ŠKODA med salgsrekord for femte år på rad

ŠKODA AUTO økte salget i 2017 med 6.6% til 1.200.500 biler på verdensbasis. ŠKODA i Norge økte salget med 16,3% til 9.042 biler. De nye SUVene KODIAQ og KAROQ løfter salget.

ŠKODA AUTO har satt ny salgsrekord igjen for femte år på rad, med en vekst på 6,6% til 1.200.500 biler (2016: 1.126.500). 2017 blir det fjerde året på rad for ŠKODA AUTO med mer enn 1 million leverte biler. «ŠKODA OCTAVIA er fremdeles vår viktigste modell, og bidrar sammen med SUPERB og de to nye SUV-modellene KODIAQ og KAROQ til suksessen i Norge», sier ŠKODA-direktør Thomas Meiner hos importøren Harald A. Møller AS.

Salget i Vest-Europa økte i 2017 med 5,2% til 477.700 biler (2016: 454.000 biler). Tyskland er fremdeles det nest største markedet for ŠKODA med 173.300 biler, noe som også gjør ŠKODA til det største importmerket i Tyskland. Veksten var betydelig i en rekke av de store markedene i Europa med vekstrater på 18,5% i Frankrike, 20,3% i Italia, 17,9% i Østerrike, i tillegg til 16,3% i Norge.

Det største enkelt-markedet for ŠKODA er utvilsomt Kina, og også her opplevde de vekst i 2017 med et salg på hele 325.000 biler.

2017 ble det beste året i ŠKODA AUTOs 122-årige historie, og ŠKODA i Norge har hatt det beste året noensinne. De to bestselgerne OCTAVIA og SUPERB klarte i 2017 i stor grad å opprettholde volumet fra 2016 til tross for lanseringen av de to nye SUVene KODIAQ og KAROQ. «Salget av de nye SUV-modellene kommer som et tillegg til de eksisterende modellene, noe som innebærer at en rekke nye kunder valgte ŠKODA som sitt bilmerke i 2017», sier direktør Thomas Meiner.

De to nye SUVene KODIAQ og KAROQ går inn i Norges mest populære segment, og med ulike motorer og kombinasjoner som 4x4 og DSG automatgir er modellene attraktive for mange norske familier.

ŠKODA-kjeden i Norge ble utvidet med en ny forhandler på Oslo Vest i 2017, og består nå av 42 forhandlere over hele Norge. «Mye av grunnlaget for suksessen vi opplever ligger i forhandlerapparatet, som har gjort en kjempeinnsats i året som gikk med salg av nye og brukte biler. Kundeundersøkelser viser også at kundene er fornøyd med jobben forhandlerne gjør», sier direktør Thomas Meiner.

«Målet i Norge for 2018 blir å opprettholde det gode nivået fra 2017 på bilsalget, og samtidig jobbe videre med kvalitet i kundebehandlingen», sier Thomas Meiner avslutningsvis.

Jan Erik Haugen
Kommunikasjonssjef ŠKODA

+ 47 91566983
jan.erik.haugen@moller.no

ŠKODA viser designvideo og interiørskisser av VISION RS6.9.2018 15:30Pressemelding

Interiøret i ŠKODA VISION RS kombinerer sportslighet og bærekraft Videoklippet gir et glimt av interiørdesignet på konseptbilen Det sportslige, kompaktbil-studiet har sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris oktober 2018 ŠKODA VISION RS gir et frempek på ŠKODAs kommende RS-modeller. Designskissene gir et førsteinntrykk av konseptbilens interiør, før sløret løftes av på Paris Motor Show i oktober. I tillegg viser de en eksklusiv video med en sniktitt på det innovative interiøret. Videoklippet inviterer publikum inn i studioet i den tsjekkiske hovedstaden, ikke langt fra presidentpalasset, Karlsbroen, det Dansende Hus, og Žofín Palace. Det første designet for fremtidens ŠKODAs RS-modeller blir ikke bare tegnet i designstudioet i Česana / Mladá Boleslav, men også i det inspirerende miljøet og atmosfæren i en av Prahas art noveau-bygninger på Masarykovo nábřeží. I det eksklusive klippet ser du en ŠKODA-designer som med stødig hånd skisserer et sportslig, men også romslig interiør, me

ŠKODA VISION RS avslører designspråket for neste RS-generasjon og fremtidens kompaktbil30.8.2018 11:38Pressemelding

› Designskisser gir et førsteinntrykk av konseptbilen som skal vises på Paris Motor Show 2018 › Video som gir et eksklusivt innblikk i hvordan ŠKODA VISION RS tar form › Sportslig kompaktmodell som bygger på ŠKODAs 117 år lange motorsporthistorie Mladá Boleslav, 30 August 2018 – Med debuten av ŠKODA VISION RS-konseptet på Paris Motor Show 2018, gir ŠKODA et hint til en fremtidig konseptbil, samt at de viser i hvilken retning designsrpåket går for deres fremtidige RS-modeller. Før verdenspremieren i oktober viser ŠKODA frem sine egne skisser for å gi et førsteinntrykk av den dynamiske konseptbilen. I tillegg gir de ut en video som viser hvordan ŠKODA VISION RS tar form i designavdelingen, ledet an av designsjef Oliver Stefani. Selv de noe røffe skissene avslører at en nøkkelfaktor for denne bilen er aerodynamikk. Fronten er presist definert, og med de smale frontlyktene fremstår den som veldig dynamisk. Bakenden domineres av en kraftig støtfanger og en aerodynamisk utformet takspoiler.

Klar for verdenspremiere – ŠKODA KODIAQ RS23.8.2018 14:32Pressemelding

› Den første RS-SUVen fraŠKODA vises på Paris Motor Show › Firehjulstrekk med 239-HK 2.0 TDI biturbo-motor som standard › Den første modellen som bærer den nye, moderne RS-logoen – Den nye ŠKODA KODIAQ RS er klar for verdenspremiere på 2018 Paris Motor Show i oktober. ŠKODA viser nå frem de to første ofisielle bildene av bilen, og gir en sniktitt på deres første SUV i RS-portfolioen. KODIAQ RS blir også den første bilen med den nye RS-logoen, som nå skal pryde alle fremtidige RS-modeller. KODIAQ RS, som også er tilgjengelig med syv seter, får en 239-hester dieselmotor, den mest kraftfulle dieselmotoren i merkets historie. RS-emblemet har prydet ŠKODAs mest sportslige modeller siden år 2000. ŠKODA KODIAQ RS er merkets første SUV i den gjeve RS-klubben. Det tsjekkiske bilprodusenten tar nå nå merkets 117-år lange motorsport– og rallyhistorie med inn i et nytt segment – og markerer det med en ny, moderne RS.logo med røde detaljer. Følger i fotsporene til den første RS-modellen fra 1974 RS