Slik blir NM-veka 2018 på NRK

Publikum kan følge hele 24 norgesmesterskap på TV, radio og nett når NM-veka går av stabelen fra 15. - 19. august i Rogaland. I tillegg kan seerne være med på idrettsfesten når NRK byr på kveldssendinger fra Sandnes, Randaberg, Sola og Stavanger.
Sportsinteresserte seere vil garantert finne noe av interesse blant de mange konkurransene som sendes direkte på NRK1 under NM-veka 2018. Foto: NRK

Under NM-veka samles hele 24 forskjellige idretter i Stavanger-regionen mellom 15. og 19. august for å avvikle sine norgesmesterskap.

NRK1 sender direkte fra flere av finalene hver dag og gir seerne mulighet til å følge idretter i mange konkurranser som tidligere ikke har vært vist på TV.

Direktesendingene kan også følges på sportssidene til nrk.no og på radiokanalen NRK Sport.

Under sendingene vil NRK-kommentatorene Ole Kristian Stoltenberg, Susann Michaelsen, Ingrid Sørli Glomnæs, Patrick Rowlands og Thomas Lerdahl ha med seg eksperter fra de respektive forbundene.

I tillegg dekker NRK øvrige idretter med reportasjer og direkteinnslag og et kveldsshow med oppsummering og folkefeststemning på kvelden.

Til sammen blir det 30 timer direktesendt TV i løpet av de fem dagene NM-veka pågår.

Innholdsrik NM-kveld

NRK-kveldens høydepunkt under idrettsarrangementet blir kveldsmagasinet NM-veka, ledet av NRK Sportens Ole Rolfsrud.

Programlederen gleder seg stort til å gi seerne kjennskap til idretter som de kanskje aldri har sett før.

– Vi skal jakte på de gode historiene, de store prestasjonene, opp- og nedturer, tårer og glede. Personlig og faglig ser jeg mest fram til å formidle øyeblikk fra idretter som vanligvis ingen hører noe om, som er utenfor radaren til norsk sportspresse, sier han.

De fem kveldssendingene sendes fra Sandnes, Randaberg, Sola og Vågen i Stavanger sentrum. Rolfsrud berømmer de fire rogalandskommunene for vertskapet.

– Dette blir skikkelig gøy å få være med på, og det er fabelaktig at Rogaland som fylke har slått på stortromma på denne måten slik at NRK og de ulike idrettene får en boltreplass for NM-veka, sier programlederen.

Omfattende storsatsing

NM-veka 2018 er et samarbeidsprosjekt mellom NRK og Norges idrettsforbund (NIF) med Norsk Tipping som hovedsponsor og skal være et arrangement hvor alle slags idretter kan delta.

NRKs dekning av NM-veka er en av de største satsingene i NRK Sport i 2018. Med 70 personer i produksjonen tilsvarer det like stor satsing som under et ski-VM.

Prosjektleder i NRK, Torbjørn Sarre-Jensen, håper arrangementet gjør seerne mer nysgjerrige på nye idretter.

– Vi gleder oss veldig til å være med på et arrangement med så stort mangfold og så mange forskjellige idretter. De fleste av disse har vi ikke laget TV på før, så det er nytt og spennende. Målet er å fortelle om disse idrettene slik at folk forstår hva det dreier seg om og hva som kreves for å være med i norgestoppen, sier han.

Ole Rolfsrud skal lede kveldsmagasinet NM-kveld under NM-veka 2018 og gleder seg til å servere seerne de store øyeblikkene. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

NRK skal styrke demokratiet, samle og engasjere alle som bor i Norge. NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud, og ni av ti nordmenn bruker minst ett NRK-tilbud daglig. NRK har cirka 3300 ansatte fordelt på om lag 50 kontorer rundt om i landet.

Følg pressemeldinger fra NRK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NRK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NRK