ŠKODA på bilutstillingen i Genève

To nye varianter av ŠKODA Octavia og ŠKODA KODIAQ står i høysetet på ŠKODAs stand under bilutstillingen i Genève.
ŠKODA Octavia Scout

På årets bilutstilling i Genève viser ŠKODA frem flere helt nye modeller – blant annet to varianter av både Octavia og den nye SUV-en KODIAQ. I tillegg vil oppgraderte versjoner av ŠKODA Rapid Spaceback og Citigo være på plass.

ŠKODAs 2000 kvadratmeter store stand er plassert i hall 2 på den tradisjonsrike bilutstillingen.

Octavia Scout og Octavia RS 245

Octavia-familien har fått en rekke oppgraderinger, og nå kommer disse også til den populære Scout-modellen.

Den robuste versjonen har beholdt alle egenskapene som gjorde den til en suksess på det norske markedet – et tøft ytre, ekstra bakkeklaring, effektiv firehjulsdrift og gode kjøreegenskaper på alle underlag. Samtidig har den fått samme store oppgradering som resten av ŠKODA Octavia-familien. Det betyr blant annet et mer karakteristisk panser, en ny front med bredere grill og ekstra lys og adaptive LED-lys. De sølvfargede panelene foran og bak bidrar til det tøffe uttrykket og beskytter samtidig mot skader. Plastdeksler under hele bilen beskytter ytterligere mot problemer ved kjøring i tøft terreng.

- Octavia Scout er en bil som passer det norske markedet godt. De tidligere generasjonene har vært veldig populære blant kundene, og vi er overbevist om at det ikke vil endre seg nå som bilen blir enda bedre, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Bilen leveres med tre forskjellige motorer – én bensinmotor og to dieselmotorer. En nyhet i motorprogrammet er den populære kombinasjonen 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG.

For de mer sportslig anlagte kundene viser ŠKODA frem den kraftigste Octavia-modellen i merkets historie. Den 2,0-liters TSI-motoren i ŠKODA Octavia RS 245 yter, som navnet tilsier, 245 hestekrefter – noe som er 15 mer enn den forrige toppmodellen.

Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i området mellom 1600 og 4300 o/min, og sørger dermed for stor kjøreglede i alle situasjoner. Kundene kan velge mellom en sekstrinns manuell girkasse eller, for første gang i en  Octavia RS, en syvtrinns DSG-girkasse.

Fra stillestående gjør kombi-utgaven unna sprinten til 100 på imponerende 6,6 sekunder. Stasjonsvognen klarer samme øvelsen på 6,7 sekunder. Takket være den fleksible motoren har ŠKODA Octavia RS 245 også mye krefter tilgjengelig i de høyere girene. Akselerasjonen fra 60-100 km/t i femtegir tar kun 6,4 sekunder, mens tiden fra 80-120 km/t er kun 6,6 sekunder.

Fronten er redesignet med større grill og luftinntak i støtfangeren, og  RS-logoen forteller omverdenen at dette er noe utenom det vanlige. I tillegg blir både grillen, lister rundt vinduene, speilhusene og eksosenderør levert i sort utførelse – for å ytterligere understreke de sportslige egenskapene.

Det sportslige utseendet dominerer også på innsiden, med blant annet alcantara sportsseter som sørger for optimal sidestøtte på svingete veier. Fotbrønnen, som i likhet med taktrekket kommer   i sort utførelse, og aluminiumspedalene gir RS et sportslig preg.. Bilen vil leveres med multifunksjonsratt i perforert skinn med girhendler (for biler med DSG) som matcher dens sportslige egenskaper.

KODIAQ i Scout- og Sportline-utgaver

Den store SUV-en ŠKODA KODIAQ har allerede blitt att godt imot av både presse og kunder, og på Genève-utstillingen viser ŠKODA frem to nye varianter av bilen. Scout-utgaven er laget for kundene som er ute etter et røffere utseende og bedre terrengegenskaper, mens Sportline-modellen skal appellere til de som vil ha en mer dynamisk modell på både inn- og utsiden.

For Scout-modellens del understreker de sølvfargede beskyttelsespanelene foran og bak modellens offroad-egenskaper, og sammen med Scout-spesifikke 19-tommers felger gjør de at KODIAQ Scout fremstår som enda mer robust. I tillegg til nye felger og beskyttelsespaneler vil ŠKODA KODIAQ Scout kjennetegnes utvendig av mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister.

Sportline-modellen kjennetegnes utvendig av svarte detaljer. Både grillen, takrelingen, speilhusene og vinduslistene kommer i sort utførelse. Mørke sideruter bak og sølvdekor under støtfangeren bak setter punktum for det dynamiske designet. Innvendig leveres den med sportsseter i alcantara og sølvfargede sømmer, som sørger for god sidestøtte ved dynamisk kjøring. Den sportslige karakteren understrekes av multifunksjonsrattet i skinn og pedalene i aluminiumsutførelse.

Scout-versjonen er ventet til Norge i løpet av høsten, mens Sportline-utgaven vil være på plass nærmere slutten av året.

Oppgradert Rapid Spaceback og Citigo

På ŠKODAs stand kan man også se nærmere på oppgraderte versjoner av både den kompakte Rapid Spaceback og bybilen Citigo.

ŠKODA Rapid Spaceback plasserer seg mellom ŠKODA Fabia og ŠKODA Octavia, og har satt standarden for plass i kompaktklassen. Til tross for de beskjedne utvendige målene byr Rapid Spaceback på imponerende innvendig plass, og nå har modellen  fått en rekke forbedringer som gjør den enda mer attraktiv.

Den visuelle oppdateringen er spesielt synlig i fronten med nye tåkelys og ny støtfanger. Rapid har også fått en kromlist mellom lyktene som gir bilen et bredere uttrykk. Mørke glass i baklysene bidrar ytterligere til et sportslig utseende, og et større bakvindu sørger for bedre utsyn.

Som en del av oppgraderingen blir ŠKODA Rapid Spaceback også tilgjengelig med en effektiv 1,0 TSI-motor. Den tresylindrede motoren karakteriseres av god respons kombinert med lavt forbruk og leveres i to versjoner som yter 95 og 110 hestekrefter.

ŠKODA Citigo har også fått en ny front samt oppgradert interiør. Bybilen, som er tilgjengelig med både tre og fem dører, byr på imponerende god plass, høy sikkerhet og gode kjøreegenskaper – kombinert med en pris som gir mye valuta for pengene.

Fronten har fått ŠKODAs nye grill samt nytt panser og ny støtfanger, og flere av utstyrsversjonene leveres nå med LED-kjørelys som standard. På innsiden er blant annet instrumentpanelet redesignet, og bilen er nå tilgjengelig med Climatronic automatisk klimaanlegg. Citigo har vokst med 34 millimeter og måler nå 3597 millimeter i lengderetningen. Til tross for den kompakte størrelsen har den en lastekapasitet på 251 liter som kan økes til klasseledende 959 liter ved å folde ned baksetene.

ŠKODA Octavia Scout
ŠKODA Octavia RS 245
ŠKODA Kodiaq Scout
ŠKODA Kodiaq Sportline
ŠKODA Rapid Spaceback
ŠKODA Citigo Monte Carlo

240 33 300http://www.skoda-auto.no

Škoda - Smarte løsninger hele veien

Følg pressemeldinger fra ŠKODA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ŠKODA

Škodas kommende city-SUV har fått navn: Škoda Epiq15.3.2024 10:52:43 CET | Pressemelding

I dag lanserer Škoda for første gang navnet på en mindre elbil og «city-SUV», en etterlengtet modelltype blant mange nordmenn. Škoda Epiq har verdenspremiere i 2025, og er én av hele seks nye fullelektriske modeller fra Škoda de neste årene. - Škoda Epiq vil møte behovet til svært mange kunder som ønsker en mindre elbil som ikke går på kompromiss med romslig innvendig plass, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.