Skuterud valgt for sin tredje periode som styreleder i Felleskjøpet Agri

Anne Jødahl Skuterud er i dag gjenvalgt som styreleder i Felleskjøpet Agri. Skuterud går inn i sin tredje periode som leder av konsernets styre. Elisabeth Holand fra Vestvågøy er valgt inn i styret for første gang.

Årsmøte i Felleskjøpet Agri velger hvert år medlemmer til konsernets styre og øvrige tillitsvalgte. I år var styremedlemmene Harald Lein, Sveinung Halbjørhus og Eli Blakstad på valg. Alle ble gjenvalgt. I tillegg ble Elisabeth Holand valgt etter Bjørnar Schei som ønsket å gå ut av styret. Lein ble gjenvalgt som nestleder.

Landbruket må ta sin rettmessige plass
Skuterud, som har ledet Felleskjøpets styre gjennom store investeringer og sterke resultater de senere årene, mener landbruket nå fortjener mer oppmerksomhet.

– Norsk landbruk skal og må få mer oppmerksomhet, både blant folk flest og hos politikere. Gjennom bedre samarbeid i næringen kan vi skaffe oss større handlingsrom for norsk mat, og få forbrukerne til å preferere våre produkter. Kampen står i butikkene hver eneste dag og da må vi jobbe sammen for å oppnå økt markedstilgang og større politisk handlingsrom, sier Skuterud.

Hun påpeker også ansvaret landbruket selv har for å gjøre seg relevant for forbrukerne i større grad.

– Diskusjonen må vris mer over fra Jon Georg Dale til Kari og Ola Nordmann. Landbruket må være frampå og kommunisere at den norske maten er kortreist og bærekraftig, og produsert med god dyrevelferd og lite medisinbruk. Dette er blant våre største konkurransefortrinn og på det grunnlaget må forbrukerne velge norsk mat, for vi vil aldri kunne konkurrere på pris, sier Skuterud.

Øvrige valg
Jon Ansten Johansen fra Ski ble gjenvalgt som varamedlem. Linn Irene Bye fra Ørje og Anne E. R. Huitfeldt fra Klæbu er valgt som nye varamedlemmer. Som leder i valgkomiteen ble Oddvar Tynes fra Stranda valgt.

Nytt styre etter årsmøte i Felleskjøpet Agri 2018:

STYRET:

Linn Irene Bye

Ørje

Ny

Felleskjøpet har en omsetning på 15,5 milliarder og 3150 ansatte, og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også til sammen 210 butikker i Norge og i Sverige, eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.