NHO Service og Handel

Skryt lagt i en skuff

Del
Hjemmesykepleie og praktisk bistand får skryt av nær 9 av 10 i en brukerundersøkelse i Oslo. Private og offentlige leverandører får nær like mye ros. Undersøkelsen ble lagt i en skuff.

Undersøkelsen er i tråd med tilsvarende rapporter som har kartlagt tilfredshet i Oslo i 2012 og 2014.

- Vårt inntrykk gjennom flere år er at kommunale og private tilbydere spiller hverandre gode i et samspill om å levere hjemmetjenester, sier Dag Ekelberg som er næringspolitisk direktør i NHO Service.

2 av 3
Innen hjemmesykepleie er 2 av 3 leverandører, med høy score, private bedrifter. Innen praktisk bistand får samtlige private høy score.

Når det gjelder hvordan og når hjelpen skal utføres er brukere med privat leverandør noe mer fornøyd enn brukere som benytter kommunal utfører. 88 prosent av de med privat leverandør opplever å kunne påvirke hvordan hjelpen utføres, mens 79 prosent av de med kommunal sier det samme.

Å kunne påvirke "Når og hvordan" er viktig for folk, og vil trolig bare bli viktigere og viktigere fremover. Private ønsker her å konkurrere på kvalitet, sier Ekelberg.

Vet ikke hvordan
72 prosent sier at de kjenner til muligheten til å skifte leverandør, men hele 58 prosent vet ikke hvordan de går frem.

- Informasjonen har åpenbart ikke vært god nok, sier Ekelberg.

Lagt i en skuff
Brukervalgsundersøkelsen for hjemmetjenester i Oslo ble ferdigstilt fra et konsulentbyrået i desember 2015 og ferdig behandlet av Sykehjemsetaten i februar 2016. Deretter ble den lagt i en skuff. Medlemsbedrifter i NHO Service har vært en pådriver for offentliggjøring og nylig skjedde dette på kommunens hjemmesider.

- Politiske ledelse i Oslo har vært påfallende lite interessert i å spre informasjon om denne rapporten, sier Ekelberg. Han understreker at alle er tjent med å synliggjøre at kommunen leverer gjennomgående gode tjenester på egen hånd og i samarbeid med private bedrifter.

Viktig jobb
Vi takker for tilliten som Aleris har fått av dem som har valgt oss, og lover at vi skal stå på videre for å levere høy kvalitet i de ni bydelene i Oslo hvor vi leverer hjemmetjenester, sier Ingvild Kristiansen, direktør for omsorgstjenester og psykisk omsorg.

-Hver dag alle står våre medarbeidere på for at brukerne kan føle seg trygge hjemme. Det er flott at de får anerkjennelse og skryt gjennom brukerundersøkelsen som kommunen har gjennomført, sier Kristiansen (bildet).

Mer om saken

Nøkkelord

Kontakter

NHO Service
Baard Fiksdal, informasjonssjef
Postboks 5473, Majorstuen N - 0305 Oslo
Tlf.: +47 23 08 86 63 Mobil: +47 930 88 777

Lenker

Om NHO Service og Handel

NHO Service og Handel
Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27
0307 Oslo

+47 23 08 86 50http://www.nhosh.no

NHO Service er den nest største landsforeningen i NHO.

NHO Service består av følgende bransjer:
• Bemanning
• Renhold
• Sikkerhet
• Eiendomsdrift (samlet)
• Helse og Velferd (samlet)
• Attføring

NHO Service består av over 700 bedrifter med nær 4000 virksomheter og 65 milliarder i omsetning.

Følg pressemeldinger fra NHO Service og Handel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Service og Handel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Service og Handel

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye