Slik blir "Kvelden før kvelden" på NRK

Det blir "same procedure as last year" når Ingrid Gjessing Linhave og Haddy N'jie inviterer til førjulsfest på lille julaften. På gjestelisten står de store stjernene på rekke og rad.

Foto: Ole Kaland/NRK

Ingrid og Haddy ledet "Kvelden før kvelden" sammen for første gang i fjor, og samlet 1.4 millioner seere foran TV-skjermene. På det meste fulgte nærmere 1.8 millioner sendingen da "Grevinnen og Hovmesteren" ble vist. "Kvelden før kvelden" er med andre ord en viktig juletradisjon for mange.

Artister og gjester

De populære tvillingbrødrene Marcus & Martinus kommer til studio på lille julaften. Det gjør også et annet kjent brødrepar, nemlig Bård og Vegard Ylvisåker. Ingrid og Haddy får dessuten besøk av statsminister Erna Solberg, Robert Stoltenberg, skuespiller og komiker Atle Antonsen og artisten Ida Maria, som denne høsten har vært å se i Stjernekamp.

"Kvelden før kvelden" avsluttes med en konsert med Ole Edvard Antonsen, Didrik Solli-Tangen og Stine Hole Ulla.

Julemat

Tilberedning av julemat er en viktig del av "Kvelden før kvelden". I år som i fjor er det artist og matentusiast Jørn Hoel, og TV-kokken Øyvind Hjelle, som skal gi seerne gode råd på veien til vellykket ribbe, pinnekjøtt og torsk.

Ribbe minutt for minutt

Øyvind Hjelle har jobbet frem en oppskrift på langtidsstekt ribbe. Den skal det etter sigende være nesten umulig å ikke få perfekt.

Hele denne stekeprosessen sendes på NRK2 julaften. Der kan seerne følge ribba steg for steg og grad for grad. I en spesialkonstruert ovn med kameraer på innsiden blir det sakte-TV gjennom hele dagen fra kl 09.55 og helt frem til servering klokken 17.00.

Grevinnen og Hovmesteren

Hvert år siden 1980 har NRK sendt «Grevinnen og hovmesteren» på lille julaften. I sketsjen der hovmester James serverer vertinne Miss Sophie på hennes 90-års fødselsdag, er det ikke bare henne han trakterer, men også hennes fire imaginære og avdøde venner.

Sketsjen er produsert av Norddeutscher Rundfunk i 1963. May Warden spiller rollen som grevinnen, og Freddie Frinton den komiske hovmesteren.

«Grevinnen og hovmesteren» sendes under «Kvelden før kvelden» ca. kl 21.00.

Kommunikasjonsansvarlig:
Camilla Sand
camilla.sand@nrk.no
mob: 90069807

Slik blir TV-julen på NRK30.11.2017 17:49Pressemelding

«Little Women» er et splitter nytt kostymedrama basert på Louisa May Alcotts berømte roman fra 1800-tallet. BBC-serien er en av flere du kan kose deg med på NRK i julen. «Kvelden før kvelden» byr på julestemning fra Sporten på Frognerseteren og «Ribbe minutt for minutt» - fra en stekeovn. Stjernekampvinner Adam Douglas er en av mange artister vi kan lytte til i NRKs sjangerbrede musikktilbud i desember. «NRKs juleparty» er ett av dem. Vil du bestemme TV-kvelden selv, er NRK TV det perfekte alternativ.