ŠKODA nyheter på bilutstillingen i Geneve

ŠKODA presenterer en rekke nyheter i Geneve. Ny VISION X hybrid konseptbil, ny toppmodell av SUVen KODIAQ - L&K og oppgradert FABIA.

ŠKODA VISION X

ŠKODA fortsetter å presentere nye modeller i det raskt voksende SUV-segmentet. Denne gangen en crossover med de kjente ŠKODA designelementene. Crossover-konseptet viser mulige fremtidige drivlinje-kombinasjoner. ŠKODA VISION X er den første hybriden fra ŠKODA som kombiner CNG-gass, bensin og elektrisk drivlinje. Det gir et utslipp på kun 89 g/km Co2 (NEDC). VISION X er også ŠKODA’s første 4x4 som ikke benytter mellomaksel.

VISION X kan vekselvis drives av CNG-gass, bensin eller to elektriske motorer. Basisen er en spesielt utviklet 1.5-liter 4-sylindret TSI bensinmotor med turbo som også kan kjøres på CNG-gass. Ytelsene med CNG gir en effekt på 130 hk, og et maksimalt dreiemoment på 200 Nm. Den ene CNG-tanken er plassert under baksetet, mens den andre tanken er plassert bak bakakselen. CNG gir drift til forakselen, mens en elektrisk motor gir drift til bakakselen. Den elektriske motoren aktiveres ved behov, primært ved oppstart eller når underlaget er spesielt krevende og glatt. Til tross for begrenset batterikapasitet, har konseptbilen allikevel kraft nok til å kjøre bilen opptil 2 kilometer på den elektriske drivlinjen alene.

VISION X er ŠKODA’s første 4x4 modell uten mellomaksel, noe som gir flere åpenbare fordeler, som lavere vekt og derigjennom lavere forbruk. CNG drivlinjen støttes av to el-motorer. 4x4-konseptet består av bensinmotoren, en elektro-motor og beltedrevet dynamo foran og den andre elektromotoren over bakakselen. Elektromotorene får energi fra to 48 volt lithium-ion batterier. Lithium-ion batteriene lades gjennom rekuperasjon under kjøring og oppbremsing samtidig som VISION X omdanner kinetisk energi til elektrisk energi. Med et dreiemoment på 70 Nm fra bakre elektromotor, oppleves VISON X som rask direkte fra start. Konseptbilen har en rekkevidde på opptil 650 kilometer med elektrisk drift, CNG-gass og bensin. Systemkraften til ŠKODA VISION X gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/h på 9.3 sekunder, og en toppfart på 200 km/h.

I midtkonsollen er VISION X utrustet med en skjerm som viser energinivået i de to elektriske motorene og kjøremodus. I tillegg illustreres fordeling av dreiemoment mellom for- og bakaksel.

VISION X har kompakte ytre mål, 4.252 mm lang, 1807 mm bred og 1537 mm høy. Bagasjerommet rommer 380 l. VISION X utstråler sportslighet med et design som har mange felles trekk med sine større brødre, KAROQ og KODIAQ. 20’’ lettmetallfelger understreker det sportslige preget.

Vision X har ŠKODA CONNECT-teknologi for fremtiden med en rekke nye funksjoner. SmartParking guider fører til ledig parkeringsplass, HoppyGo gir mulighet for å leie ut bilen til andre kunder i nettverket når den er ledig og TwoGo gjør at VISION X er tilrettelagt for bildeling.

Elektromobilitet har en sentral rolle i ŠKODA AUTO's globale vekst- strategi. Elektrifiseringen av ŠKODA’s modellrekke starter i 2019 med ŠKODA SUPERB som ladbar hybrid. Fabrikken i Mladá Boleslav vil produsere de nye elektriske modellene, men vil også produsere elektriske komponenter til ladbare hybrider til en rekke andre modeller i Volkswagen-Gruppen. Den første helelektriske modellen fra ŠKODA vil følge kort tid etter SUPERB som ladbar hybrid. Innen 2025 vil ŠKODA tilby en rekke helelektriske og plug-in hybridmodeller i forskjellige segmenter.

ŠKODA KODIAQ L&K

ŠKODA KODIAQ L&K lanseres med to TSI bensinmotorer og to TDI dieselmotorer. 4x4 er standard på den største bensin- og dieselmotoren. Bensinmotorene oppgraderes også med partikkelfilter som standardutstyr.

ŠKODA KODIAQ L&K presenteres med to nye TSI bensinmotorer i den populære SUV’ en. Den minste bensinmotoren er en 1.5-liter TSI-motor med 150 hk, samtidig som 2.0 TSI-motoren får økt effekt fra 180 til 190 hk. Begge motorene er utstyrt med partikkelfilter som vil bidra til redusert utslipp. TSI bensinmotorene og TDI-motoren med 150 hk tilbys dessuten med en oppgradert 7-trinns DSG automatgirkasse. Utgavene med 190 hk TDI og 190 hk TSI får 4x4 som standard, mens for de to minste motorene kan 4x4 leveres mot et pristillegg. 4x4 versjonene tilbys også med adaptivt understell DCC for mer sportslig og komfortabel kjøring.

KODIAQ L&K er toppversjonen fra ŠKODA, og er oppkalt etter grunnleggerne, Laurin and Klement. Det betyr mye mere utstyr og topp komfort som standard.

Det inkluderer blant annet 19-tommers lettmetallfelger, LED-lykter foran, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, elektrisk bakluke og skinnseter. I tillegg får L&K versjonen en rekke praktiske og komfortable detaljer som skiller den fra de øvrige modellene. Standardutstyret inkluderer selvfølgelig også siste versjon ŠKODA Connect, og underholdningssystemet CANTON sound system med 10 høyttalere og 550 W forsterker.

«ŠKODA KODIAQ L&K forventes til Norge mot slutten av året, og prisene er foreløpig ikke klare», sier direktør Thomas Meiner hos ŠKODA-importøren.

ŠKODA FABIA i ny og forbedret utgave

ŠKODA FABIA med ny design og oppgraderte løsninger vises for første gang i Geneve. Oppgraderingen inkluderer blant annet nytt front- og hekkparti og nye LED-lys foran og bak. I tillegg får FABIA nye assistentsystemer, nytt infotainment-system med 6,5 tommers skjerm og nye «Simply Clever» løsninger.

«Den populære småbilen har gjennomgått en oppgradering både når det gjelder design, motorprogram og utstyr, og er mer attraktiv enn noen gang», sier direktør Thomas Meiner hos ŠKODA-importøren.

Oppgradert ŠKODA FABIA leveres som tidligere i to utgaver, som 5-dørs kombi og stasjonsvogn. I tillegg til nytt utvendig design, har også interiøret fått en oppgradering. FABIA utstyres med siste versjon infotainment system inkludert DAB+ radio og 6,5’’ skjerm som standard.

De nye LED hovedlysene foran og bak gir bilen et moderne uttrykk i tråd med ŠKODAs nye designspråk. FABIA leveres også med nytt felgprogram som inkluderer lettmetallfelger opptil 18 tommer.

Motorprogrammet består av to økonomiske og effektive bensinmotorer. Den 3-sylindrede 1,0- liters motoren er på enten 95 hk eller 110 hk og leveres med TSI-teknologi som inkluder turbo og direkte innsprøyting. Toppmotoriseringen på 110 hk kan dessuten leveres både med manuell girkasse og DSG automatgirkasse.

ŠKODA FABIA tilbys med flere nye førerassistent-systemer for økt komfort og sikkerhet. Det inkluderer blindsonevarsler som varsler om andre kjøretøy i blindsonen, «Rear Traffic Alert» som varsler fører om hindringer blant annet ved rygging og ikke minst fjernlysassistent som automatisk endrer fra fjernlys til normal lys ved møtende kjøretøy.

Det nye infotainment systemet leveres med en 6,5 tommer skjerm hvor fører kan styre alle funksjoner og online-tjenester fra ŠKODA Connect. Velger du «Amundsen» navigasjonssystem inkluderer det også online trafiikkinformasjon. SmartLink+ sørger for enkel betjening av Apple CarPlay, MirrorLink og SmartGate.

ŠKODA er kjent for praktiske løsninger som forenkler hverdagen for kundene. FABIA er selvfølgelig ikke noe unntak når det gjelder «Simply Clever» løsninger. Den praktiske isskrapen i tanklokket har blitt ytterligere forbedret med en måler for dekkmønsterdybde.

FABIA kan også leveres med USB-porter i baksetet for øket komfort og en praktisk portabel LED lykt i bagasjerommet på FABIA stasjonsvogn.

«Vi planlegger introduksjon av den oppgraderte versjonen av ŠKODA FABIA i Norge i september i år», sier direktør Thomas Meiner.

ŠKODA viser designvideo og interiørskisser av VISION RS6.9.2018 15:30Pressemelding

Interiøret i ŠKODA VISION RS kombinerer sportslighet og bærekraft Videoklippet gir et glimt av interiørdesignet på konseptbilen Det sportslige, kompaktbil-studiet har sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris oktober 2018 ŠKODA VISION RS gir et frempek på ŠKODAs kommende RS-modeller. Designskissene gir et førsteinntrykk av konseptbilens interiør, før sløret løftes av på Paris Motor Show i oktober. I tillegg viser de en eksklusiv video med en sniktitt på det innovative interiøret. Videoklippet inviterer publikum inn i studioet i den tsjekkiske hovedstaden, ikke langt fra presidentpalasset, Karlsbroen, det Dansende Hus, og Žofín Palace. Det første designet for fremtidens ŠKODAs RS-modeller blir ikke bare tegnet i designstudioet i Česana / Mladá Boleslav, men også i det inspirerende miljøet og atmosfæren i en av Prahas art noveau-bygninger på Masarykovo nábřeží. I det eksklusive klippet ser du en ŠKODA-designer som med stødig hånd skisserer et sportslig, men også romslig interiør, me

ŠKODA VISION RS avslører designspråket for neste RS-generasjon og fremtidens kompaktbil30.8.2018 11:38Pressemelding

› Designskisser gir et førsteinntrykk av konseptbilen som skal vises på Paris Motor Show 2018 › Video som gir et eksklusivt innblikk i hvordan ŠKODA VISION RS tar form › Sportslig kompaktmodell som bygger på ŠKODAs 117 år lange motorsporthistorie Mladá Boleslav, 30 August 2018 – Med debuten av ŠKODA VISION RS-konseptet på Paris Motor Show 2018, gir ŠKODA et hint til en fremtidig konseptbil, samt at de viser i hvilken retning designsrpåket går for deres fremtidige RS-modeller. Før verdenspremieren i oktober viser ŠKODA frem sine egne skisser for å gi et førsteinntrykk av den dynamiske konseptbilen. I tillegg gir de ut en video som viser hvordan ŠKODA VISION RS tar form i designavdelingen, ledet an av designsjef Oliver Stefani. Selv de noe røffe skissene avslører at en nøkkelfaktor for denne bilen er aerodynamikk. Fronten er presist definert, og med de smale frontlyktene fremstår den som veldig dynamisk. Bakenden domineres av en kraftig støtfanger og en aerodynamisk utformet takspoiler.

Klar for verdenspremiere – ŠKODA KODIAQ RS23.8.2018 14:32Pressemelding

› Den første RS-SUVen fraŠKODA vises på Paris Motor Show › Firehjulstrekk med 239-HK 2.0 TDI biturbo-motor som standard › Den første modellen som bærer den nye, moderne RS-logoen – Den nye ŠKODA KODIAQ RS er klar for verdenspremiere på 2018 Paris Motor Show i oktober. ŠKODA viser nå frem de to første ofisielle bildene av bilen, og gir en sniktitt på deres første SUV i RS-portfolioen. KODIAQ RS blir også den første bilen med den nye RS-logoen, som nå skal pryde alle fremtidige RS-modeller. KODIAQ RS, som også er tilgjengelig med syv seter, får en 239-hester dieselmotor, den mest kraftfulle dieselmotoren i merkets historie. RS-emblemet har prydet ŠKODAs mest sportslige modeller siden år 2000. ŠKODA KODIAQ RS er merkets første SUV i den gjeve RS-klubben. Det tsjekkiske bilprodusenten tar nå nå merkets 117-år lange motorsport– og rallyhistorie med inn i et nytt segment – og markerer det med en ny, moderne RS.logo med røde detaljer. Følger i fotsporene til den første RS-modellen fra 1974 RS