Slik blir Fotball-VM 2018 på NRK

Fotball-VM 2018 i Russland starter torsdag 14. juni og både åpningskampen og finalen søndag 15. juli sendes på NRK1. I tillegg får du alle kampene under hele VM i NRK Radio, og oppdateringer på nett og some.
Noen av NRKs programledere og komentatorer. Fra venstre: Andreas Stabrun Smith (kommentator), Carina Olset (programleder), Egil "Drillo" Olsen (kommentator), Andreas Hagen (programleder), Christian Nilssen (kommentator), Carl-Erik Torp (kommentator). Foto: Julia Marie Naglestad.

NRK og TV 2 deler rettighetene til årets VM i fotball fra 14. juni – 15. juli. Begge kanalene sender fra felles studio på Kontraskjæret i Oslo i år som under Fotball-EM 2016.

NRK sender 32 av de totalt 64 kampene som skal gå over hele Russland.

Direkte fra Kontraskjæret

Studiosendingene starter i god tid før alle kampene, så publikum skal få vite hva som står på spill og være godt forberedt til avspark i hver eneste kamp.

Både åpningskampen torsdag 14. juni og finalen søndag 15. juli sendes på NRK1, mens kampene generelt er fordelt på alle NRKs tre kanaler.

På Kontraskjæret er Carina Olset og Andreas Hagen programledere i NRKs sendinger, mens Christian Nilssen og Lise Klaveness, samt Andreas Stabrun Smith og Egil "Drillo" Olsen kommenterer kampene i Russland.

I tillegg blir Aleksander Schau fast studiogjest, mens Carl-Erik Torp er gjestekommentator fra Kontraskjæret.

Hvis du vil se dette innholdet fra gfx.nrk.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Alle kampene på radio

Som eneste radiokanal i landet, vil NRK Sport sende alle kampene, også de som TV2 har TV-rettighetene til.

Olav Traaen og Thomas Lerdahl er hovedkommentatorer på radio, i tillegg kommenterer Peder Mørtvedt noen av kampene.

Fotball-VM i podkast

NRK P3-programmet «Heia Fotball» lager «Heia VM», som består av flere og jevnlig publiserte podkaster med oppdateringer og egne betraktninger fra mesterskapet.

I tillegg kommer det ukentlige VM-quizer fra Heia Fotball.

Alt om VM på nett og some

På nrk.no og i NRK Sports kontoer på Instagram, Facebook og Twitter skal publikum få alt de trenger for å være oppdatert, informert og underholdt under VM.

I NRKs eget VM-senter på nrk.no/vm skal leserne få nyhetene, men også alt fra oppskriftene til dagens VM-meny til store historiske øyeblikk, dypdykk i detaljene til personlighetstester og eksklusive VM-sketsjer.

I tillegg kan du her engasjere deg i debatter underveis i kamper og publikum kan ha sitt eget VM-lag.

Oppvarming og oppdatering i NRK TV

NRK TV vil du kunne se både oppvarming fra Kontraskjæret og alle kampene NRK har rettigheter på både direkte og i opptak.

For å bli kjent med alle lagene kan du se på «Veien til VM» fra 8. juni.

Lørdag 9. juni kan du se «Omkampen: Norge-Brasil». Der møtes de to lagene fra den historiske kampen i 1998 der Norge vant 2-1 over Brasil på Ullevaal stadion for en omkamp 20 år etter.

Ronaldo, Bebeto, Roberto Carlos og resten av det brasilianske VM-laget fra 1998 er ute etter revansje mot Kjetil Rekdal, Tore André Flo og de andre heltene fra Drillos mannskap.

Programledere for denne sendingen er Carina Olset og Dan Børge Akerø, mens Arne Scheie og Lars Tjærnås kommenterer.

Mer oppvarming foran VM får du i de to nye dokumentarene «Gigantenes kamp om fotball-VM » (fra 11. juni) og «Island mot Verden» (fra 14. juni).

Programledere og kommentatorer for Fotball-VM 2018.

Programledere og kommentatorer for Fotball-VM 2018. Fra venstre: Andreas Stabrun Smith (NRK), Solveig Gulbrandsen (TV2), Carina Olset (NRK), Egil "Drillo" Olsen (NRK), Erik Thorstvedt (TV2), Helene Olafsen (TV2), Andreas Hagen (NRK), Øyvind Alsaker (TV2), Julie Strømsvåg (TV2), Christian Nilssen (NRK). Foto: Julia Marie Naglestad.
Lise Klaveness (nr. 2 f.v)  reiser til Russland som første kvinnelige kommentator i et fotball-VM for herrer, mens Carina Olset får fast besøk av Carl-Erik Torp og Aleksander Schau i studio på Kontraskjæret i Oslo. Fra venstre: Carl-Erik Torp, Carina Olset og Aleksander Schau. Foto: Julia Marie Naglestad.
Lise Klaveness (nr. 2 f.v) reiser til Russland som første kvinnelige kommentator i et fotball-VM for herrer, mens Carina Olset får fast besøk av Carl-Erik Torp og Aleksander Schau i studio på Kontraskjæret i Oslo. Fra venstre: Carl-Erik Torp, Carina Olset og Aleksander Schau. Foto: Julia Marie Naglestad.
Thomas Lerdahl og Olav Traaen er hovedkommentatorer i NRK Radio gjennom hele VM. Foto: Julia Marie Naglestad.
Sendeskjema FIFA Fotball-VM 2018.