ŠKODA VISION iV

VISION iV er det siste eksempelet på ŠKODAs satsing på emobilitet, og det tsjekkiske merkets første bil bygget på MEB-plattforen til Volkswagengruppen. Konseptbilen får sin verdenspremiere på bilmessen i Genève denne uken.

- Den dynamiske VISION iV viser ŠKODAs satsing på emobilitet
- Helelektrisk crossover-SUV med 306 hester og firehjulsdrift
- ŠKODAs første bil bygget på MEB-plattformen

Det helelektriske konseptstudiet som har fått navnet er VISION iV gir et glimt inn i ŠKODAs elektriske fremtid, og er den første bilen bygget på VW-gruppens MEB-plattform. VISION iV har et dynamisk og sportslig designspråk med fire dører, skarpe linjer og god plass. En dynamisk kjøreopplevelse sikres gjennom firehjulsdrift og to elektriske motorer med totalt 306 hester.

ŠKODA VISION iV er 4,666 mm lang, 1,926 mm bred og 1,613 mm høy. De skarpe linjene gir bilen et sportslig uttrykk, og interiøret fremstår som rommelig selv fra utsiden, mye grunnet det det korte panseret og den lange kabinen.

Ny grill og horisontale lysstriper

Konseptbilen har en horisontal lysstripe som går langs den nye, vide og tildekte ŠKODA-grillen med vertikale inntak og krystallstrukturer som går helt fra den ene siden av fronten til den andre, og møter de nye Matrix LED-lyktene. Fra siden forsterkes det sportslige inntrykket med brede vinger og en kupe-liknende taklinje. Dørene har ingen dørhåndtak og åpnes med en liten berøring. De klassiske speilene er også byttet ut med kameraspeil som gir et 180-graders bilde som vises i bakspeilet.

Instrumentpanelet og midtkonsollen er delt opp i to seksjoner, og den store, «flytende» berøringsskjermen gir en ekstra dimensjon til interiøret. Dekorative sømmer og ambientebelysning fullfører bilens skarpe linjer og gir kabinen en helt unik karakter. Som i andre, nylige lanserte ŠKODA-modeller, finner vi også i VISION iV det praktiske og delikate soft-foam-materialet og krystallstrukturer. Setene er ultralette og har som andre elementer i bilen et flytende design. Setene er truket i ŠKODAs kjente Ultrasuede-materiale, et premium, miljøvennlig materiale.

Den nedre delen av instrumentpanelet har et nytt, spennende design med dekorative mønstre og bjørkefinér i matt finish. Tredekorasjonen strekker seg over hele dashbordet og gir en følelse av fri flyt av luft, og de opplyste dørhåndtakene er enda et eksempel på ŠKODA-designernes øye for detaljer. Det store glasstaket er også med på å forsterke den rommelige følelsen i kabinen.

Rattet i ŠKODA iV har også et helt nytt design, med kun to eiker og ŠKODA skrevet med store blokkbokstaver erstatter den kjente logoen. Knappene på rattet er nøye gjennomtenkt og designet slik at de både gir et visuelt løft, samtidig som de er enkle å bruke. Blant annet kan kjøremoduset styres av knapper på rattet, i tillegg til andre knapper som enkelt lar deg kontrollere bilen og til en hver tid sørge for maksimal kjørekomfort og sikkerhet.

To elektriske motorer

ŠKODA VISION iV drives av to elektriske motorer – én på hver av akslene, noe som gir bilen firehjulsdrift. De 306 kreftene fordeles etter behov på de fire hjulene, det gir en dynamisk og trygg kjøreopplevelse. 0-100 er unnagjort på 5,9 sekunder og konseptbilen har en toppfart på 180 km/t. Den imponerende rekkevidden er oppgitt til 500 km ifølge den nye WLTP-standarden. Batteriet har en kapasitet på 83 kWh og kan lades fra 0 til 80 prosent i løpet av bare 30 minutter. Dette gjør VISION iV til en praktisk, men også dynamisk og spennende bil som kan dekke de fleste behovene.

Gjennom bruken av lasere, radarsensorer og kameraer kan konseptbilen finne frem overalt. Ved hjelp av intelligent elektronikk fordeles kreftene sømløst til de firehjulene og sørger for optimalt veigrep til enhver tid, og effektiv distribusjon av de 306 hestekreftene. Når forholdene tillater det, kan VISION iV tidvis utføre autonom kjøring og parkere seg selv.

Infotainmentsystem fra øverste hylle.

Det siste innen infotainmentsystemer gir tilgang til ŠKODAs mange mobile online-tjenester, blant annet Infotainment Online og Care Connected. Om ønskelig, kan bilen mestre bevegelser og stemmekommandoer, samt at den også kan integrere frontpassasjerens smarttelefon i operativsystemet. Mobilen kan også brukes som en digital nøkkel for å låse bilen opp og igjen. Bilen kan også måle sjåførens hjerterytme for ekstra sikkerhet. Klasseledende Connectivity-egenskaper gir deg også muligheten til å kommunisere direkte med andre sjåfører, biler og infrastruktur.

VISION iV passer perfekt inn i det moderne samfunnet og fremtidens mobilitetsløsninger – med både en helelektrisk drivlinje og det nyeste og beste innen Connectivity og infotainmentløsninger. Når du setter deg inn i bilen tas du mot av e velkomsthilsen på den store berøringsskjermen, og en permanent 5G-tilkobling gir brukerne kontinuerlig tilgang til alle tilkoblingstjenestene, blant annet Online og Care Connect, Online Traffic, infotainment i nåtid, værmeldinger og parkeringsinformasjon.

240 33 300http://www.skoda-auto.no

Škoda - Smarte løsninger hele veien

Følg pressemeldinger fra ŠKODA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ŠKODA

Škodas kommende city-SUV har fått navn: Škoda Epiq15.3.2024 10:52:43 CET | Pressemelding

I dag lanserer Škoda for første gang navnet på en mindre elbil og «city-SUV», en etterlengtet modelltype blant mange nordmenn. Škoda Epiq har verdenspremiere i 2025, og er én av hele seks nye fullelektriske modeller fra Škoda de neste årene. - Škoda Epiq vil møte behovet til svært mange kunder som ønsker en mindre elbil som ikke går på kompromiss med romslig innvendig plass, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.