Slik blir Spellemann-uka på NRK

Spellemannprisen 2017 arrangeres søndag 25. februar og sendes direkte fra Oslo konserthus. I tillegg feirer NRK norsk musikk gjennom hele Spellemann-uka.

– Tiden er inne for å hylle alle de artistene og komponistene som fyller hverdagen vår med musikkglede gjennom hele året, sier Stian Malme som er prosjektleder for Spellemannprisen i NRK.

– Vi i NRK gleder oss veldig til å gi publikum en samlet Spellemann-opplevelse i radio, på nett og selvfølgelig på TV, sier Malme.

Slik blir Spellemann på NRK TV

Utdelingen av alle prisene overføres i to direktesendinger fra Oslo konserthus søndag 25. februar. Den første delen av utdelingen sendes direkte på NRK2 og nrk.no fra klokken 17.00. Andre del sendes direkte på NRK1 og nrk.no fra klokken 20.15.

Tarjei Strøm skal lede den første delen, mens Jenny Skavlan og Thomas Felberg sammen skal lede den andre delen av Spellemannsendingen. Skavlan ledet prisutdelingen for musikkåret 2014, mens Felberg og Strøm har opplevd Spellemann som artister.

Spellemann på NRK radio hele uka

Allerede fra mandag 19. februar er det Spellemann-uke i NRKs radiokanaler. Blant programmene som vil ha fokus på Spellemann og ha nominerte som gjester, er Nitimen på P1, Stjernepose på P13, Spillerom på P2, og Christine på P3.

Fredag 23. februar toppes feiringen av norsk musikk og norske artister i radio. Da har alle NRKs radiokanaler en "norsk-dag" hvor det vil bli spilt kun norsk musikk.

NRK P1 sender direkte fra Oslo konserthus under utdelingen, fra klokken 20.03 til 22.30. Programleder i studio er Hilde Zahl, og i tillegg vil de ha to utegående reportere. Det blir intervjuer med vinnere og stemningsrapporter fra salen.

– Fantastisk uke

Styreleder i Spellemann AS, Marte Thorsby, ser fram til alle aktivitetene.

– Vi er veldig glade for NRKs store engasjement for norsk musikk og Spellemannprisen. Det er også gøy at hele den norske musikkbransjen gjør flere aktiviteter for å sette fokus på norsk musikk samme uke, i kampanjen som heter #hørnorsk. Spellemann-uka blir virkelig en fantastisk uke for norsk musikk, sier Thorsby.

Prosjektleder for Spellemann i NRK, Stian Malme: 90209233 / stian.malme@nrk.no

Presseansvarlig i Spellemann, Simen Idsøe Eidsvåg: 41 60 68 51 / simen@spellemann.no

Kommunikasjonsansvarlig i NRK, Andreas Blaauw-Hval: 938 06 942 / andreas.blaauw-hval@nrk.no