Skuterud mot sin tredje periode som styreleder i Felleskjøpet Agri

Styreleder Anne Jødahl Skuterud er innstilt som styreleder i Felleskjøpet Agri. Skuterud går dermed mot sin tredje periode som styreleder i selskapet. Hun har også tre år bak seg som styremedlem før hun overtok ledervervet.

Felleskjøpets Agris sentrale valgkomite har i dag lagt frem sin innstilling til nytt styre, inkludert styreleder. Valgkomiteen, som begynte sin jobb i oktober, har lagt vekt på kontinuitet og videreføring av det langsiktige arbeidet og strategiene som styret og ledelsen i selskapet har påbegynt. Harald A. Lein er innstilt på gjenvalg som nestleder for en ny periode.

Alle øvrige styremedlemmer som er på valg, med unntak av Bjørnar Schei som ikke ønsker gjenvalg, er innstilt for en ny periode i styret. Som erstatter for Schei har valgkomiteen foreslått Elisabeth Holand som har lang erfaring som tillitsvalgt i Felleskjøpet, siste i vervet som ordfører på årsmøtet. Anders Eggen fra Melhus er foreslått som ny ordfører etter Holand.

– Anne Jødahl Skuterud har de to siste periodene gjort en god jobb som styreleder. Hun har en profil som passer selskapet svært godt med både næringslivserfaring og føttene godt plantet i landbruket. Vi har et velfungerende styre i Felleskjøpet Agri som er meget kompetente og jobber godt sammen med ledelsen. Dette ønsker vi å videreføre slik at selskapet er best mulig rustet til å fullføre sine strategier og aktiviteter i årene som kommer. Landbruket og Felleskjøpet er inne i en svært viktig fase, både når det gjelder videre utvikling av næringen og med det grønne skiftet. Valgkomiteen mener at innstillingen vår vil utvikle vårt samvirke videre til det beste for bonden, sier leder av valgkomiteen, Inger Amb.

Skuterud ser frem til en tredje periode som styreleder.

– Felleskjøpet Agri opplever spennende og utfordrende tider i næringen totalt sett, og med å utvikle selskapet videre. En sterkere nordisk posisjon trygger den norske bonden og gir oss spennende muligheter både på råvare- og butikksiden av virksomheten. Partnerstrategien mot bonden gir gode resultater, og både nye tjenester og teknologiske løsninger skal gi oss muligheter fremover. Ikke minst når det kommer til grønne løsninger for landbruket. Jeg er svært motivert for å jobbe videre med disse oppgavene, sier Anne Jødahl Skuterud.

Innstilling til nytt styre i Felleskjøpet Agri SA:

STYRET:

Linn Irene Bye

Ørje

Ny

Nytt styre og styreleder velges på Felleskjøpet Agris årsmøte 12.04.2018.

Felleskjøpet har en omsetning på 15 milliarder og 3150 ansatte og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.