Slik får du respekt på jobb

Sosial intelligens er en egenskap rekrutterere setter høyt. Dette er kort og godt evnen til å tilpasse seg andre. At man lytter og forstår andres intensjoner og situasjon, har lett for å omgås folk og kommuniserer godt. Og vil du bli lyttet til, da er respekt et godt utgangspunkt. Her skal du få noen tips.

Statusmøte i ro og fred en tidlig morgen.

Lytt

Selv om vi har to ører og én munn, er de færreste bedre til å lytte enn å snakke. Å være tilstede med hele seg kan være vanskelig i dag, det er jo så mye vi skal følge med på hele tiden. Like fullt setter de fleste stor pris på å bli sett. Noen mennesker er bare så fine å snakke med, og ofte er de nettopp det fordi de virkelig lytter, stiller relevante spørsmål og viser oppriktig interesse. Følger du bedre med, vil du tilegne deg mer kunnskap og bygge tettere relasjoner.

Ha blikkontakt

Legg vekk mobilen! Å prøve og snakke med en som har øynene festet i mobilskjermen er lite tilfredsstillende. Å se den du prater med inn i øynene er jo vanlig folkeskikk. Har du egentlig ikke tid, så si det som det er! Foreslå samtidig et tidspunkt som passer bedre.

Velg riktig sted til riktig tid

Det er mange måter å kommunisere på, bare pass på at du velger riktig sted til riktig tid. Å ta opp noe via epost kan være en dårlig idé, fordi mottakeren ikke kan høre stemmen din eller lese kroppsspråket ditt. Det er også viktig å tenke på når det passer å ta opp noe. Unngå å gi negative tilbakemeldinger foran andre. Det kan sette deg i et dårlig lys.

Bestemt – eller aggressiv?

Det er helt greit å være bestemt og ha sterke meninger om ting, men pass på – du kan fort bli oppfattet som aggressiv. Her har tonefall, kroppsspråk og hvordan du ordlegger deg mye å si. Unngå kategoriske ord som "alltid” og ”aldri”, og velg kampene dine med omhu. Noen ganger er det best å ikke si noe.

Kroppsspråket avslører deg

Velger du å holde munn, så vær ekstra oppmerksom på kroppsspråket ditt. Det du viser med kroppen sier nemlig mest om hva du egentlig mener. Vet folk hvor de har deg vil du få respekt, og heldigvis kan vi øve oss på dette. Be gjerne om tilbakemelding fra kolleger, det kan være svært nyttig. Kanskje blir du overrasket også.

Håndter kritikk

Ingen mennesker er perfekt. Hvordan du håndterer kritikk, har mye å si for hvordan du oppfattes. Er kritikken konkret, saklig og konstruktiv, så ta den imot med åpne armer og bruk den positivt. Ja, snu det til din fordel og gjør noe med det! Mener du at kritikken er uberettiget, prøv å si hvorfor du er uenig på en saklig og ordentlig måte.

Vær raus

Noe som virkelig kan være irritererende er mennesker som umiddelbart sier nei uten å tenke seg om, eller som gjør ting vanskeligere enn det er. Er du litt raus og har en ”ja-innstilling” til ting generelt i livet, vil det reflektere tilbake på deg.

Smil!

Har du vært rundt noen som bare stråler? Det er nesten umulig å ikke føle seg bra. Ikke bare er et smil smittsomt, det får deg til å virke mer sympatisk, imøtekommende og trygg. Prøv å smile til en du ikke kjenner, for eksempel når du står i en kø. Du vil sannsynligvis få et smil tilbake!

Vær ydmyk og vis respekt

Ydmykhet er en av de viktigste egenskapene for å bli sosialt akseptert, spesielt i Norge hvor det er flat struktur og janteloven står sterkt. Her er rådet enkelt. Møt alle med respekt og åpenhet, uansett hvem det er. De mest spennende samtalene kan komme når du minst venter det.

Ha en fin dag!

Statusmøte i ro og fred en tidlig morgen.