Slik blir VM-vinteren på NRK

Fra 5. februar til 17. mars renner det på med årets VM-høydepunkter i vintersporten. Det blir VM i alpint, ski, skøyter og skiskyting når NRK serverer seks ulike verdensmesterskap på seks uker.
NRK serverer seks ulike verdensmesterskap på seks uker vinteren 2019. Fotomontasje fra NRK.

NRK Sportens VM-maraton i vinter åpner med VM i alpint i Åre tirsdag 5. februar. Derfra går det slag i slag med VM i nordiske grener i Seefeld, VM i skiskyting i Østersund, før det hele rundes av med tre verdensmesterskap i skøyter i mars.

I løpet av seks uker kan mesterskapene følges på TV, radio og nett med direkteoverføringer, reportasjer, studiosendinger og kveldsmagasin.

Nedenfor får du oversikten over de direktesendte verdensmesterskapene og NRKs kommentatorer og programledere.

5. – 17. februar: Alpin-VM i Åre, Sverige

I tillegg til direkteoverføringene fra øvelsene, blir det i år egne sendinger fra medaljeseremoniene på ettermiddagen der vi også kan følge trekningen i startrekkefølger til påfølgende renn.

I løpet av mesterskapet får vi dessuten tre enkeltstående reportasjeprogrammer der seerne kan følge alt som skjer i kulissene rundt et av verdens største idrettsarrangementer.

Programleder: Line Andersen.

Kommentatorer: Thomas Lerdal og Marius Arnesen.

Ekspertkommentator i studio: Kjetil André Aamodt.

21. februar til 3. mars: Ski-VM i Seefeld, Østerrike

Øvelsene blir direkteoverført på NRK, NRK Radio og i NRK TV. Også her får seerne medaljeseremoniene i en egen sending hver dag før distriktsnyhetene, mens programleder Ida Nysæter Rasch leder VM-kveld fra torget i Seefeld.

Hver dag gjennom mesterskapet får vi nok en gang gleden av elleville sprell fra skisportens verden når Nicolay Ramm tar for seg ski-VM og utøverne i ti nye episoder av Helt Ramm.

Programledere og kommentatorer under ski-VM (VM i nordiske grener):

Langrenn på TV:

Programleder: Carina Olset.

Ekspertkommentator i studio: Fredrik Aukland.

Kommentatorer: Jann Post og Torgeir Bjørn.

Langrenn på radio:

Pål Thomassen og Christoffer Callesen.

Hopp:

Programleder på TV: Karen-Marie Ellefsen.

Kommentatorer på TV: Christian Nilssen og Johan Remen Evensen.

Kommentatorer på radio: Ingrid Sørli Glomnes og Anders Jacobsen.

Medaljeseremoni:

Kl 18.30 alle seremonidager.

Kommentator: Pål Thomassen.

Helt Ramm

Ny episode hver dag under ski-VM med Nicolay Ramm.

VM-kveld:

Programleder: Ida Nysæter Rasch.

7.–17. mars: VM i skiskyting i Østersund, Sverige

Dagsendingene ledes av Ole Kristian Stoltenberg og Liv Grete Skjelbreid, og det blir VM-kveld fra torget i Østersund.

Kommentatorer: Andreas Stabrun Smith og Ola Lunde, samt Halvor Hanevold og Torgeir Bjørn.

Tre grener i skøyte-VM:

Gjennom februar og mars overfører NRK skøytemesterskap i tre forskjellige grener: enkeltdistanser, sprint og allround.

7.–10. februar: VM i enkeltdistanser i Inzell, Tyskland

22.–24. februar: VM i sprint i Heerenveen, Nederland

1.–3. mars: VM i allround i Calgary, Canada

Kommentatorer: Carl Andreas Wold og Even Wetten.

Se også sendeplan for alle de seks verdensmesterskapene på NRKs pressesider:

«Vitenskapen bak medaljen»

Fra onsdag 30. januar kan vintersport-interesserte få med seg en helt fersk dokumentarserie i fire deler på nett.

I serien følger vi fire norske topputøvere gjennom sesongen. Vi får et innblikk i hvordan de jobber for å nå målet om medaljer i VM og ser på vitenskapen bak.

Først ut er Ragnhild Mowinckel, Norges beste kvinnelige alpinist og medaljehåp når VM i alpint starter 5. februar.

Episoden om Mowinckel slippes først som nettsak onsdag 30. januar, og hele dokumentaren blir deretter tilgjengelig i nett-tv torsdag 31. januar.

FOTO: JØRGEN LEANGEN / NRK
Alpinist Ragnhild Mowinckel er første medaljehåp ut i dokumentarserien "Vitenskapen bak medaljen" der NRK følger fire toppidrettsutøvere i deres jakt på det edle metall. FOTO: JØRGEN LEANGEN / NRK
Nicolay Ramm i Helt Ramm. Foto: NRK

NRK skal styrke demokratiet, samle og engasjere alle som bor i Norge. NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud, og ni av ti nordmenn bruker minst ett NRK-tilbud daglig. NRK har cirka 3300 ansatte fordelt på om lag 50 kontorer rundt om i landet.

Følg pressemeldinger fra NRK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NRK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NRK