NAF

Slik får du opp den frosne ladeluka

Del

Med over 200 000 elbiler på veiene, har det dukket opp et nytt vinterfenomen; frosne ladeluker. Hyundai har måttet gå ut og beklage problemer med snø og is på ladeluken til Hyundai Kona. - Med en plastpose og varmt vann, får du raskt opp en frossen ladeluke, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Spesielt elbiler med ladeluke foran og luker uten gummiforpakning er utsatt når det er kaldt. Snø og vann trenger lett inn mens du kjører og fryser til når du har parkert. (Foto: Colourbox)
Spesielt elbiler med ladeluke foran og luker uten gummiforpakning er utsatt når det er kaldt. Snø og vann trenger lett inn mens du kjører og fryser til når du har parkert. (Foto: Colourbox)

Når snøen laver ned er det vanskelig å være nøye nok når snøen skal kostes vekk fra ladeluka på en elbil. Du har heller ingen motorvarme som hjelper deg til å smelte snøen på ladeluka.

- Det er viktig å koste nøye rundt ladeluka hver gang for å unngå at den fryser, men er du uheldig og luka fryser, er det ingen heksekunst å få den opp igjen, sier Sødal.

Fyller du en plastpose med varmt vann og legger den inntil ladeluka, smelter isen på kort tid. Dette er nok den enkleste måten å smelte isen på når du står parkert på gårdsplassen eller i gata utenfor der du bor.

- Det er også andre alternativer som du kan bruke. En hårføner for eksempel. Da er du avhengig av strøm, så det kan være vanskelig om du står langt unna der du bor, sier NAF-rådgiveren. - Et annet alternativ er å ta seg en tur på et kjøpesenter og parkere i garasjen en liten stund, fortsetter han.

Triks for å unngå snø i ladeluka

I tillegg til å være nøye med snøkosten hver gang man koster bilen, er det noen andre triks man kan bruke for å unngå trøbbel med ladeluka. Mange dekker til frontruten med et teppe, papp eller liggeunderlag for å unngå snø og is der. Det samme kan man gjøre med ladeluka på en elbil.

- Finn noe som dekker ladeluken og som kan holdes fast med panseret. Det kan være dørmattene i bilen eller andre ting, men det er greit at det er noe av gummi så ikke lakken blir skadet, avslutter Nils Sødal.

Håper produsentene lærer av Norge

Noen biler er mer utsatt for dette problemet. Spesielt biler med ladeluka foran og luker uten gummiforpakning, der snø og vann lett trenger inn mens du kjører.

- Vi håper produsentene tar til seg erfaringene de gjør i Norge og lager en bedre patent på ladeluka, avslutter Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Spesielt elbiler med ladeluke foran og luker uten gummiforpakning er utsatt når det er kaldt. Snø og vann trenger lett inn mens du kjører og fryser til når du har parkert. (Foto: Colourbox)
Spesielt elbiler med ladeluke foran og luker uten gummiforpakning er utsatt når det er kaldt. Snø og vann trenger lett inn mens du kjører og fryser til når du har parkert. (Foto: Colourbox)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom