ŠKODA

ŠKODA med salgsrekord for femte år på rad

Del
ŠKODA AUTO økte salget i 2017 med 6.6% til 1.200.500 biler på verdensbasis. ŠKODA i Norge økte salget med 16,3% til 9.042 biler. De nye SUVene KODIAQ og KAROQ løfter salget.

ŠKODA AUTO har satt ny salgsrekord igjen for femte år på rad, med en vekst på 6,6% til 1.200.500 biler (2016: 1.126.500). 2017 blir det fjerde året på rad for ŠKODA AUTO med mer enn 1 million leverte biler. «ŠKODA OCTAVIA er fremdeles vår viktigste modell, og bidrar sammen med SUPERB og de to nye SUV-modellene KODIAQ og KAROQ til suksessen i Norge», sier ŠKODA-direktør Thomas Meiner hos importøren Harald A. Møller AS.

Salget i Vest-Europa økte i 2017 med 5,2% til 477.700 biler (2016: 454.000 biler). Tyskland er fremdeles det nest største markedet for ŠKODA med 173.300 biler, noe som også gjør ŠKODA til det største importmerket i Tyskland. Veksten var betydelig i en rekke av de store markedene i Europa med vekstrater på 18,5% i Frankrike, 20,3% i Italia, 17,9% i Østerrike, i tillegg til 16,3% i Norge.

Det største enkelt-markedet for ŠKODA er utvilsomt Kina, og også her opplevde de vekst i 2017 med et salg på hele 325.000 biler.

2017 ble det beste året i ŠKODA AUTOs 122-årige historie, og ŠKODA i Norge har hatt det beste året noensinne. De to bestselgerne OCTAVIA og SUPERB klarte i 2017 i stor grad å opprettholde volumet fra 2016 til tross for lanseringen av de to nye SUVene KODIAQ og KAROQ. «Salget av de nye SUV-modellene kommer som et tillegg til de eksisterende modellene, noe som innebærer at en rekke nye kunder valgte ŠKODA som sitt bilmerke i 2017», sier direktør Thomas Meiner.

De to nye SUVene KODIAQ og KAROQ går inn i Norges mest populære segment, og med ulike motorer og kombinasjoner som 4x4 og DSG automatgir er modellene attraktive for mange norske familier.

ŠKODA-kjeden i Norge ble utvidet med en ny forhandler på Oslo Vest i 2017, og består nå av 42 forhandlere over hele Norge. «Mye av grunnlaget for suksessen vi opplever ligger i forhandlerapparatet, som har gjort en kjempeinnsats i året som gikk med salg av nye og brukte biler. Kundeundersøkelser viser også at kundene er fornøyd med jobben forhandlerne gjør», sier direktør Thomas Meiner.

«Målet i Norge for 2018 blir å opprettholde det gode nivået fra 2017 på bilsalget, og samtidig jobbe videre med kvalitet i kundebehandlingen», sier Thomas Meiner avslutningsvis.

Kontakter

Jan Erik Haugen
Kommunikasjonssjef ŠKODA


+ 47 91566983
jan.erik.haugen@moller.no

Bilder

Om ŠKODA

ŠKODA
ŠKODA
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.skoda-auto.no

Škoda - Smarte løsninger hele veien

Følg pressemeldinger fra ŠKODA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ŠKODA

Škodas kommende city-SUV har fått navn: Škoda Epiq15.3.2024 10:52:43 CET | Pressemelding

I dag lanserer Škoda for første gang navnet på en mindre elbil og «city-SUV», en etterlengtet modelltype blant mange nordmenn. Škoda Epiq har verdenspremiere i 2025, og er én av hele seks nye fullelektriske modeller fra Škoda de neste årene. - Škoda Epiq vil møte behovet til svært mange kunder som ønsker en mindre elbil som ikke går på kompromiss med romslig innvendig plass, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye