Slik blir det nye Widerøe-kredittkortet

Monobank har i samarbeid med Widerøe lansert kredittkortet Widerøe Visa, som gir EuroBonus-opptjening for flyselskapets passasjerer.
– Widerøe Visa vil bli solgt mot Widerøe sine kunder. Dette er en betydelig kundemasse hvor vi ser stort potensiale. Vi tror også at andre kunder som er opptatt av EuroBonus-poeng finner kortet attraktivt, sier produktdirektør i Monobank, Henriette Vartdal, til Dinero.no. Foto: Widerøe

Forbruksbanken Monobank og flyselskapet Widerøe annonserte sitt samarbeid i 2016. Resultatet to år senere er kredittkortet Widerøe Visa, som nå er inne i en «soft launch»-periode. Kortet skal fylle et EuroBonus-tomrom for Widerøes 2,8 millioner årlige passasjerer, og belager seg i stor grad på Monobanks app Mono Pay.

Lar deg tjene EuroBonus-poeng

Som mange konkurrerende kredittkort lar Widerøe Visa brukerne tjene EuroBonus-poeng ved vanlige kjøp med kortet. Poengene som opptjenes er såkalte Ekstrapoeng. Dette er poeng som kun kan brukes til kjøp av flybilletter i Star Alliance-flåten, i motsetning til Grunnpoeng, som brukes til å oppgradere medlemsnivå når man kjøper billetter.

Slik blir kortets bonusopptjening:

• Du får 10 poeng per 100 kr på kjøp i Norge og på nett
  • Du får 15 poeng per 100 kr på kjøp i utlandet
  • Du får 20 poeng per 100 kr på kjøp av flybilletter hos Widerøe*

*Kjøp av Widerøe-billetter gir også separate Grunnpoeng

Regningsbetaling, overføringer eller kontantuttak gir ikke EuroBonus-opptjening med Widerøe Visa.

– Dersom man flyr Widerøe av og til så vil dette kortet gi deg flest Eurobonus Ekstrapoeng, i tillegg er det det kortet som gir deg flest Eurobonus Ekstrapoeng for vanlig bruk i forhold til kostnaden for kortet. Dette er nå det billigste EuroBonus-kortet – eller mest «value for money», om du vil, sier Vartdal.

Kredittkortet har et årsgebyr på 299 kroner, og er blant rene EuroBonus-kort derfor det billigste alternativet. Det går imidlertid an å opptjene EuroBonus indirekte også med kredittkort uten årsavgift; Trumf Visa og Shell MasterCard er blant gratiskortene som lar deg konvertere sin Trumf-bonus til EuroBonus’ Ekstrapoeng.

Monobanks Mono Pay-app gir oversikt

Gjennom Monobanks app Mono Pay, som også benyttes av Monocard-kunder, vil brukere få oversikt over hvor mange poeng man har opptjent, samt hvor mange poeng man tjener i snitt i måneden.

– En typisk kunde har gjerne 50 apper installert, men bruker kun et fåtall av disse ukentlig. Vårt mål er at vår løsning blir blant disse, fordi den er nyttig å bruke.

Appen gir dessuten mulighet til å legge til kvitteringer og notater til eventuelle reiseoppgjør. Også tjenester som pushvarsler med råd basert på bruksmønster og oversikt over kostnaden på eventuelle betalingsutsettelser er inkludert i appen, med mer. Du får også tilgang til et digitalt kort i Mono Pay.

Monobanks tidligere lanserte kredittkort Monocard har fungert som et testverktøy for banken før lanseringen av Widerøe-kortet. I løpet av dette kortets fartstid har banken mottatt tilbakemeldinger fra brukere på hva som har fungert og ikke – tilbakemeldinger som har bidratt til å forme flybonuskortet ytterligere.

– Vi har tatt med oss enormt mange erfaringer fra lanseringen av Monocard. Vi har gjort flere justeringer i grensesnittet basert på tilbakemeldinger fra kunder, testere og egne analyser av bruksmønster. I tillegg har vi fått verdifull tid til å stabilisere plattformen. Det vil i tiden fremover også komme flere nye features i appen, basert på ønsker fra kundene våre, sier Vartdal.

Dette vil kortet koste

Widerøe Visa vil som nevnt koste 299 kroner i året og ha en effektiv rente på 29,81 prosent. Kredittrammen er på inntil 100 000 kroner, med en rentefri periode på inntil 45 dager.

Kontantuttak vil koste 35 kroner pluss 1 prosent av uttakssummen ved uttak i Norge. Uttak i utlandet er gratis. Kortet har imidlertid et valutapåslag på 2 prosent på fremmed valuta.