ŠKODA KODIAQ RS – den første SUVen i RS-familien

• Den sportslige og topp-utstyrte KODIAQ RS med debut på bilmessen i Paris
  • Første ŠKODA SUV i RS-familien
  • Den første ŠKODA SUV som kommer med full-LED frontlykter, og digitalt dashbord som standard
  • Tilvalgsfargen Race Blue tilgjengelig for første gang på en ŠKODA SUV
  • Inspirerende motorlyd takket være Dynamic Sound Boost
  • Alcantara-detaljer i setene og i dørene
  • Den mest sportslige utgaven av KODIAQ-familien tilbyr mye plass og praktiske løsninger
  • KODIAQ RS med ny banerekord for en syvseters SUV rundt Nürburgrings Nordschleife

Tidligere har ŠKODA avslørt flere detaljer om den nye ŠKODA KODIAQ RS, nå har den fått sin premiere på bilmessen i Paris. I en serie av bildedryss og noen eksklusive videoklipp har ŠKODA gitt noen smakebiter på hva man kan forvente av den første SUVen i ŠKODAs RS-familie – blant annet den kraftigste dieselmotoren som ŠKODA noen gang har laget, LED-frontlykter, digitalt dashbord, og den nye Dynamic Sound Boost-funksjonen som tilføyer en dynamisk karakter med en fyldig og sportslig lyd.

Med den mest kraftfulle turbodieselmotoren på 240 hestekrefter, og med både firehjulstrekk og adaptiv fjæring (adaptivt understell (DCC)), er merkets første høyytelses-SUV helt klart designet for sportslighet. Denne dynamikken understrekes ytterligere av LED-frontlyktene med krystalleffekt som kommer som standard.

Ny Sport-modus for det digitale instrumentpanelet
Standardutstyret på ŠKODA KODIAQ RS inkluderer digitalt instrumentpanel som kan tilpasses individuelt. Nå er også « Sport » tilgjengelig som femte display-modus, hvor turtallsmåleren og speedometeret er i senter.

KODIAQ RS er den første ŠKODA-modellen som tilbyr Dynamic Sound Boost. Dette sofistikerte systemet bruker data fra bilens elektroniske systemer, og justerer lyden basert på det valgte kjøremoduset. Dette resulterer i en fengende akustisk opplevelse, som gjør ŠKODA KODIAQ RS enda mer spennende å kjøre.

Første SUV i RS-familien: Dynamisk design
ŠKODA KODIAQ RS er den første SUVen i RS-familien, og den første bilen som bærer den nye RS-logoen. Den får også den mest kraftfulle dieselmotoren ŠKODA noen gang har produsert, med 240 hestekrefter. Den satt nylig rekord som den raskeste syv-seters SUVen rundt Nürburgring’s Nordschleife, med en rundetid på 9 minutter og 29.84 sekunder, og har allerede gjort seg fortjent til RS-emblemet.

ŠKODAs første kraft-SUV viser tydelig sin sportslighet gjennom mange designdetaljer. Blant annet har eksteriøret mange detaljer i sort høyglans, deriblant tak-rails, speilhusene og vinduslistene, i tillegg til den uttrykksfulle radiatorgrillen. Bakenden preges av to synlige enderør under fangeren, og en reflektor som strekker seg langs hele bilens bakside – et velkjent designelement blant ŠKODAs RS-modeller.

ŠKODA KODIAQ RS er også den første bilen i ŠKODAs historie som leveres med 20-tommers felger som standard. De røde kaliperene, som sitter på 17 tommer store bremseskiver, kommer tydelig frem takket været Xtreme-felgenes åpne design. I tillegg får den Dynamic Sound Boost som gir kjøreopplevelsen en ekstra dimensjon, ved å komplimentere og raffinere motorlyden.

Interiøret: Sportslig og innovativt
Sportssetene med integrerte hodestøtter, som kommer som standard i ŠKODA KODIAQ RS, kommer med Alcantara både i seteputene og i korsryggen. Kontrastsømmer, røde detaljer og perforert Alcantara er de visuelle høydepunktene i interiøret. Forsetenes sidestøtter er kledd i karbonlær, det samme gjelder midtarmlenet og armlenene i dørene – begge med røde kontrastsømmer.

Multifunksjonsrattet er ikledd den nye RS-logoen og røde kontrastsømmer. Dørene har detaljer trukket i sort Alcantara, her er det distinkte diamantmønsteret sydd med sorte sømmer. Instrumentpanelet i karbonliknende design, sort taktrekk, og pedaler i rustfritt stål fullfører det sportslige uttrykket. Likevel beholder den kraftfulle SUVen kvaliteten og egenskapene som kjennetegner alle ŠKODAs KODIAQ-modeller: god plass til fem eller syv personer, stort bagasjerom, og mange andre av merkets smarte løsninger.

ŠKODA KODIAQ RS blir tilgjengelig neste år, og ŠKODA Norge forventer å ha priser klare og åpne for bestilling i begynnelsen av 2019.

Du kan lese mer om ŠKODAs første SUV i RS-familien på SKODA.no

ŠKODA SCALA med nytt interiør-konsept8.11.2018 13:47Pressemelding

- Den nye kompaktmodellen implementerer designelementer fra VISION RS-konseptet - Moderne design møter rommelighet og klassens største bagasjerom - Digitalt instrumentpanel med klassens største skjermer - Seter og overflater i premium, Suedia-mikrofiber - ŠKODA SCALA får sin verdenspremiere i Tel Aviv 6. desember ŠKODA offentliggjør nå en skisse av sin kommende kompaktmodell, og gir med det et første glimt av interiøret i nye ŠKODA SCALA. Bilen blir den første ŠKODA-modellen som får det nye infotainment-systemet med frittstående skjerm sentrert i førerens synsfelt. Digitalt instrumentpanel er tilvalg, men leveres med klassens største skjerm. I tillegg til nye stoffvalg og premiummaterialer, kan ŠKODA SCALA også tilby god plass og et klasseledende bagasjerom på 467 liter. Det nye interiørkonseptet til ŠKODA følger designspråket man så i konseptbilen ŠKODA VISION RS. SCALA blir den første produksjonsmodellen som får dette interiøret. Det nye instrumentpanelet går sømløst sammen med det u

Teknologi, design og tilkoblingsmuligheter: Med ŠKODA SCALA har det tsjekkiske merket et nytt tilskudd i kompaktbilsegmentet26.10.2018 14:02Pressemelding