NHO

Skogen Lund: Streiken har kostet mye for alle

21.5.2016 12:29 | NHO

Del

NHO-sjef Kristin Skogen Lund er glad for at konflikten i reiselivsnæringen er løst

- Begge parter har måttet strekke seg langt. Arbeidstakerne får retten til lokale forhandlinger, mens vi har fått gjennomslag for egne kjedevise lokale forhandlinger, noe som er svært viktig for oss. Samtidig vant vi frem med vårt krav om å avvikle ordningen med prosentlønn for servitører, som har vært dyr for enkelte av våre medlemmer. Totalt sett er dette en løsning som begge parter kan leve med, sier hun.

Den økonomiske rammen er om lag den samme som ble forhandlet frem i frontfagsoppgjøret, og kronetillegget er dermed lavere enn kravet fra Fellesforbundet.

- Det har vært viktig for våre medlemmer å lande et oppgjør som er økonomisk forsvarlig. Det har vi nå gjort. Men streiken har vart lenge, og kostnadene har vært for store for alle som er berørt. Også de ansatte har tapt penger på denne konflikten.

- Samtidig kan bedriftene nå konsentrere seg om sommersesongen som kommer for fullt, sier Skogen Lund.

Forslaget til løsning er anbefalt av begge parter, og skal nå til uravstemning hos medlemmene i Fellesforbundet og NHO Reiseliv.

– Vi må avvente resultatet av uravstemningen, men vi er lettet over å ha et forslag til løsning på bordet. Nå står sommeren for tur, den viktigste tiden på året for reiselivet, og det er på tide å tenke fremover, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Nøkkelord

Kontakter

Nicolai Heyerdahl, Desksjef i NHO: 934 68 602

Om NHO

NHO
NHO
Middelthunsgate 27
0305 Oslo

23 08 80 00http://www.nho.no

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Vi i NHO jobber for gode rammevilkår for medlemsbedriftene og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder.

Følg saker fra NHO

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NHO

Lyn ødelegger for milliarder26.7.2017 10:17Pressemelding

I løpet av de siste ti årene er det utbetalt i underkant av 2 milliarder kroner i erstatning etter lynnedslag her i landet, ifølge tall fra Finans Norge. Sommeren er høysesong for lyn og torden. Juli og august er tradisjonelt de verste månedene. - Et overspenningsvern er en billig forsikring som kan beskytte verdier og viktige data, men flere hundretusen boliger er uten slikt vern, sier Bjørn Sørensen, fagsjef elsikkerhet i Nelfo.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom