ŠKODA nyheter på bilutstillingen i Geneve

ŠKODA presenterer en rekke nyheter i Geneve. Ny VISION X hybrid konseptbil, ny toppmodell av SUVen KODIAQ - L&K og oppgradert FABIA.

ŠKODA VISION X

ŠKODA fortsetter å presentere nye modeller i det raskt voksende SUV-segmentet. Denne gangen en crossover med de kjente ŠKODA designelementene. Crossover-konseptet viser mulige fremtidige drivlinje-kombinasjoner. ŠKODA VISION X er den første hybriden fra ŠKODA som kombiner CNG-gass, bensin og elektrisk drivlinje. Det gir et utslipp på kun 89 g/km Co2 (NEDC). VISION X er også ŠKODA’s første 4x4 som ikke benytter mellomaksel.

VISION X kan vekselvis drives av CNG-gass, bensin eller to elektriske motorer. Basisen er en spesielt utviklet 1.5-liter 4-sylindret TSI bensinmotor med turbo som også kan kjøres på CNG-gass. Ytelsene med CNG gir en effekt på 130 hk, og et maksimalt dreiemoment på 200 Nm. Den ene CNG-tanken er plassert under baksetet, mens den andre tanken er plassert bak bakakselen. CNG gir drift til forakselen, mens en elektrisk motor gir drift til bakakselen. Den elektriske motoren aktiveres ved behov, primært ved oppstart eller når underlaget er spesielt krevende og glatt. Til tross for begrenset batterikapasitet, har konseptbilen allikevel kraft nok til å kjøre bilen opptil 2 kilometer på den elektriske drivlinjen alene.

VISION X er ŠKODA’s første 4x4 modell uten mellomaksel, noe som gir flere åpenbare fordeler, som lavere vekt og derigjennom lavere forbruk. CNG drivlinjen støttes av to el-motorer. 4x4-konseptet består av bensinmotoren, en elektro-motor og beltedrevet dynamo foran og den andre elektromotoren over bakakselen. Elektromotorene får energi fra to 48 volt lithium-ion batterier. Lithium-ion batteriene lades gjennom rekuperasjon under kjøring og oppbremsing samtidig som VISION X omdanner kinetisk energi til elektrisk energi. Med et dreiemoment på 70 Nm fra bakre elektromotor, oppleves VISON X som rask direkte fra start. Konseptbilen har en rekkevidde på opptil 650 kilometer med elektrisk drift, CNG-gass og bensin. Systemkraften til ŠKODA VISION X gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/h på 9.3 sekunder, og en toppfart på 200 km/h.

I midtkonsollen er VISION X utrustet med en skjerm som viser energinivået i de to elektriske motorene og kjøremodus. I tillegg illustreres fordeling av dreiemoment mellom for- og bakaksel.

VISION X har kompakte ytre mål, 4.252 mm lang, 1807 mm bred og 1537 mm høy. Bagasjerommet rommer 380 l. VISION X utstråler sportslighet med et design som har mange felles trekk med sine større brødre, KAROQ og KODIAQ. 20’’ lettmetallfelger understreker det sportslige preget.

Vision X har ŠKODA CONNECT-teknologi for fremtiden med en rekke nye funksjoner. SmartParking guider fører til ledig parkeringsplass, HoppyGo gir mulighet for å leie ut bilen til andre kunder i nettverket når den er ledig og TwoGo gjør at VISION X er tilrettelagt for bildeling.

Elektromobilitet har en sentral rolle i ŠKODA AUTO's globale vekst- strategi. Elektrifiseringen av ŠKODA’s modellrekke starter i 2019 med ŠKODA SUPERB som ladbar hybrid. Fabrikken i Mladá Boleslav vil produsere de nye elektriske modellene, men vil også produsere elektriske komponenter til ladbare hybrider til en rekke andre modeller i Volkswagen-Gruppen. Den første helelektriske modellen fra ŠKODA vil følge kort tid etter SUPERB som ladbar hybrid. Innen 2025 vil ŠKODA tilby en rekke helelektriske og plug-in hybridmodeller i forskjellige segmenter.

ŠKODA KODIAQ L&K

ŠKODA KODIAQ L&K lanseres med to TSI bensinmotorer og to TDI dieselmotorer. 4x4 er standard på den største bensin- og dieselmotoren. Bensinmotorene oppgraderes også med partikkelfilter som standardutstyr.

ŠKODA KODIAQ L&K presenteres med to nye TSI bensinmotorer i den populære SUV’ en. Den minste bensinmotoren er en 1.5-liter TSI-motor med 150 hk, samtidig som 2.0 TSI-motoren får økt effekt fra 180 til 190 hk. Begge motorene er utstyrt med partikkelfilter som vil bidra til redusert utslipp. TSI bensinmotorene og TDI-motoren med 150 hk tilbys dessuten med en oppgradert 7-trinns DSG automatgirkasse. Utgavene med 190 hk TDI og 190 hk TSI får 4x4 som standard, mens for de to minste motorene kan 4x4 leveres mot et pristillegg. 4x4 versjonene tilbys også med adaptivt understell DCC for mer sportslig og komfortabel kjøring.

KODIAQ L&K er toppversjonen fra ŠKODA, og er oppkalt etter grunnleggerne, Laurin and Klement. Det betyr mye mere utstyr og topp komfort som standard.

Det inkluderer blant annet 19-tommers lettmetallfelger, LED-lykter foran, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, elektrisk bakluke og skinnseter. I tillegg får L&K versjonen en rekke praktiske og komfortable detaljer som skiller den fra de øvrige modellene. Standardutstyret inkluderer selvfølgelig også siste versjon ŠKODA Connect, og underholdningssystemet CANTON sound system med 10 høyttalere og 550 W forsterker.

«ŠKODA KODIAQ L&K forventes til Norge mot slutten av året, og prisene er foreløpig ikke klare», sier direktør Thomas Meiner hos ŠKODA-importøren.

ŠKODA FABIA i ny og forbedret utgave

ŠKODA FABIA med ny design og oppgraderte løsninger vises for første gang i Geneve. Oppgraderingen inkluderer blant annet nytt front- og hekkparti og nye LED-lys foran og bak. I tillegg får FABIA nye assistentsystemer, nytt infotainment-system med 6,5 tommers skjerm og nye «Simply Clever» løsninger.

«Den populære småbilen har gjennomgått en oppgradering både når det gjelder design, motorprogram og utstyr, og er mer attraktiv enn noen gang», sier direktør Thomas Meiner hos ŠKODA-importøren.

Oppgradert ŠKODA FABIA leveres som tidligere i to utgaver, som 5-dørs kombi og stasjonsvogn. I tillegg til nytt utvendig design, har også interiøret fått en oppgradering. FABIA utstyres med siste versjon infotainment system inkludert DAB+ radio og 6,5’’ skjerm som standard.

De nye LED hovedlysene foran og bak gir bilen et moderne uttrykk i tråd med ŠKODAs nye designspråk. FABIA leveres også med nytt felgprogram som inkluderer lettmetallfelger opptil 18 tommer.

Motorprogrammet består av to økonomiske og effektive bensinmotorer. Den 3-sylindrede 1,0- liters motoren er på enten 95 hk eller 110 hk og leveres med TSI-teknologi som inkluder turbo og direkte innsprøyting. Toppmotoriseringen på 110 hk kan dessuten leveres både med manuell girkasse og DSG automatgirkasse.

ŠKODA FABIA tilbys med flere nye førerassistent-systemer for økt komfort og sikkerhet. Det inkluderer blindsonevarsler som varsler om andre kjøretøy i blindsonen, «Rear Traffic Alert» som varsler fører om hindringer blant annet ved rygging og ikke minst fjernlysassistent som automatisk endrer fra fjernlys til normal lys ved møtende kjøretøy.

Det nye infotainment systemet leveres med en 6,5 tommer skjerm hvor fører kan styre alle funksjoner og online-tjenester fra ŠKODA Connect. Velger du «Amundsen» navigasjonssystem inkluderer det også online trafiikkinformasjon. SmartLink+ sørger for enkel betjening av Apple CarPlay, MirrorLink og SmartGate.

ŠKODA er kjent for praktiske løsninger som forenkler hverdagen for kundene. FABIA er selvfølgelig ikke noe unntak når det gjelder «Simply Clever» løsninger. Den praktiske isskrapen i tanklokket har blitt ytterligere forbedret med en måler for dekkmønsterdybde.

FABIA kan også leveres med USB-porter i baksetet for øket komfort og en praktisk portabel LED lykt i bagasjerommet på FABIA stasjonsvogn.

«Vi planlegger introduksjon av den oppgraderte versjonen av ŠKODA FABIA i Norge i september i år», sier direktør Thomas Meiner.

Direktesending av verdenspremieren på ŠKODA SCALA4.12.2018 15:19Pressemelding

ŠKODA har verdenspremiere på sin nye kompaktmodell, SCALA, i Tel Aviv 6. desember Verdenspremieren streames direkte på ŠKODA Storyboard, YouTube, Twitter og Facebook klokka 18.30 På torsdag viser ŠKODA frem den nye kompaktmodellen, ŠKODA SCALA, for første gang i Tel Aviv i Israel. For alle som ikke er tilstede på verdenspremieren, så sender ŠKODA direkte fra avdukingen, både på ŠKODA Storyboard, YouTube, Twitter og Facebook. Direktesendingen varer i omlag 45 minutter og starter kl 18.30 norsk tid. Det blir også anledning for media til å dele direktesendingen på egne kanaler via en innebygd kode. Dato: torsdag, 6 desember klokken 18:30 ŠKODA Storyboard: http://www.skoda-storyboard.com YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xTqXrrZ9rlU Twitter: https://twitter.com/skodaautonews Facebook: https://www.facebook.com/skoda/ Innebygd kode: <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/xTqXrrZ9rlU" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscop

ŠKODA SCALA med nytt interiør-konsept8.11.2018 13:47Pressemelding

- Den nye kompaktmodellen implementerer designelementer fra VISION RS-konseptet - Moderne design møter rommelighet og klassens største bagasjerom - Digitalt instrumentpanel med klassens største skjermer - Seter og overflater i premium, Suedia-mikrofiber - ŠKODA SCALA får sin verdenspremiere i Tel Aviv 6. desember ŠKODA offentliggjør nå en skisse av sin kommende kompaktmodell, og gir med det et første glimt av interiøret i nye ŠKODA SCALA. Bilen blir den første ŠKODA-modellen som får det nye infotainment-systemet med frittstående skjerm sentrert i førerens synsfelt. Digitalt instrumentpanel er tilvalg, men leveres med klassens største skjerm. I tillegg til nye stoffvalg og premiummaterialer, kan ŠKODA SCALA også tilby god plass og et klasseledende bagasjerom på 467 liter. Det nye interiørkonseptet til ŠKODA følger designspråket man så i konseptbilen ŠKODA VISION RS. SCALA blir den første produksjonsmodellen som får dette interiøret. Det nye instrumentpanelet går sømløst sammen med det u