Slåttejazz gir ut ny plate: GLIMT

Helene Høye, fele og Ole Sigvard Lunnan, flygel, har gleden av å presentere et nytt repertoar i innspilling. (Foto: Ole Sigvard Lunnan)

Duoen Slåttejazz er Helene Høye på fele og Ole Sigvard Lunnan på flygel. Slåttejazz er deres lek med tradisjon og skaperglede, fele og klaver, folkemusikk som streifer jazzen.

13 slåtter, musikalske bilder og historier, om natur og mennesker er med på innspillingen. 11 av slåttene har de komponert selv, to er gamle slåtter fra Gudbrandsdalen. Det første albumet «Slåttehjerte» kom ut i 2011 på Heilo Grappa, og fikk mye god omtale. Dermed fortsatte ferden for duoen, litt utenfor allfarvei og oppgåtte stier, men aldri uten glimt av det kjente og kjære, av glimrende folk og steder.

Helene har omfattende virksomhet bak seg i folkemusikken, fra Landskappleik, i store og små formater og med Rikskonsertene. Opprinnelig gudbrandsdøl, bosatt på Nesodden. Ole Sigvard har bakgrunn fra flere jazzband og ensembler, er opprinnelig trønder bosatt på Kolbotn.

Plateutgivelsen feires med slippkonsert søndag 3. juni i Kolben Kulturhus på Kolbotn.

Foto: Knut Utler

Trudy & Dave følger opp med sterk andresingel8.6.2018 11:23Pressemelding

Om du er på jakt etter musikk som matcher det eventyrlige sommerværet, har vi noe for deg. Det er svært gledelig å melde at andre singel fra Trudy & Dave endelig er ute! "Call Home" speiler en litt annen side ved duoen enn mørke, kraftfulle "Force of Nature" som kom tidligere i april. Denne singelen er noe lystigere, men likefullt lekker, harmonisk og fornøyelig musikk fra disse to sterke stemmene. Duoen har fått mye skryt for sine låtskriverevner - sammen og hver for seg - og her får de vist frem sin storyteller-side med en historie om hvordan det kan oppleves når barna begynner å bli store og flytte hjemmefra. Johanna Demker og Alf Bretteville har tidligere vært kjent under navnene Hjerteknekt og Bretteville på 90-tallet, og er å anse som veteraner innenfor norsk roots/americana. Hør "Call Home" her og nå!

Einar Flaa er ute med fantastisk ny singel8.6.2018 08:47Pressemelding

Da Einar Flaa var liten lå han ofte våken om kveldene og hørte på pappas protestviser. Tre tiår senere vil han gå i sin fars fotspor og gi ut sine egne kampsanger. Første smakebit fra Einars kommende prosjekt er ute i dag. Denne låta, "So Called Friend", handler om menneskenes rovdrift på planeten. Om skjevfordeling, og hvordan de som har mye verner om rikdommen sin. Fokuset er på menneskenes overforbruk og konsekvensene av dette, og budskapet er pakket inn i vidunderlig folk-musikk og sang fra hovedpersonen selv. Sjekk ut "So Called Friend" her! "So Called Friend" er spilt inn i låven på Klåstad gård i Larvik. Med seg har han et stjernelag av musikere: Børge Fjordheim (Morten Abel, Sivert Høyem) på trommer, Nikolai Eilertsen (BIGBANG, Band of Gold) på bass, Christer Knutsen (Sivert Høyem) på piano og Geir Sundstøl (Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga) på banjo. Låten er mikset og produsert av Bjarne Stensli og Andreas Berzcelly. Einar har tidligere jobbet med musikere som Pål Angelsgård, Lis

Sigrun Loe Sparboe er ute med ny låt25.5.2018 15:22Pressemelding

Mange forbinder nok Sigruns musikk med vise-sjangeren, men denne gang kommer det rein poplåt fra Harstadværingens kant. ”Lyst” tilfører et nytt krydder til albumet som slippes i september. – Jeg trakter etter å skrive uten for mange regler og for hvilken sjanger jeg skal holde meg innen for. Jeg spiller ikke piano, men har likevel gått med et "pianoriff" i to år, som jeg stadig kommer tilbake til. Jeg har forsøkt å overse det, men det gikk ikke, og nå har det blitt en sang. Det var åpenbart for meg at dette måtte bli en leken låt med overskudd og synth, forteller hun. På låten har hun med seg Magnus Eliassen, fra Cirkus Eliassen, som bidrar med det riktige synth soundet. Sigrun Loe Sparboe er låtskriver og artist fra Harstad, hvor hun også har sitt virke. Sparboe slapp albumet "Vindfang" i 2015 og "Uten at du vet det" i 2013. Begge platene fikk riktig så gode anmeldelser og artisten har spilt hundrevis av konserter rundt om i landet. I 2016 ble hun dildelt NOPAs musikk og tekst-pris fo