ŠKODA lanserer en helt ny SUV - ŠKODA KAROQ

ŠKODA lanserer en helt ny kompakt-SUV som byr på god plass, siste versjon assistentsystemer og moderne motoralternativer.
ŠKODA KAROQ

Den helt nye ŠKODA KAROQ er en SUV med karakter. Det uttrykksfulle og dynamiske designet er karakteristisk for ŠKODAs SUV-design og formene viser at KAROQ er en helt ny modell i ŠKODA SUV-familien.

På samme måte som for ŠKODA KODIAQ ga folket fra Kodiak-øya også inspirasjonen til navnet på ŠKODA KAROQ. Koordinatene til den fjerne skjærgården utenfor Alaska-kysten er 57 ° N og 153 ° W, og det uberørte landskapet er fascinerende. På språket til urfolkene fra Alutiiq-stammen som bor der, er 'bil' KAA'RAQ'. De bruker termen 'RUQ' for 'pil', symbolet som utgjør det sentrale elementet i ŠKODAs logo og representerer merkevarens dynamikk. Til slutt ble navnet på ŠKODAs nye kompakte SUV - ŠKODA KAROQ - en kombinasjon av begge ordene.

Den kompakte SUVen måler 4,4 meter i lengden, er 1,8 meter bred og 1,6 meter høy. Den lange akselavstanden på 2,6 meter bidrar til god komfort for alle passasjerene i bilen.

ŠKODA er kjent for biler med praktiske løsninger, og KAROQ er intet unntak. Bagasjerommet måler 521 liter med bakseteryggen oppslått. Ved å legge ned bakseteryggen øker den tilgjengelige plassen til 1630 liter. Bilen kan også leveres med flyttbare VarioFlex-bakseter. Da kan bagasjeromsplassen økes fra 479 til 588 liter. Setene kan også tas ut av bilen, og da byr SUVen på hele 1810 liter bagasjeplass.

Nye tilkoblingsmuligheter

ŠKODA KAROQ er helt i tet i klassen når det kommer til innovative løsninger og tilkoblingsmuligheter.

ŠKODAs nye onlinetjenester som er kompatible med LTE-nettverket og er delt inn i to kategorier: Infotainment-tjenester med navigasjon og informasjon og CareConnect-tjenester ved uhell eller ved tekniske problemer. En rekke andre funksjoner er også tilgjengelig via ŠKODA Connect-appen for smarttelefoner. Med ŠKODA Connect-appen kan man blant annet, konfigurere og lokalisere bilen

Phone Box-løsningen byr på induksjonslading og kobler automatisk smarttelefonen til bilens antenne for bedre dekning.

Assistentsystemer du kan stole på

Nye ŠKODA KAROQ byr  på en  rekke førerassistentsystemer. Nye komfortsystemer inkluderer parkeringsassistent, Lane Assist.. Blindsonevarslingen, Front Assist med fotgjengerbeskyttelse og Emergency Assistant bidrar til å øke sikkerhetsnivået. ŠKODA KAROQ har tillatt tilhengervekt på inntil to tonn, og den nye valgfrie tilhengerassistenten bidrar til at ryggingen blir enklere.

KAROQ blir også den første ŠKODA-modellen som kan leveres med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel.

Fra modellene med utstyrsnivå Ambition og høyere er KAROQ  tilgjengelig med  LED-frontlys.  LED-lys i både dører og dashbord som sørger for riktig stemning og som kan vises i ti forskjellige farger.

Kraftfull og dynamisk

Også under panseret leveres ŠKODA KAROQ med moderne teknologi. Bilen er tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer – to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Begge bensinmotorene og to av dieselmotorene er nye i ŠKODA-sammenheng. Motorene har et slagvolum på 1,0; 1,5; 1,6 og 2,0 liter og de yter mellom 115 og 190 hestekrefter.

Alle drivlinjene er turboladede motorer med direkteinnsprøytning som har start-stop-teknologi og regenerering av bremseenergi.

Bortsett fra den kraftigste dieselmotoren kan alle motorene leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir. 2,0 TDI-motoren med 190 hestekrefter leveres med DSG og firehjulsdrift som standard.

Også chassiset byr på det ypperste i klassen som vises både i byen og i røffere terreng. På modeller med utstyrsnivå Ambition og høyere kan man velge mellom fem forskjellige kjøremodus: Normal, Sport, Eco, Individual og Snow (4x4). Off-road-moduset på modellene med firehjulsdrift bidrar til bedre fremkommelighet når terrenget blir tøft.

Som en del av ŠKODAs Strategy 2025 vil bilprodusenten utvide SUV-modellprogrammet i de kommende årene. Den nylig lanserte ŠKODA Kodiaq var den første modellen i rekken. Den nye kompakt-SUVen får sin verdenspremiere i Stockholm 18. mai.

240 33 300http://www.skoda-auto.no

Škoda - Smarte løsninger hele veien

Følg pressemeldinger fra ŠKODA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ŠKODA

Škodas kommende city-SUV har fått navn: Škoda Epiq15.3.2024 10:52:43 CET | Pressemelding

I dag lanserer Škoda for første gang navnet på en mindre elbil og «city-SUV», en etterlengtet modelltype blant mange nordmenn. Škoda Epiq har verdenspremiere i 2025, og er én av hele seks nye fullelektriske modeller fra Škoda de neste årene. - Škoda Epiq vil møte behovet til svært mange kunder som ønsker en mindre elbil som ikke går på kompromiss med romslig innvendig plass, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.