Slik bygger du riktig med prefabrikkerte baderom

En ny anvisning i Byggforskserien beskriver oppbyggingen av våtromsmoduler, hvordan modulene må tilpasses til bygning og planløsning, og gir retningslinjer for montering.

SINTEF tester og godkjenner våtromsmoduler. Foto: Werner Juvik

Det er flere fordeler med prefabrikkerte baderom. Blant annet er det mindre sjanse for feil i utførelsen av et modulbad enn av et plassbygd baderom, og de er stort sett billigere. Men bruk av modulbad stiller noen andre krav til bygningsutformingen enn plassbygde baderom.

Prefabrikkerte våtromsmoduler er særlig egnet til bruk i institusjonsbygninger, hotellbygninger og i boligblokker der det inngår mange like våtrom i hver bygning.

Planlegg på forhånd

Anvisningen 520.130 Bruk av prefabrikkerte våtromsmoduler. Prosjekteringshensyn er utarbeidet spesielt til bruk ved planlegging av bygninger som skal ha prefabrikkerte baderom. Retningslinjene i anvisningen ivaretar aktuelle krav i TEK17.

Anvisningen tar utgangspunkt i grunnleggende forutsetninger som bruksområde, planløsning i bygningen og logistikk i byggeprosessen. Videre behandler den:

• utforming og oppbygning av baderomsmoduler
  • vannskadesikre installasjoner i modulene
  • montering av modulene i bygningen
  • tilkobling til installasjoner

SINTEF Teknisk godkjenning gir sikkerhet

SINTEF Byggforsk anbefaler å bruke våtromsmoduler fra en produsent som har tilfredsstillende dokumentasjon på sine produkter.

– Det er også viktig at produsenten kan bistå med nødvendig assistanse til detaljprosjektering i det enkelte byggeprosjekt og kan følge opp med nødvendig bistand helt fram til byggeprosjektet er ferdig og i garantitiden, sier seniorrådgiver Anders Kirkhus ved SINTEF Byggforsk.

En SINTEF Teknisk Godkjenning gir sikkerhet for at alle konstruksjons- og materialegenskaper knyttet til krav i TEK17 er verifisert, og er en bekreftelse på at konstruksjonsdetaljer og installasjoner som er angitt i godkjenningen tilfredsstiller de minstekrav til egenskaper og ytelser som SINTEF Byggforsk anbefaler. Oversikt over våtromsmoduler med SINTEF Teknisk Godkjenning fins på sintefcertification.no.

SINTEF tester og godkjenner våtromsmoduler. Foto: Werner Juvik

Om SINTEF Byggforsk