ŠKODA viser ny konseptbil som kombinerer CNG, bensin og elektrisk drivlinje – VISION X

Crossover-konseptet viser mulige fremtidige drivlinje-kombinasjoner. ŠKODA VISION X er den første hybriden fra ŠKODA som kombiner CNG-gass, bensin og elektrisk drivlinje. Det gir et utslipp på kun 89 g/km C02. VISION X er også ŠKODA’s første 4x4 som ikke benytter mellomaksel.

ŠKODA AUTO viser mulige fremtidige løsninger i konseptbilen VISION X på bilutstillingen i Geneve i mars i år. SUV-konseptet er den tredje fra ŠKODA på kort tid, og har klare likhetstrekk med sine to større brødre, KODIAQ og KAROQ. Kombinasjonen av forskjellige drivlinjer, CNG, bensin og elektrisitet, gir stor fleksibilitet og et utslipp på kun 89 g/km C02. VISION X har drift på forhjul, bakhjul eller 4x4 avhengig av behov.

VISION X kan vekselvis drives av CNG-gass, bensin eller to elektriske motorer. Basisen er en spesielt utviklet 1.5-liter 4-sylindret TSI bensinmotor med turbo som også kan kjøres på CNG-gass. Ytelsene med CNG gir en effekt på 130 hk, og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Den ene CNG-tanken er plassert under baksetet, mens den andre tanken er plassert bak bakakselen. CNG gir drift til forakselen, mens en elektrisk motor gir drift til bakakselen. Den elektriske motoren aktiveres ved behov, primært ved oppstart eller når underlaget er spesielt krevende og glatt. Til tross for begrenset batterikapasitet, har konseptbilen allikevel kraft nok til å kjøre bilen opptil 2 kilometer på den elektriske drivlinjen alene.

VISION X er ŠKODA’s første 4x4 modell uten mellomaksel, noe som gir flere åpenbare fordeler, som lavere vekt og derigjennom lavere forbruk. CNG drivlinjen støttes av to el-motorer. 4x4 konseptet består av bensinmotoren, en elektro-motor/ beltedrevet dynamo foran og den andre elektromotoren over bakakselen. Elektromotorene får energi fra to 48 volt lithium batterier. Lithium-ion batteriene lades gjennom rekuperasjon under kjøring og oppbremsing samtidig som VISION X omdanner kinetisk energi til elektrisk energi. Med et dreiemoment på 70 Nm fra oppstart, oppleves VISON X som rask direkte fra start.

Konseptbilen har en rekkevidde på opptil 650 kilometer med elektrisk drift, CNG-gass og bensin.

Systemkraften til ŠKODA VISION X gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/h på 9.3 sekunder, og en toppfart på 200 km/h. Elektro-mobilitet har en sentral rolle i ŠKODA AUTO's globale vekst- strategi. Elektrifiseringen av ŠKODA’s modell-rekke starter i 2019 med en ŠKODA SUPERB som ladbar hybrid. Fabrikken i Mladá Boleslav vil produsere de nye elektriske modellene, men vil også produsere elektriske komponenter til ladbare hybrider til en rekke andre modeller i Volkswagen-Gruppen. Den første hel-elektriske modellen fra ŠKODA vil følge kort tid etter SUPERB som ladbar hybrid. Innen 2025 vil ŠKODA tilby en rekke hel-elektriske og hybrid-modeller i forskjellige segmenter.

ŠKODA Importeres i Norge av Harald A. Møller AS. ŠKODA AUTO ble grunnlagt I 1895 og er således en av de eldste bilprodusentene i Europa. Hovedkontoret ligger i Mladá Boleslav i Tsjekkia, og er siden 1991 en del av Volkswagen Group. ŠKODA tilbyr følgende bilmodeller i dag; CITIGO, FABIA, RAPID SPACEBACK, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ OG KODIAQ. I Norge er det 42 forhandlere fordelt over hele landet som selger nye og brukte ŠKODA, og enda fler merke-verksteder knyttet til merket. for mer info:

ŠKODA viser designvideo og interiørskisser av VISION RS6.9.2018 15:30Pressemelding

Interiøret i ŠKODA VISION RS kombinerer sportslighet og bærekraft Videoklippet gir et glimt av interiørdesignet på konseptbilen Det sportslige, kompaktbil-studiet har sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris oktober 2018 ŠKODA VISION RS gir et frempek på ŠKODAs kommende RS-modeller. Designskissene gir et førsteinntrykk av konseptbilens interiør, før sløret løftes av på Paris Motor Show i oktober. I tillegg viser de en eksklusiv video med en sniktitt på det innovative interiøret. Videoklippet inviterer publikum inn i studioet i den tsjekkiske hovedstaden, ikke langt fra presidentpalasset, Karlsbroen, det Dansende Hus, og Žofín Palace. Det første designet for fremtidens ŠKODAs RS-modeller blir ikke bare tegnet i designstudioet i Česana / Mladá Boleslav, men også i det inspirerende miljøet og atmosfæren i en av Prahas art noveau-bygninger på Masarykovo nábřeží. I det eksklusive klippet ser du en ŠKODA-designer som med stødig hånd skisserer et sportslig, men også romslig interiør, me

ŠKODA VISION RS avslører designspråket for neste RS-generasjon og fremtidens kompaktbil30.8.2018 11:38Pressemelding

› Designskisser gir et førsteinntrykk av konseptbilen som skal vises på Paris Motor Show 2018 › Video som gir et eksklusivt innblikk i hvordan ŠKODA VISION RS tar form › Sportslig kompaktmodell som bygger på ŠKODAs 117 år lange motorsporthistorie Mladá Boleslav, 30 August 2018 – Med debuten av ŠKODA VISION RS-konseptet på Paris Motor Show 2018, gir ŠKODA et hint til en fremtidig konseptbil, samt at de viser i hvilken retning designsrpåket går for deres fremtidige RS-modeller. Før verdenspremieren i oktober viser ŠKODA frem sine egne skisser for å gi et førsteinntrykk av den dynamiske konseptbilen. I tillegg gir de ut en video som viser hvordan ŠKODA VISION RS tar form i designavdelingen, ledet an av designsjef Oliver Stefani. Selv de noe røffe skissene avslører at en nøkkelfaktor for denne bilen er aerodynamikk. Fronten er presist definert, og med de smale frontlyktene fremstår den som veldig dynamisk. Bakenden domineres av en kraftig støtfanger og en aerodynamisk utformet takspoiler.

Klar for verdenspremiere – ŠKODA KODIAQ RS23.8.2018 14:32Pressemelding

› Den første RS-SUVen fraŠKODA vises på Paris Motor Show › Firehjulstrekk med 239-HK 2.0 TDI biturbo-motor som standard › Den første modellen som bærer den nye, moderne RS-logoen – Den nye ŠKODA KODIAQ RS er klar for verdenspremiere på 2018 Paris Motor Show i oktober. ŠKODA viser nå frem de to første ofisielle bildene av bilen, og gir en sniktitt på deres første SUV i RS-portfolioen. KODIAQ RS blir også den første bilen med den nye RS-logoen, som nå skal pryde alle fremtidige RS-modeller. KODIAQ RS, som også er tilgjengelig med syv seter, får en 239-hester dieselmotor, den mest kraftfulle dieselmotoren i merkets historie. RS-emblemet har prydet ŠKODAs mest sportslige modeller siden år 2000. ŠKODA KODIAQ RS er merkets første SUV i den gjeve RS-klubben. Det tsjekkiske bilprodusenten tar nå nå merkets 117-år lange motorsport– og rallyhistorie med inn i et nytt segment – og markerer det med en ny, moderne RS.logo med røde detaljer. Følger i fotsporene til den første RS-modellen fra 1974 RS