ŠKODA-nyheter på bilutstillingen i Frankfurt

ŠKODA KAROQ, ŠKODA VISION E, KODIAQ SportLine og ŠKODA KODIAQ SCOUT er nyhetene til ŠKODA på årets bilutstilling i Frankfurt.

KAROQ

ŠKODA KAROQ, helt ny SUV!

Den splitter nye ŠKODA KAROQ er en allrounder for familie, jobb og fritid. ŠKODA KAROQ er klasseledende på plass, har nyeste versjon førerassistentsystemer, full-LED frontlys og tilbys med et digitalt instrumentpanel. KAROQ leveres med fem motorvarianter fra 115 til 190 hk, to bensin- og tre dieselmotorer.

Kompakt, men romslig
Den kompakte SUVen er 4,38 meter lang, 1,81 meter bred og 1,6 meter høy. ŠKODA ingeniørene har til tross for kompakte ytre mål, lykkes med å lage en SUV med en av klassens romsligste kupèer, og ikke minst god benplass som ŠKODA er kjent for.

Bagasjerommet er på 521 liter. Når bakseteryggen legges ned, økes volumet til 1630 liter. De nye VarioFlex-setene gjør at KAROQ lett kan tilpasses ulike behov.

VarioFlex-systemet består av tre separate seter, som kan justeres individuelt og enkelt tas inn og ut etter behov. Med enkle grep kan SUVen gjøres om til en romslig varebil med et bagasjerom på 1810 liter.

ŠKODA Connect
ŠKODA KAROQ er helt i tet i klassen når det gjelder innovative løsninger og tilkoblingsmuligheter.

ŠKODAs nye online-tjenester, ŠKODA Connect består av tre hoveddeler:

Infotainment Online, som inneholder nye informasjons- og navigasjonstjenester som online trafikkinformasjon, vær, nyheter, nærmeste bensinstasjon med drivstoffpriser m.m.

Care Connect som gir tilgang til fjernstyring av utvalgte funksjoner via smarttelefonen. Bilen kan også selv melde fra til foretrukket verksted når det er tid for service.

SOS Nødanrop melder automatisk fra om det skulle oppstå en ulykke og kan i tillegg aktiveres manuelt via en egen SOS-knapp i bilen.

Infotainment-delen styres via en stor og moderne touch-skjerm hvor du enkelt kontrollerer en rekke viktige og nyttige funksjoner knyttet til underholdning og bilens øvrige innstillinger.

KODIAQ kan også leveres med Phone Box-løsningen som muliggjør induksjonslading av smarttelefoner.

Førerassistansesystemer
ŠKODA KAROQ tilbys med et omfattende utvalg av førerassistansesystemer. Det inkluderer Park Assist som hjelper føreren med å parkere, Lane Assist som hjelper føreren med å holde seg i kjørefilen, og Traffic Jam Assist som gir informasjon til føreren under køkjøring. Blind Spot Detect og Front Assist bidrar sammen med Emergency Assist til å gjøre kjøringen mer komfortabel og sikker.

Det nye programmerbare digitale instrumentpanelet blir nå tilgjengelig for første gang i en ŠKODA. I ŠKODA KAROQ kan visningen på skjermen tilpasses til førerens ulike ønsker med  fire alternative visningsmoduser. Dette blir tilgjengelig fra andre halvdel av 2018.

Moderne og effektive motorer
Også under panseret leveres ŠKODA KAROQ med moderne teknologi. Bilen lanseres med to bensinmotorer og to dieselmotorer. TSI (bensin) leveres med 115 hk og 150 hk med slagvolum på hhv 1,0 og 1,5 liter. TDI (diesel) leveres med 115 og 150 hk, og slagvolum på hhv 1,6 og 2,0 liter. Senere i 2018 blir KAROQ også tilgjengelig med 190 hk. Motorene på 2,0 TDI 150 hk og 2,0 TDI 190 hk leveres også med kombinasjonen 4x4 og DSG automatgir. Alle motorene er direkteinnsprøytede turbomotorer med start/stopp-teknologi og regenerering av bremseenergi. Kundene kan velge mellom sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir på alle motorer.

Understellet til KAROQ er hentet fra den nye konsern-plattformen. Det betyr at KAROQ har gode kjøreegenskaper under alle kjøreforhold, og at bilen tilbys med mye attraktivt utstyr. ŠKODA KAROQ er utstyrt med adaptivt understell hvor kunden kan  man velge mellom opptil fem forskjellige kjøremoduser: Normal, Sport, Eco, Individual og Snow (4x4).

ŠKODA KAROQ har som storebror KODIAQ en elektromekanisk parkeringsbrems som standard.

Simply Clever
Simply Clever er nesten blitt synonymt med merkenavnet ŠKODA, bilmerket med løsninger som gjør hverdagen enklere for eierne. Eksempler på Simply Clever er praktiske kroker i bagasjerommet, isskrape i tanklokket, og paraply under passasjersetet i KAROQ.

“Prisene på KAROQ er ikke avklart ennå, men vi forventer konkurransedyktige priser. De første bilene kommer til Norge og forhandlerne mot slutten av året. De første kundene kan forvente å få bil levert i mars neste år“, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge.

ŠKODA VISION E

ŠKODA VISION E er den første helelektriske konseptbilen fra ŠKODA. VISION E er en videreutvikling av modellen fra Shanghai utstillingen, og er på nivå 3 for autonom kjøring. VISION E er den første i rekken av 5 helelektriske modeller som planlegges innen 2025. I tillegg planlegger ŠKODA også den første plug-in hybriden fra 2019.

ŠKODA VISION E har et særegent design både eksteriørmessig og interiørmessig. Den nye plattformen med batteripakken i gulvet gir store muligheter som kan utnyttes for å øke den innvendige plassen. VISION E har touchskjermer for alle passasjerer i tillegg til en stor sentralt plassert skjerm foran.

Med en lengde på 4,68 meter, bredde på 1,94 meter og høyde på 1,59 meter utstråler ŠKODA VISION E dynamikk og modernitet. Med den lange akselavstanden, og de korte overhengene foran og bak, har ingeniørene skapt et generøst og komfortabelt interiør som er typisk for ŠKODA.

ŠKODA VISION E er et gjennomgående elektrisk konsept, basert på konsernets elektriske plattform. VISION E har en samlet effekt på 306 hk, og er utstyrt med to elektriske motorer. Det gir VISION E en akselerasjon i sportsbilklassen. Toppfarten er begrenset til 180 kilometer i timen. De kraftige litium-ion batteriene sammen med intelligent regenerering av bremseenergi gjør at bilen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer. Vision E er også forberedt for induktiv lading.

ŠKODA har mål om å utvikle 5 helelektriske modeller i forskjellige klasser på den nye plattformen. Alle modellene forventes å være på markedet innen 2025. I tillegg planlegges også plug-in hybridmodeller, hvor Superb blir første modell på markedet i 2019.

ŠKODA KODIAQ SportLine

ŠKODA KODIAQ SportLine er en ny og sportslig SUV, med sporty designelementer, moderne førerassistansesystemer og en rekke motor- og girkassevarianter.

“ŠKODA KODIAQ har vært på markedet siden slutten av 2016, og har vært en suksess“, sier direktør for ŠKODA i Norge, Thomas Meiner. “Den nye SportLine-utgaven vil bli tilgjengelig i Norge i starten av 2018. Prisene er foreløpig ikke klare“, sier Thomas Meiner videre.

Eksteriør og interiør er spesielt designet for denne modellen. Hele interiøret, inkludert taktrekk og sportsseter i alcantara, er sort. I tillegg er pedaler og en rekke detaljer i alu-look for å understreke det sportslige preget. SportLine leveres med fire motorkombinasjoner, basert på to TSI bensin-motorer og to TDI diesel-motorer med 150 hk til 190 hk. Alle variantene kan leveres med manuell girkasse eller DSG automatgir.

ŠKODA KODIAQ SportLine leveres med en rekke førerassistansesystemer for sikker og komfortabel kjøring. Area View-systemet er spesielt nyttig i trange gater med begrenset fremkommelighet. Surround-view-kameraene foran, bak og i sidespeilene, har vidvinkellinser som gir oversikt over omgivelsene umiddelbart rundt bilen. Det gjør at fører har full oversikt på den nye touch-skjermen for sikker manøvrering.

ŠKODA KODIAQ SportLine leveres med forhjulsdrift eller 4x4. 4x4 er standard i kombinasjon med de kraftigste bensin- og dieselmotorene.

ŠKODA KODIAQ SCOUT

ŠKODA fortsetter sin offensiv innen SUV-segmentet med ny ŠKODA KODIAQ SCOUT. Denne modellen har et tydelig offroad-preg, både visuelt og med tanke på utstyr og teknologi.

ŠKODA KODIAQ SCOUT har 4x4 og offroad-utrustning som en del av standardpakken. Spesielle utstyregenskaper understreker bilens robuste image. SCOUT leveres med 4 motor-girkasse-kombinasjoner med manuell girkasse eller DSG automatgir fra 150 hk til 190 hk.

Robuste spoilere foran og bak, og en rekke SCOUT-spesifikke elementer, skiller ŠKODA KODIAQ SCOUT fra de øvrige modellene. SCOUT har 19 tommers lettmetallfelger i eget design som bidrar til å understreke den tøffe uttrykket.

I tillegg til et tøft utseende er KODIAQ SCOUT utrustet for å tåle påkjenninger utenfor vanlig vei, blant annet med et forsterket Bad-road understell. Det inkluderer beskyttelsesplater under motor og girkasse som hindrer ytre påvirkning. I tillegg er SCOUT utstyr med Driving Mode Select med en rekke innstilinger som Eco, Normal, Sport, Individuell, Sport og Snow for glatte veier.

“KODIAQ SCOUT lanseres i 2018 i Norge, sier direktør Thomas Meiner i en kommentar.  “Prisene er foreløpig ikke klare“, sier han avslutningsvis

VISION E
VISION E
KODIAQ SCOUT
KODIAQ SCOUT
KODIAQ SportLine
KODIAQ SportLine

ŠKODA KODIAQ RS – den første SUVen i RS-familien5.10.2018 09:39Pressemelding

Den sportslige og topp-utstyrte KODIAQ RS med debut på bilmessen i Paris Første ŠKODA SUV i RS-familien Den første ŠKODA SUV som kommer med full-LED frontlykter, og digitalt dashbord som standard Tilvalgsfargen Race Blue tilgjengelig for første gang på en ŠKODA SUV Inspirerende motorlyd takket være Dynamic Sound Boost Alcantara-detaljer i setene og i dørene Den mest sportslige utgaven av KODIAQ-familien tilbyr mye plass og praktiske løsninger KODIAQ RS med ny banerekord for en syvseters SUV rundt Nürburgrings Nordschleife Tidligere har ŠKODA avslørt flere detaljer om den nye ŠKODA KODIAQ RS, nå har den fått sin premiere på bilmessen i Paris. I en serie av bildedryss og noen eksklusive videoklipp har ŠKODA gitt noen smakebiter på hva man kan forvente av den første SUVen i ŠKODAs RS-familie – blant annet den kraftigste dieselmotoren som ŠKODA noen gang har laget, LED-frontlykter, digitalt dashbord, og den nye Dynamic Sound Boost-funksjonen som tilføyer en dynamisk karakter med en fyldig

ŠKODA på Paris Motor Show 2018: Sportslig, fremtidsrettet og digital2.10.2018 08:48Pressemelding

På bilmessen i Paris lar ŠKODA de besøkende ta del i en digital fremtid på merkets stand i paviljong 4 ŠKODA VISION RS kombinerer sportslighet og teknologi ŠKODA KODIAQ RS er den først SUVen i ŠKODA RS-familien SPORTLINE og SCOUT er nye modellvarianter tilgjengelig på ŠKODA KAROQ ŠKODA OCTAVIA G-TEC med mer krefter og lenger rekkevidde med CNG-drivlinje ŠKODA AUTO streamer pressekonferansen direkte 2. oktober fra kl 13:00 På bilmessen i Paris presentes ŠKODA ikke bare som både sporty og fremtidsrettet, men også som en tilbyder av fremtidige mobilitetsløsninger. De inviterer de besøkende til en helt spesiell digital opplevelse fra 2. til 14. oktober. Her kan du blant annet ta del i en fiktiv dag som en avtar, og oppleve fremtidens skreddersydde, digitale mobilitetstjenester. Med VISION RS-konseptstudiet, tilbyr ŠKODA en sniktitt inn i fremtiden til den sportslige RS-familien. En familie som nå har inkludert sin første SUV – KODIAQ RS. Modellvariantene SCOUT og SPORTLINE blir nå tilgjeng

ŠKODA viser designvideo og interiørskisser av VISION RS6.9.2018 15:30Pressemelding

Interiøret i ŠKODA VISION RS kombinerer sportslighet og bærekraft Videoklippet gir et glimt av interiørdesignet på konseptbilen Det sportslige, kompaktbil-studiet har sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris oktober 2018 ŠKODA VISION RS gir et frempek på ŠKODAs kommende RS-modeller. Designskissene gir et førsteinntrykk av konseptbilens interiør, før sløret løftes av på Paris Motor Show i oktober. I tillegg viser de en eksklusiv video med en sniktitt på det innovative interiøret. Videoklippet inviterer publikum inn i studioet i den tsjekkiske hovedstaden, ikke langt fra presidentpalasset, Karlsbroen, det Dansende Hus, og Žofín Palace. Det første designet for fremtidens ŠKODAs RS-modeller blir ikke bare tegnet i designstudioet i Česana / Mladá Boleslav, men også i det inspirerende miljøet og atmosfæren i en av Prahas art noveau-bygninger på Masarykovo nábřeží. I det eksklusive klippet ser du en ŠKODA-designer som med stødig hånd skisserer et sportslig, men også romslig interiør, me

ŠKODA VISION RS avslører designspråket for neste RS-generasjon og fremtidens kompaktbil30.8.2018 11:38Pressemelding

› Designskisser gir et førsteinntrykk av konseptbilen som skal vises på Paris Motor Show 2018 › Video som gir et eksklusivt innblikk i hvordan ŠKODA VISION RS tar form › Sportslig kompaktmodell som bygger på ŠKODAs 117 år lange motorsporthistorie Mladá Boleslav, 30 August 2018 – Med debuten av ŠKODA VISION RS-konseptet på Paris Motor Show 2018, gir ŠKODA et hint til en fremtidig konseptbil, samt at de viser i hvilken retning designsrpåket går for deres fremtidige RS-modeller. Før verdenspremieren i oktober viser ŠKODA frem sine egne skisser for å gi et førsteinntrykk av den dynamiske konseptbilen. I tillegg gir de ut en video som viser hvordan ŠKODA VISION RS tar form i designavdelingen, ledet an av designsjef Oliver Stefani. Selv de noe røffe skissene avslører at en nøkkelfaktor for denne bilen er aerodynamikk. Fronten er presist definert, og med de smale frontlyktene fremstår den som veldig dynamisk. Bakenden domineres av en kraftig støtfanger og en aerodynamisk utformet takspoiler.