Skoleaksjon for en tryggere hverdag

Hva har Shabana Rehman, Nikolai Astrup, Ole Gunnar Solskjær, Helga Hjetland, Marco Elsafadi, Iselin Shumba, Kjetil André Aamodt, Mathilde Tybring Gjedde, Jarle Bernhoft og flere andre rollemodeller felles? De stiller seg bak UNICEFs skoleaksjon, som løfter fram trygghet som en viktig komponent for å lære og for å bli den beste utgaven av seg selv.
«Det er viktig at barn kjenner på at de har rett til å snakke om sin egen trygghet» sier leder av Stiftelsen Født Fri Shabana Rehman.

Mange barn har store utfordringer i oppveksten. UNICEF håper enda flere skoler vil melde seg på skoleaksjonen der barna selv kan være med på å trekke fram utfordringer og utforme «barnas opprop». (Ta gjerne kontakt med oss for oversikt over påmeldte skoler).

Har du lagt merke til hva som skjer med deg når du er sammen med mennesker du er trygg på? Plutselig tør du mer, du får til mer og du liker deg selv bedre!

«Skaper du trygghet, gjør du andre bedre!» sier fotballspiller og trener Ole Gunnar Solskjær.

«Jeg er en ganske sjenert fyr. Men jeg hadde noen rundt meg som gjorde meg trygg» sier musiker og komponist Jarle Bernhoft.

Mange profilerte personer støtter UNICEFs skoleaksjon der skoleelevene selv er med på å utforme «barnas opprop» som henges på skoledøra på Verdens barnedag 20. november. Hva trekker barna selv fram for å få en tryggere og bedre hverdag? Hvilke utfordringer vil de gi til medelever, lærere, politikere og andre rundt seg?

På Verdens barnedag, 20. november, løftes barnas stemmer og engasjement over hele kloden. I år er temaet alle barns rett til trygghet. I Norge inviterer UNICEF elever i barneskolen til å ha «barnas opprop» klare til å henges opp på skoledøra 20.11. Så alle kan se – med barnas egne ord - hvordan de utfordrer politikere, andre voksne og seg selv til å gjøre noe for at hvert barn skal føle seg trygg!

Mange barn og unge er utrygge. Det kan være mange grunner til det, og tallene taler sitt tydelige språk:

• Ca. 29 000 av elevene i norsk skole forteller at de blir mobbet av medelever, lærere eller på nett av noen på skolen. En av tre elever i verden mellom 13 og 15 år opplever mobbing.
  • 101 000 barn i Norge vokser opp i fattige hjem og har ikke råd til det samme som andre barn på deres alder.
  • Nesten en av ti mellom 16-18 år forteller at de har opplevd en eller annen form for fysisk vold fra foreldre/foresatte
  • 13,3 prosent av jentene mellom 16-18 år og 3,7 prosent av guttene forteller at de har opplevd seksuelle overgrep
  • Mange barn og unge strever psykisk. Det betyr at de har problemer med tankene og følelsene sine. Fem prosent av alle barn og unge fikk behandling for dette i 2015.

Les mer på www.unicef.no/trygglæring

Se nederst for påmeldte skoler så langt.

Kontaktinformasjon:
Helle Eiborg
epost: helle.eiborg@unicef.no
tlf.: 984 40 753

Ellen Sandøe
epost: ellen.sandoe@unicef.no
tlf.: 907 47 181

Påmeldt til skoleaksjonen pr 29. oktober:

Skole

Sandakerveien 130

241 45 100https://www.unicef.no/

Følg pressemeldinger fra UNICEF Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UNICEF Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UNICEF Norge