Slik får du DAB i båten

10.7.2017 11:00 | Digitalradio Norge

I sommer må du ha digital radio for å høre riksdekkende radiokanaler over store deler av landet. Vær nøye med antenna når du oppgraderer til DAB i båten.

DAB-radio i båten. Foto: radio.no

Det er antenna som avgjør om mottaket blir godt. Ny antenne følger med enten du kjøper ny radio eller adapter. Følg antenneguiden Digitalradio Norge har utarbeidet for å få alt riktig.

Oppgradere FM-radioen eller bytte til DAB?

I mange båter sitter det bilradioer. Disse er ofte enkle å bytte ut og erstatte med en DAB-radio for bil. Enkle bilradioer kan være rimeligere enn adaptere.

Et alternativ til å skifte ut radioen er å montere en DAB-adapter. Disse sender DAB-lyden via en innebygget FM-sender, evt. aux-kabel, til FM-radioen. Dette er en god løsning hvis det er krevende å fjerne FM-radioen, eller du vil beholde den originale radioen i båten.

Mange bruker også reiseradio i båt, denne kan erstattes med en reiseradio med DAB.

Antennemonteringen er viktig

Antennemontering er helt avgjørende for godt mottak. En feilmontert eller dårlig antenne kan gjøre at en ellers god radio ikke fungerer. Monteres antennen høyt og fritt vil man ha godt mottak. Man kan høre DAB-radio minst 50km fra land (tilsvarer omlag 27 nautiske mil.) Se dekningen på radio.no. Antennen må stå loddrett.

Sjekk at funksjonen automatisk frekvensskrifte er slått på slik at radioen automatisk fanger opp signaler når du beveger deg langs kysten, inn i nye NRK-regioner. Denne funksjonen kan ha ulike navn fra radio til radio. Du kan også gjøre kanalsøk på radioen.

Værmelding hele døgnet

Det er flere riksdekkende kanaler på DAB enn på FM, også en egen DAB-kanal for værmelding. Værtjenesten NRK Vær gir værvarsel langs kysten hele døgnet. Tjenesten gir værmelding for tre landsdeler: Sør, vest og nord.

Dekningen langs kysten er generelt god og man kan høre DAB-radio minst 50km fra land. Det er foretatt flere kontrollmålinger av dekningen, blant annet av Redningsselskapet, som har bekreftet at dekningen er god. Dekningen er beskrevet i dekningskart på radio.no.

Tips for god antennemontering i båt:

• Antennen skal plasseres så høyt og fritt som mulig. I toppen av en mast er vanligvis veldig bra, gjerne ved siden av f.eks. VHF-antennen. Tak, targabøyle eller en pushpit kan være gode alternativer.
  • DAB-antenner skal stå loddrett.
  • Bruk DAB-antennen som følger med radioen. FM-antenner er sjeldent et godt alternativ fordi den ikke er tilpasset DAB-signalene. I noen båter kan en passiv FM-antenne benyttes (les mer nederst).
  • Antennen skal ikke plasseres for nært metall eller ved siden av elementer som forstyrrer eller skjermer for signalene.
  • Mange DAB-radioer for båt/bil leveres med en såkalt folieantenne som skal limes på innsiden av et vindu eller glassfiberskrog. Det er ikke anbefalt å plassere disse inne i båten, evt i lav høyde, da dette ikke gir optimalt mottak i alle situasjoner, f.eks. fortøyd inn mot land.

Alle DAB-radioer har også FM-mottak. Flere lokalradioer vil fortsette å sende på FM. Svensk radio sender på FM langs svenskekysten. I Danmark kan man høre radio på DAB og FM.

Kan jeg bruke FM-antenna?

En enkel FM-piskantenne uten tilpassing i form av filter eller forsterker, montert høyt og fritt, kan fungere godt også som DAB-antenne. Slike FM-antenner er lengre enn DAB-antenner. Ved å redusere lengden på pisken til ca 32 cm om den er montert på metall/jordplan, eller ca 64 cm om den er montert på f.eks. glassfiber, blir den bedre tilpasset DAB, men dermed dårligere til FM.

Man kan også lage antenner selv, les mer på disse sidene.

FM-SLUKKING:

DIGITAL RADIO

• Norge er ett av mer enn 40 land som bruker DAB.

DAB-radio i båten. Foto: radio.no
De røde områdene på kartet viser områdene der NRK er heldigitale 21.juni 2017.
Slik slukker FM i 2017.