Skolebrødets dag markeres over hele landet 15. juni - bli med på feiringen

Opplysningskontoret for brød og korn har etablert Skolebrødets dag som i år markeres fredag 15. juni. Bakerier og butikker fra Mandal i sør til Tromsø i nord bruker denne dagen til å markere et kjent og kjært bakverk, Skolebrødet. – Selv om vi skal spise sunt og riktig er det lov å kose seg også, sier Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.

Daglig leder Torunn Nordbø oppfordrer til å feire avslutningen på skoleåret med nybakte skolebrød. Foto: brodogkorn.no

Skolebrød dukket trolig opp på 1950-tallet i Norge, og har med tiden blitt en av folkets favoritter. Skolebrød er en av de mest spiste hvetebollene, kanskje spesielt populær hos skoleelever. Også i utlandet faller skolebrødet i smak, så både i Disneyland og på et bakeri i New York kan man få kjøpt norske skoleboller.

Skolebrød er den kategorien søte bakverk norske bakerier selger mest av, ca. 8000 tonn hvert år.

Hva kan kalles skolebrød?

Det finnes noen regler for hva et skolebrød er; søte hveteboller med eggekrem med eller uten vaniljesmak toppet med melisglasur og kokos. Men det finnes også flere lokale varianter.

Kjært barn har mange navn og skolebrødet blir også kalt skolebolle, purke, 12-øres, ola-bolle med mer. Hvordan man spiser bollen er nok individuelt, noen sparer det gule til slutt, andre gomler i seg kokosen på toppen først. De aller fleste har et eget forhold til skolebrødet.

- Ønsker du å bake selv finner du oppskrifter på både klassiske, sunne, veganskeglutenfrie og fargerike skolebrød på brodogkorn.no, forteller Torunn Nordbø.

Hurra for skolebrødet

Skolebrød passer bra både til skoleavslutning og fredagskaffen på jobben. Ta turen innom bakeriet på skolebrødets dag og nyt et herlig skolebrød. Eller bak selv. Del gjerne dine opplevelser med #skolebrødetsdag.

Mer informasjon på http://brodogkorn.no/kampanje/hurra-for-skolebrodet/

Kontaktperson:

Ta kontakt med ditt lokale bakeri, her er liste over bakerier som feirer skolebrødets dag: http://brodogkorn.no/fakta/feires-skolebrodets-dag/

Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn
mobil: 952 89 666, epost: torunn@brodogkorn.no

Klassiske skolebrød. Foto: brodogkorn.no. Oppskrift finner du på: https://brodogkorn.no/oppskrift/klassiske-skolebrod/
Sunne skolebrød. Foto: brodogkorn.no. Oppskrift finner du på:https://brodogkorn.no/oppskrift/sunne-skolebrod/
Veganske skolebrød. Foto: brodogkorn.no. Oppskrift finner du på: https://brodogkorn.no/oppskrift/veganske-skolebrod/
Glutenfrie skolebrød. Foto: brodogkorn.no. Oppskrift finner du på:https://brodogkorn.no/oppskrift/glutenfri-skolebrod/
Fargerike skolebrød. Foto: brodogkorn.no. Oppskrift finner du på: https://brodogkorn.no/oppskrift/fargerike-skolebrod/

Lørenveien 40

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg saker fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for brød og korn

Lefsebaking er god demensomsorg19.12.2018 11:28:04Pressemelding

Hjemmelagde julekaker har de fleste av oss et nært forhold til. Duften og smaken av julebakst vekker minner fra tidligere julefeiringer – og bakekunnskap. Dette er kanskje spesielt viktig for mennesker hvor minnene holder på å forsvinne, mennesker som er demente. Mange fra den eldre generasjon har vokst opp med takkebakst før jul. Interessen for baking av lefser og flatbrød har de siste årene også vært stigende blant dagens unge.

7 slag havre til jul14.12.2018 09:20:44Pressemelding

Havre gir bakverk med god smak og er sunt - bra for hjertet, bra for magen og bra for blodsukkernivået. Fra middelalderen til 2 verdenskrig var faktisk havre det viktigste kornslaget i Norge. I dag er det dessverre ikke like mye brukt. Det er synd gitt havrens gode egenskaper. Og både idrettsfolk og kokker har fått øynene opp for havrens ulike kvaliteter. Nå er det snart jul og da kan du også prøve ut havre. Bak gjerne våre 7 «slag» med havre og kombiner smak og nytte.

Ta et brøddøgn i uka!9.10.2018 08:00:00Pressemelding

Mange er opptatt av å spise både sunt og bærekraftig, men vet du at den enkleste måten å få det til på er å spise mer grove brød og andre grove kornprodukter? Korn har et lite klimaavtrykk på jordkloden og er den råvaren som har potensial til å brødfø en voksende verdensbefolkning. – Verdens brøddag 16. oktober er en god anledning for oss i Opplysningskontoret for brød og korn å sette søkelyset på korn som bærekraftig mat, forteller daglig leder Torunn Nordbø.