ŠKODA viser ny konseptbil som kombinerer CNG, bensin og elektrisk drivlinje – VISION X

Crossover-konseptet viser mulige fremtidige drivlinje-kombinasjoner. ŠKODA VISION X er den første hybriden fra ŠKODA som kombiner CNG-gass, bensin og elektrisk drivlinje. Det gir et utslipp på kun 89 g/km C02. VISION X er også ŠKODA’s første 4x4 som ikke benytter mellomaksel.

ŠKODA AUTO viser mulige fremtidige løsninger i konseptbilen VISION X på bilutstillingen i Geneve i mars i år. SUV-konseptet er den tredje fra ŠKODA på kort tid, og har klare likhetstrekk med sine to større brødre, KODIAQ og KAROQ. Kombinasjonen av forskjellige drivlinjer, CNG, bensin og elektrisitet, gir stor fleksibilitet og et utslipp på kun 89 g/km C02. VISION X har drift på forhjul, bakhjul eller 4x4 avhengig av behov.

VISION X kan vekselvis drives av CNG-gass, bensin eller to elektriske motorer. Basisen er en spesielt utviklet 1.5-liter 4-sylindret TSI bensinmotor med turbo som også kan kjøres på CNG-gass. Ytelsene med CNG gir en effekt på 130 hk, og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Den ene CNG-tanken er plassert under baksetet, mens den andre tanken er plassert bak bakakselen. CNG gir drift til forakselen, mens en elektrisk motor gir drift til bakakselen. Den elektriske motoren aktiveres ved behov, primært ved oppstart eller når underlaget er spesielt krevende og glatt. Til tross for begrenset batterikapasitet, har konseptbilen allikevel kraft nok til å kjøre bilen opptil 2 kilometer på den elektriske drivlinjen alene.

VISION X er ŠKODA’s første 4x4 modell uten mellomaksel, noe som gir flere åpenbare fordeler, som lavere vekt og derigjennom lavere forbruk. CNG drivlinjen støttes av to el-motorer. 4x4 konseptet består av bensinmotoren, en elektro-motor/ beltedrevet dynamo foran og den andre elektromotoren over bakakselen. Elektromotorene får energi fra to 48 volt lithium batterier. Lithium-ion batteriene lades gjennom rekuperasjon under kjøring og oppbremsing samtidig som VISION X omdanner kinetisk energi til elektrisk energi. Med et dreiemoment på 70 Nm fra oppstart, oppleves VISON X som rask direkte fra start.

Konseptbilen har en rekkevidde på opptil 650 kilometer med elektrisk drift, CNG-gass og bensin.

Systemkraften til ŠKODA VISION X gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/h på 9.3 sekunder, og en toppfart på 200 km/h. Elektro-mobilitet har en sentral rolle i ŠKODA AUTO's globale vekst- strategi. Elektrifiseringen av ŠKODA’s modell-rekke starter i 2019 med en ŠKODA SUPERB som ladbar hybrid. Fabrikken i Mladá Boleslav vil produsere de nye elektriske modellene, men vil også produsere elektriske komponenter til ladbare hybrider til en rekke andre modeller i Volkswagen-Gruppen. Den første hel-elektriske modellen fra ŠKODA vil følge kort tid etter SUPERB som ladbar hybrid. Innen 2025 vil ŠKODA tilby en rekke hel-elektriske og hybrid-modeller i forskjellige segmenter.

ŠKODA Importeres i Norge av Harald A. Møller AS. ŠKODA AUTO ble grunnlagt I 1895 og er således en av de eldste bilprodusentene i Europa. Hovedkontoret ligger i Mladá Boleslav i Tsjekkia, og er siden 1991 en del av Volkswagen Group. ŠKODA tilbyr følgende bilmodeller i dag; CITIGO, FABIA, RAPID SPACEBACK, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ OG KODIAQ. I Norge er det 42 forhandlere fordelt over hele landet som selger nye og brukte ŠKODA, og enda fler merke-verksteder knyttet til merket. for mer info:

Direktesending av verdenspremieren på ŠKODA SCALA4.12.2018 15:19Pressemelding

ŠKODA har verdenspremiere på sin nye kompaktmodell, SCALA, i Tel Aviv 6. desember Verdenspremieren streames direkte på ŠKODA Storyboard, YouTube, Twitter og Facebook klokka 18.30 På torsdag viser ŠKODA frem den nye kompaktmodellen, ŠKODA SCALA, for første gang i Tel Aviv i Israel. For alle som ikke er tilstede på verdenspremieren, så sender ŠKODA direkte fra avdukingen, både på ŠKODA Storyboard, YouTube, Twitter og Facebook. Direktesendingen varer i omlag 45 minutter og starter kl 18.30 norsk tid. Det blir også anledning for media til å dele direktesendingen på egne kanaler via en innebygd kode. Dato: torsdag, 6 desember klokken 18:30 ŠKODA Storyboard: http://www.skoda-storyboard.com YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xTqXrrZ9rlU Twitter: https://twitter.com/skodaautonews Facebook: https://www.facebook.com/skoda/ Innebygd kode: <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/xTqXrrZ9rlU" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscop

ŠKODA SCALA med nytt interiør-konsept8.11.2018 13:47Pressemelding

- Den nye kompaktmodellen implementerer designelementer fra VISION RS-konseptet - Moderne design møter rommelighet og klassens største bagasjerom - Digitalt instrumentpanel med klassens største skjermer - Seter og overflater i premium, Suedia-mikrofiber - ŠKODA SCALA får sin verdenspremiere i Tel Aviv 6. desember ŠKODA offentliggjør nå en skisse av sin kommende kompaktmodell, og gir med det et første glimt av interiøret i nye ŠKODA SCALA. Bilen blir den første ŠKODA-modellen som får det nye infotainment-systemet med frittstående skjerm sentrert i førerens synsfelt. Digitalt instrumentpanel er tilvalg, men leveres med klassens største skjerm. I tillegg til nye stoffvalg og premiummaterialer, kan ŠKODA SCALA også tilby god plass og et klasseledende bagasjerom på 467 liter. Det nye interiørkonseptet til ŠKODA følger designspråket man så i konseptbilen ŠKODA VISION RS. SCALA blir den første produksjonsmodellen som får dette interiøret. Det nye instrumentpanelet går sømløst sammen med det u

Teknologi, design og tilkoblingsmuligheter: Med ŠKODA SCALA har det tsjekkiske merket et nytt tilskudd i kompaktbilsegmentet26.10.2018 14:02Pressemelding

Bagasjerommet på ŠKODA SCALA er ett av de største i klassen I typisk ŠKODA-stil er det mye plass og fleksibilitet til tross for den kompakte størrelsen. Kraftige og effektive TSI- -motorer i tillegg til miljøvennlig naturgass (CNG), alle med turbo. Nye assistentsystemer bringer sikkerheten til et nytt nivå. Med ŠKODA Connect er det enkelt å koble sammen sjåfør, bil og omverdenen. Nytt særpreg, ny teknologi, nytt navn: Med ŠKODA SCALA utvider det tsjekkiske merket tilbudet i det populære segmentet for kompakte biler. Alle de nye modellene tilbyr et høyt aktivt og passivt sikkerhetsnivå, LED-hovedlykter og -baklykter, mye plass til bagasje og passasjerer, i tillegg til mange Simply Clever-funksjoner. Tre motorvarianter er tilgjengelig med 95,115 eller 150 hestekrefter. Denne 5-dørs-modellen kombinerer tiltalende design med en høy grad av funksjonalitet, og de nyeste tilkoblingsmulighetene. Med nye ŠKODA SCALA er det spennende designmønsteret fra VISION RS-studien, som imponerte på bilmes