Av-og-til

Slik bryter du med feriedrikkingen

Del

Denne uken er det skolestart over hele landet, og mange skal tilbake til jobb og hverdag. – Ta tilbake hverdagen også når det gjelder alkoholforbruket ditt, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til.

Mange drikker mer alkohol om sommeren. Av-og-til advarer mot at feriekosen for noen vil være starten på et alkoholproblem, og oppfordrer folk til å være ekstra bevisste nå i august.

- Alkohol er vanedannende, og dragningen til alkoholen etter uker med høyt forbruk kan være sterkt. For noen vil det kreve disiplinert jobbing å bryte med sommerens høye alkoholinntak, sier Eriksrud.

Fra forbruk til misbruk

Avhengighetsproblemer utvikles som oftest gradvis over tid. Forbruket øker jevnt. Antall dager man drikker alkohol i uka øker, og man drikker mye i hverdagen, ikke bare ved spesielle anledninger. Avhengigheten av den jevne alkoholtilførselen blir sterkere og sterkere.

- Veien fra forbruk til misbruk er dessverre kortere enn vi tror, og det er lett å overse eller bortforklare faresignalene, sier Eriksrud.

Dette er faresignaler du bør være obs på:

  • Du synes det er vanskelig å slutte å drikke alkohol hver kveld.
  • Du synes det er vanskelig å sovne og falle til ro uten noen glass alkohol innabords.
  • Du tåler mer alkohol før du blir påvirket nå, enn det du gjorde før ferien startet.
  • Du har flere ganger i løpet av ferien lagt merke til at du drikker mer enn de rundt deg.
  • Du har gjort ting mens du var full som du angrer på eller ikke husker.
  • Du har lagt merke til at andre har reagert på feriedrikkingen din.

Råd for å ta kontroll over drikkingen:

  • Få oversikt over hvor mye og hvordan du drikker.
  • Følg hverdagsrutiner som å legge deg og stå opp til faste tider. Ha rutiner for å være i fysisk aktivitet.
  • Vanskelig å si nei? Vær sosial uten alkohol og unngå drikkesituasjoner i perioder du føler deg sårbar.
  • Tenk på om og hvor mye du vil drikke, før du skal i sosialt lag.
  • Ikke belønn eller trøst deg selv med alkohol. Reflekter over hvilke ting som får deg til å føle deg bra.
  • Bestem deg for noen rammer, for eksempel at du vil ha flere kvelder uten alkohol enn med, eller prøv en «hvit måned».
  • Allier deg med noen, det er alltid godt å ha noen å støtte seg på når man skal legge om vaner.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Av-og-til

Av-og-til
Av-og-til
Torggata 1
0181 Oslo

23 21 45 30http://avogtil.no

Av-og-til er en alkovettorganisasjon. Vi setter fokus på situasjoner der alkohol utgjør en særlig risiko eller kan være til ulempe for andre. Av-og-til vil bidra til å redusere de negative følgene av alkoholbruk i samfunnet og gjøre hverdagen tryggere for alle.

Følg saker fra Av-og-til

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Av-og-til på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Av-og-til

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom