Slakteriavtalen ga hederspris

- Vi ønsker å hedre de to som har gått i front for å sikre et felles løft for hele kjøttbransjen, Nortura og Kjøtt-og fjørfebransjens landsforbund (KLF). Konkurransen mellom slakteriene skal ikke dreie seg om å kreve mindre fra produsentene, men å levere bedre, sa administerende direktør Nina Sundqvist da hun delte ut Matmerks hederspris under NM i kjøttprodukter.
Administrerende direktør i KLF, Bjørn-Ole Juul-Hansen, administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist og visekonsernsjef i Nortura, Hans Thorn Wittusen.

Matmerk delte i år ut sin egen hederspris under NM i Kjøtt for femte gang. Formålet med prisen er å synliggjøre og verdsette kjøttbransjens produsenter og produkter. Prisen skal gå til en produsent som produserer i tråd med Matmerks visjon om å fremme mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon.

Tildigere vinner er Jens E. Eide, H. Mydland, Fenalår fra Norge og Annis pølsemakeri.

I år var det Nortura og Kjøtt-og fjørfebransjens landsforbund (KLF) som stakk av med hedersprisen, for sitt arbeid med å få på plass en bransjeavtale for alle slakterier.

Avtalen skal sikre at alle slakteriene som er tilknyttet Kvalitetssystemet i landbruket  (KSL)  følger opp produsentene på samme måte og sikrer at KSL følges. Det betyr en bedre garanti for at kun kjøtt fra produsenter som kan dokumentere at de følger norske lover og regler, kan brukes i produkter som merkes med Nyt Norge. Det gir både tillit hos forbruker og skaper økt konkurransekraft for norske kjøtt- og fjørfeprodukter.

- Vi er stolte og glade for at avtalen er på plass og at bransjen står sammen, sier Bjørn-Ole Juul-Hansen, administrerende direktør i KLF. For å sitere Piet Hein: "Pessimistene er da de reneste tåper. De tror på det motsatte av hva de håper… Nei, de optimister som livet beror på er dem som tør håpe på noe de tror på!".

-Vi ønsker størst mulig norskandel i kjøttbransjens produkter og veldig få produsenter ønsker å bruke noe annet enn Kvalitetssystemet i landbruket som verktøy. Siden avtalen ble inngått i april har antallet egenrevisjoner gått kraftig opp, noe som er veldig bra, avslutter Juul-Hansen.

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.