ŠKODA Lanserer tidenes kraftigste Octavia

Nye ŠKODA Octavia RS 245 yter, som navnet tilsier, 245 hestekrefter. Det er 15 mer enn den forrige toppmodellen RS.
ŠKODA Octavia RS 245

ŠKODA Octavia RS 245 i ny drakt har fått ytterligere detaljer som understreker modellens sportslighet. Fronten er redesignet med større grill og luftinntak i støtfangeren, og  RS-logoen forteller omverdenen at dette er noe utenom det vanlige. I tillegg blir både grillen, lister rundt vinduene, speilhusene og eksos enderør levert i sort utførelse – for å ytterligere understreke de sportslige egenskapene.

- Dette er den kraftigste Octavia-modellen i ŠKODA historie, og den vil garantert appellere sterkt til de av kundene våre som er ute etter maksimal kjøreglede, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Det sportslige utseendet dominerer også på innsiden, med blant annet alcantara sportsseter som sørger for optimal sidestøtte på svingete veier. Fotbrønnen, som i likhet med taktrekket kommer   i sort utførelse, og aluminiumspedalene gir RS et sportslig preg.. Bilen vil leveres med multifunksjonsratt i perforert skinn med girhendler (for biler med DSG) som matcher dens sportslige egenskaper.

Mye krefter, lavt forbruk
Toppmodellen i Octavia-familien har en 2-liters TSI-motor som yter 245 hestekrefter og 370 Nm under panseret. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i området mellom 1600 og 4300 o/min, og sørger dermed for stor kjøreglede i alle situasjoner. Kundene kan velge mellom en sekstrinns manuell girkasse eller, for første gang i en  Octavia RS, en syvtrinns DSG-girkasse.

Fra stillestående gjør kombi-utgaven unna sprinten til 100 på imponerende 6,6 sekunder. Stasjonsvognen klarer samme øvelsen på 6,7 sekunder. Takket være den fleksible motoren har ŠKODA Octavia RS 245 også mye krefter tilgjengelig i de høyere girene. Akselerasjonen fra 60-100 km/t i femtegir tar kun 6,4 sekunder, mens tiden fra 80-120 km/t er kun 6,6 sekunder.

Sportsunderstell og mekanisk differensialbrems
Sammenlignet med de ”vanlige” modellene i Octavia-familien, er Octavia RS 245  senket 14 mm. Sporvidden bak er  økt med  38 millimeter sammenlignet med forgjengeren. Standardfelgene er 19 tommer lettmetallfelger, som blir levert i sort høyglans .

ESC-systemet med Sport-modus og den elektronisk styrte VAQ differensialbremsen er også en del av standardutstyret. Differensialbremsen kan overføre inntil 100 prosent av kreftene til ett hjul, og gir en ekstra dynamisk opplevelse på svingete vei ved å redusere understyring betraktelig.

Ny teknologi
ŠKODA Connect tilbyr  mobile onlineløsninger, henholdsvis Infotainment Online og Care Connect (førerstøtte). Den siste generasjonen infotainment systemer har fått berøringsskjerm i glass med samme teknologi som man kjenner fra moderne smarttelefoner. Det gjør at de reagerer selv på lette trykk. Toppmodellen Columbus leveres med en 9,2-tommers skjerm.

Også på assistentfronten er ŠKODAOctavia RS 245 langt fremme. Blant nyvinningene finner man systemer som Trailer Assist, Predictive Pedestrian Protection (fotgjengerassistent med nødbrems) som en del av Front Assist-systemet, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert og manøvreringsassistent som bremser bilen så fort den oppdager en hindring.

- ŠKODA Octavia RS 245 kombinerer de praktiske løsningene og ”Simply Clever”-tankegangen fra de andre Octavia modellene med imponerende sportslighet. Vi er overbevist om at det er en kombinasjon mange setter pris på, avslutter Jan Erik Haugen.

Bilen vil blir vist frem på den internasjonale bilutstillingen i Genève som går av stabelen i mars. Prisene forventes å bli klare i løpet av april, og de første bilene kommer til Norge til sommeren.