ŠKODA-nyheter på bilutstillingen i Frankfurt

ŠKODA KAROQ, ŠKODA VISION E, KODIAQ SportLine og ŠKODA KODIAQ SCOUT er nyhetene til ŠKODA på årets bilutstilling i Frankfurt.

KAROQ

ŠKODA KAROQ, helt ny SUV!

Den splitter nye ŠKODA KAROQ er en allrounder for familie, jobb og fritid. ŠKODA KAROQ er klasseledende på plass, har nyeste versjon førerassistentsystemer, full-LED frontlys og tilbys med et digitalt instrumentpanel. KAROQ leveres med fem motorvarianter fra 115 til 190 hk, to bensin- og tre dieselmotorer.

Kompakt, men romslig
Den kompakte SUVen er 4,38 meter lang, 1,81 meter bred og 1,6 meter høy. ŠKODA ingeniørene har til tross for kompakte ytre mål, lykkes med å lage en SUV med en av klassens romsligste kupèer, og ikke minst god benplass som ŠKODA er kjent for.

Bagasjerommet er på 521 liter. Når bakseteryggen legges ned, økes volumet til 1630 liter. De nye VarioFlex-setene gjør at KAROQ lett kan tilpasses ulike behov.

VarioFlex-systemet består av tre separate seter, som kan justeres individuelt og enkelt tas inn og ut etter behov. Med enkle grep kan SUVen gjøres om til en romslig varebil med et bagasjerom på 1810 liter.

ŠKODA Connect
ŠKODA KAROQ er helt i tet i klassen når det gjelder innovative løsninger og tilkoblingsmuligheter.

ŠKODAs nye online-tjenester, ŠKODA Connect består av tre hoveddeler:

Infotainment Online, som inneholder nye informasjons- og navigasjonstjenester som online trafikkinformasjon, vær, nyheter, nærmeste bensinstasjon med drivstoffpriser m.m.

Care Connect som gir tilgang til fjernstyring av utvalgte funksjoner via smarttelefonen. Bilen kan også selv melde fra til foretrukket verksted når det er tid for service.

SOS Nødanrop melder automatisk fra om det skulle oppstå en ulykke og kan i tillegg aktiveres manuelt via en egen SOS-knapp i bilen.

Infotainment-delen styres via en stor og moderne touch-skjerm hvor du enkelt kontrollerer en rekke viktige og nyttige funksjoner knyttet til underholdning og bilens øvrige innstillinger.

KODIAQ kan også leveres med Phone Box-løsningen som muliggjør induksjonslading av smarttelefoner.

Førerassistansesystemer
ŠKODA KAROQ tilbys med et omfattende utvalg av førerassistansesystemer. Det inkluderer Park Assist som hjelper føreren med å parkere, Lane Assist som hjelper føreren med å holde seg i kjørefilen, og Traffic Jam Assist som gir informasjon til føreren under køkjøring. Blind Spot Detect og Front Assist bidrar sammen med Emergency Assist til å gjøre kjøringen mer komfortabel og sikker.

Det nye programmerbare digitale instrumentpanelet blir nå tilgjengelig for første gang i en ŠKODA. I ŠKODA KAROQ kan visningen på skjermen tilpasses til førerens ulike ønsker med  fire alternative visningsmoduser. Dette blir tilgjengelig fra andre halvdel av 2018.

Moderne og effektive motorer
Også under panseret leveres ŠKODA KAROQ med moderne teknologi. Bilen lanseres med to bensinmotorer og to dieselmotorer. TSI (bensin) leveres med 115 hk og 150 hk med slagvolum på hhv 1,0 og 1,5 liter. TDI (diesel) leveres med 115 og 150 hk, og slagvolum på hhv 1,6 og 2,0 liter. Senere i 2018 blir KAROQ også tilgjengelig med 190 hk. Motorene på 2,0 TDI 150 hk og 2,0 TDI 190 hk leveres også med kombinasjonen 4x4 og DSG automatgir. Alle motorene er direkteinnsprøytede turbomotorer med start/stopp-teknologi og regenerering av bremseenergi. Kundene kan velge mellom sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir på alle motorer.

Understellet til KAROQ er hentet fra den nye konsern-plattformen. Det betyr at KAROQ har gode kjøreegenskaper under alle kjøreforhold, og at bilen tilbys med mye attraktivt utstyr. ŠKODA KAROQ er utstyrt med adaptivt understell hvor kunden kan  man velge mellom opptil fem forskjellige kjøremoduser: Normal, Sport, Eco, Individual og Snow (4x4).

ŠKODA KAROQ har som storebror KODIAQ en elektromekanisk parkeringsbrems som standard.

Simply Clever
Simply Clever er nesten blitt synonymt med merkenavnet ŠKODA, bilmerket med løsninger som gjør hverdagen enklere for eierne. Eksempler på Simply Clever er praktiske kroker i bagasjerommet, isskrape i tanklokket, og paraply under passasjersetet i KAROQ.

“Prisene på KAROQ er ikke avklart ennå, men vi forventer konkurransedyktige priser. De første bilene kommer til Norge og forhandlerne mot slutten av året. De første kundene kan forvente å få bil levert i mars neste år“, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge.

ŠKODA VISION E

ŠKODA VISION E er den første helelektriske konseptbilen fra ŠKODA. VISION E er en videreutvikling av modellen fra Shanghai utstillingen, og er på nivå 3 for autonom kjøring. VISION E er den første i rekken av 5 helelektriske modeller som planlegges innen 2025. I tillegg planlegger ŠKODA også den første plug-in hybriden fra 2019.

ŠKODA VISION E har et særegent design både eksteriørmessig og interiørmessig. Den nye plattformen med batteripakken i gulvet gir store muligheter som kan utnyttes for å øke den innvendige plassen. VISION E har touchskjermer for alle passasjerer i tillegg til en stor sentralt plassert skjerm foran.

Med en lengde på 4,68 meter, bredde på 1,94 meter og høyde på 1,59 meter utstråler ŠKODA VISION E dynamikk og modernitet. Med den lange akselavstanden, og de korte overhengene foran og bak, har ingeniørene skapt et generøst og komfortabelt interiør som er typisk for ŠKODA.

ŠKODA VISION E er et gjennomgående elektrisk konsept, basert på konsernets elektriske plattform. VISION E har en samlet effekt på 306 hk, og er utstyrt med to elektriske motorer. Det gir VISION E en akselerasjon i sportsbilklassen. Toppfarten er begrenset til 180 kilometer i timen. De kraftige litium-ion batteriene sammen med intelligent regenerering av bremseenergi gjør at bilen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer. Vision E er også forberedt for induktiv lading.

ŠKODA har mål om å utvikle 5 helelektriske modeller i forskjellige klasser på den nye plattformen. Alle modellene forventes å være på markedet innen 2025. I tillegg planlegges også plug-in hybridmodeller, hvor Superb blir første modell på markedet i 2019.

ŠKODA KODIAQ SportLine

ŠKODA KODIAQ SportLine er en ny og sportslig SUV, med sporty designelementer, moderne førerassistansesystemer og en rekke motor- og girkassevarianter.

“ŠKODA KODIAQ har vært på markedet siden slutten av 2016, og har vært en suksess“, sier direktør for ŠKODA i Norge, Thomas Meiner. “Den nye SportLine-utgaven vil bli tilgjengelig i Norge i starten av 2018. Prisene er foreløpig ikke klare“, sier Thomas Meiner videre.

Eksteriør og interiør er spesielt designet for denne modellen. Hele interiøret, inkludert taktrekk og sportsseter i alcantara, er sort. I tillegg er pedaler og en rekke detaljer i alu-look for å understreke det sportslige preget. SportLine leveres med fire motorkombinasjoner, basert på to TSI bensin-motorer og to TDI diesel-motorer med 150 hk til 190 hk. Alle variantene kan leveres med manuell girkasse eller DSG automatgir.

ŠKODA KODIAQ SportLine leveres med en rekke førerassistansesystemer for sikker og komfortabel kjøring. Area View-systemet er spesielt nyttig i trange gater med begrenset fremkommelighet. Surround-view-kameraene foran, bak og i sidespeilene, har vidvinkellinser som gir oversikt over omgivelsene umiddelbart rundt bilen. Det gjør at fører har full oversikt på den nye touch-skjermen for sikker manøvrering.

ŠKODA KODIAQ SportLine leveres med forhjulsdrift eller 4x4. 4x4 er standard i kombinasjon med de kraftigste bensin- og dieselmotorene.

ŠKODA KODIAQ SCOUT

ŠKODA fortsetter sin offensiv innen SUV-segmentet med ny ŠKODA KODIAQ SCOUT. Denne modellen har et tydelig offroad-preg, både visuelt og med tanke på utstyr og teknologi.

ŠKODA KODIAQ SCOUT har 4x4 og offroad-utrustning som en del av standardpakken. Spesielle utstyregenskaper understreker bilens robuste image. SCOUT leveres med 4 motor-girkasse-kombinasjoner med manuell girkasse eller DSG automatgir fra 150 hk til 190 hk.

Robuste spoilere foran og bak, og en rekke SCOUT-spesifikke elementer, skiller ŠKODA KODIAQ SCOUT fra de øvrige modellene. SCOUT har 19 tommers lettmetallfelger i eget design som bidrar til å understreke den tøffe uttrykket.

I tillegg til et tøft utseende er KODIAQ SCOUT utrustet for å tåle påkjenninger utenfor vanlig vei, blant annet med et forsterket Bad-road understell. Det inkluderer beskyttelsesplater under motor og girkasse som hindrer ytre påvirkning. I tillegg er SCOUT utstyr med Driving Mode Select med en rekke innstilinger som Eco, Normal, Sport, Individuell, Sport og Snow for glatte veier.

“KODIAQ SCOUT lanseres i 2018 i Norge, sier direktør Thomas Meiner i en kommentar.  “Prisene er foreløpig ikke klare“, sier han avslutningsvis

VISION E
VISION E
KODIAQ SCOUT