Slik bør du betale med PayPal

Benytter du PayPal til å overføre eller gjøre handel i utenlandsk valuta? Da må du være oppmerksom på at det ene valutakonverteringsalternativet er dyrere enn det andre.
Den amerikanske betalingstjenesten bestemmer valutakursen selv dersom du ikke velger lokal valuta. Det kan du tape penger på. Foto: PayPal

267 millioner aktive brukere gjennomførte rundt 2,8 milliarder PayPal-transaksjoner i løpet av fjerde kvartal 2018. Betalings- og overføringstjenesten blir stadig mer utbredt, og et vell av nettbutikker lar deg fullføre utsjekkingen med PayPal.

Nylig annonserte aktøren dessuten at de vil komme med en konkurrent på vennebetalingsmarkedet når de lanserer sin Vipps-lignende tjeneste – og denne vil fungere på tvers av 25 land. Med det i minnet er det praktisk å vite at valutakursen PayPal selv setter ved overføringer, ikke gir mest valuta for pengene melder forbrukerportalen Dinero.no.

PayPal bestemmer kursen selv

Vi kjenner til konseptet fra kortbetaling- og uttak: Minibanken eller terminalen spør om du ønsker å gjennomføre transaksjonen i norske kroner eller i den lokale valutaen. Velger du ikke den lokale valutaen, bestemmer nemlig minibanken eller brukerstedet valutakursen selv, og denne kursen er i de aller fleste tilfeller langt dårligere enn hva kortenes egne betalingsnettverk – slik som Visa og MasterCard – setter.

Det samme skjer dersom du velger å betale med PayPals vekslingskurs når du betaler eller overfører via tjenesten. «Når du handler i utenlandske nettbutikker, kan vi legge til et gebyr for valutakonvertering», framgår det på tjenestens egne sider.

Et eksempel: Ved en betaling på 8748 japanske yen bestemte PayPal kursen til 719,50 kroner. Betalingsnettverket i kortet – Visa i dette tilfellet – kalkulerte imidlertid summen til å bli 690 kroner for den aktuelle datoen.

Hvis du vil se dette innholdet fra dinero.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

I tillegg tilkommer det sedvanlige valutapåslaget, som alle debet- og kredittkort i Norge har. Dette ligger vanligvis på 1,75 – 2,5 prosent av transaksjonssummen. Medregnet valutapåslaget ble sluttsummen cirka 700 kroner.

Kan utgjøre store summer

Mellomlegget på rundt 20 kroner vil for mange framstå som en dråpe i havet, men dersom man bruker tjenesten ofte – og især ved større beløp – vil dette kunne utgjøre betydelige summer i det lange løp.

Da er det en enkel sak å velge den lokale valutaen og la kortet ditt omregne kursen for deg neste gang du benytter deg av PayPal i utenlandsk valuta.

Kilde: Dinero.no