Skremmes av usynlige fotgjengere

15.10.2015 08:00 | Trygg Trafikk

55 prosent av bilførere og passasjerer har opplevd å nesten kjøre på en fotgjenger i mørket. I dag oppfordrer Trygg Trafikk alle til å finne fram refleksene, på den nasjonale refleksdagen!

Reflekser laget av Apparatjik til Refleksdagen 2015. Foto: Trine Bjervig/Trygg Trafikk

Har du blitt skremt av en mørkkledt fotgjenger som plutselig dukket opp foran bilen? Da er du ikke alene. Over halvparten av førerne og passasjerene i bil kjenner den følelsen. Det viser en fersk undersøkelse fra TNS Gallup, gjort på oppdrag fra Trygg Trafikk og Sparebank 1 Forsikring.

– Krysser du en gate eller går langs en vei i mørket, må du sørge for å bli sett! Det gjør du best ved å bruke refleks. Refleks reduserer risikoen for å bli påkjørt med hele 85 prosent, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Usynlige i mørket

Undersøkelsen viser at litt flere kvinner enn menn har vært involvert i slike nestenulykker som sjåfør eller passasjer i bil. Det er også flest nestenulykker blant voksne. Hele 66 prosent i alderen 45 til 59 år oppgir å ha vært i en nestenulykke. Tilsvarende for de under 30 år er 46 prosent.

– Synet blir dårligere allerede i slutten av 30-årene, og vi ser dårligere i mørket. Selv i byer med gatelys kan det være vanskelig å se fotgjengere uten refleks. I høstmørket er det ofte mye som krever bilførernes oppmerksomhet. Fuktig veibane, regn, tåke, reklameskilt, lys fra butikkvinduer og lys fra andre kjøretøyer. Alt dette kan gjøre gående nærmest usynlige, forklarer Årøen.

Mange ulykker kan unngås

Som fotgjenger er det lett å tenke at ”fordi jeg ser bilen, ser den meg”. Kun fem prosent av alle fotgjengere som blir påkjørt og skadet brukte refleks. Mange av disse ulykkene kunne vært unngått.

De siste fem årene (2010-2014) har 93 fotgjengere omkommet på norske veier. 449 er blitt hardt skadd, mens 2335 ble lettere skadd, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Refleksdagen

I dag arrangeres den nasjonale Refleksdagen for 10. gang. Av Trygg Trafikk markeres den med arrangementer over hele landet.

– Bruk 10 minutter i kveld på å finne frem reflekser fra skuffer, skap og fjorårets yttertøy. Fest det på familiens jakker, vesker og sekker, oppfordrer Årøen.

4 tips til refleksbruk

1. Heng refleksen i knehøyde. Da mottar den mest mulig lys fra billyktene.
2. Velg reflekser som beveger seg når du bruker dem, de synes best.
3. Fest refleks i lommer på alle jakker og vesker så du ikke glemmer dem.
4. Kule og praktiske reflekser kjøpes både på nettet og i butikker landet over.

Det er viktig både for unge og eldre å være synlige i trafikken! Foto: Trine Bjervig/Trygg Trafikk
Kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.