ŠKODA viser ny konseptbil som kombinerer CNG, bensin og elektrisk drivlinje – VISION X

Crossover-konseptet viser mulige fremtidige drivlinje-kombinasjoner. ŠKODA VISION X er den første hybriden fra ŠKODA som kombiner CNG-gass, bensin og elektrisk drivlinje. Det gir et utslipp på kun 89 g/km C02. VISION X er også ŠKODA’s første 4x4 som ikke benytter mellomaksel.

ŠKODA AUTO viser mulige fremtidige løsninger i konseptbilen VISION X på bilutstillingen i Geneve i mars i år. SUV-konseptet er den tredje fra ŠKODA på kort tid, og har klare likhetstrekk med sine to større brødre, KODIAQ og KAROQ. Kombinasjonen av forskjellige drivlinjer, CNG, bensin og elektrisitet, gir stor fleksibilitet og et utslipp på kun 89 g/km C02. VISION X har drift på forhjul, bakhjul eller 4x4 avhengig av behov.

VISION X kan vekselvis drives av CNG-gass, bensin eller to elektriske motorer. Basisen er en spesielt utviklet 1.5-liter 4-sylindret TSI bensinmotor med turbo som også kan kjøres på CNG-gass. Ytelsene med CNG gir en effekt på 130 hk, og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Den ene CNG-tanken er plassert under baksetet, mens den andre tanken er plassert bak bakakselen. CNG gir drift til forakselen, mens en elektrisk motor gir drift til bakakselen. Den elektriske motoren aktiveres ved behov, primært ved oppstart eller når underlaget er spesielt krevende og glatt. Til tross for begrenset batterikapasitet, har konseptbilen allikevel kraft nok til å kjøre bilen opptil 2 kilometer på den elektriske drivlinjen alene.

VISION X er ŠKODA’s første 4x4 modell uten mellomaksel, noe som gir flere åpenbare fordeler, som lavere vekt og derigjennom lavere forbruk. CNG drivlinjen støttes av to el-motorer. 4x4 konseptet består av bensinmotoren, en elektro-motor/ beltedrevet dynamo foran og den andre elektromotoren over bakakselen. Elektromotorene får energi fra to 48 volt lithium batterier. Lithium-ion batteriene lades gjennom rekuperasjon under kjøring og oppbremsing samtidig som VISION X omdanner kinetisk energi til elektrisk energi. Med et dreiemoment på 70 Nm fra oppstart, oppleves VISON X som rask direkte fra start.

Konseptbilen har en rekkevidde på opptil 650 kilometer med elektrisk drift, CNG-gass og bensin.

Systemkraften til ŠKODA VISION X gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/h på 9.3 sekunder, og en toppfart på 200 km/h. Elektro-mobilitet har en sentral rolle i ŠKODA AUTO's globale vekst- strategi. Elektrifiseringen av ŠKODA’s modell-rekke starter i 2019 med en ŠKODA SUPERB som ladbar hybrid. Fabrikken i Mladá Boleslav vil produsere de nye elektriske modellene, men vil også produsere elektriske komponenter til ladbare hybrider til en rekke andre modeller i Volkswagen-Gruppen. Den første hel-elektriske modellen fra ŠKODA vil følge kort tid etter SUPERB som ladbar hybrid. Innen 2025 vil ŠKODA tilby en rekke hel-elektriske og hybrid-modeller i forskjellige segmenter.

ŠKODA Importeres i Norge av Harald A. Møller AS. ŠKODA AUTO ble grunnlagt I 1895 og er således en av de eldste bilprodusentene i Europa. Hovedkontoret ligger i Mladá Boleslav i Tsjekkia, og er siden 1991 en del av Volkswagen Group. ŠKODA tilbyr følgende bilmodeller i dag; CITIGO, FABIA, RAPID SPACEBACK, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ OG KODIAQ. I Norge er det 42 forhandlere fordelt over hele landet som selger nye og brukte ŠKODA, og enda fler merke-verksteder knyttet til merket. for mer info:

ŠKODA FABIA med oppgradert design18.1.2018 09:33Pressemelding

› ŠKODA FABIA oppgraderes med nytt utstyr › Moderne LED-lys foran og bak › Bilen vises på den internasjonale bilutstillingen i Geneve i mars Med nytt moderne design og nytt utstyr fremstår den oppgraderte FABIA som et attraktivt valg i småbil-klassen. ŠKODA FABIA leveres i to forskjellige utgaver, som kombi og stasjonsvogn. Kundene kan velge mellom 3 forskjellige moderne og drivstoff-økonomiske TSI bensinmotorer, som kan leveres med manuelt gir eller DSG automatgir. Utstyret omfatter blant annet nye LED lykter foran og bak, og flere nye designelementer. Nytt er også at FABIA nå tilbys med blant annet blindsonevarsling, Rear Traffic Alert og elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil. FABIA tilbys selvfølgelig også med ŠKODA Connect, og med den nyeste generasjon radio med DAB+. ŠKODA FABIA er solgt i mer enn 4 millioner eksemplarer siden 1999, og er en viktig modell og bidragsyter til ŠKODAs eventyrlige vekst de siste årene. Oppgradert ŠKODA FABIA kommer til Norge i løpet av høsten.