ŠKODA KODIAQ - Årets trekkbil 2018

ŠKODAs store SUV dro seg helt til topps da britiske Caravan and Motorhomes Club kåret årets beste trekkbil 2018. (Towcar of the year 2018).

Škoda Kodiaq er kåret til årets beste trekkbil i 2018 av britiske Caravan and Motorhomes Club.

Helt siden ŠKODA KODIAQ kom på markedet i 2017, har den tiltrukket seg SUV-glade nordmenn som ønsker god plass, firehjulstrekk og funksjonalitet. Nå har KODIAQ vist at den kan trekke mer enn bare kunder. Britiske Caravan and Motorhome Club har nemlig kåret KODIAQ til Towcar of the Year 2018 (Beste bil til campingvogn), etter å ha gått av med seieren i en av de tøffeste kåringene i bilindustrien.

Totalt var det 44 biler med i kåringen. Disse ble delt inn i syv ulike prisklasser og to vektkategorier – under 1800 kg og over 1800 kg. I tillegg til å gå av med sammenlagtseieren, ble KODIAQ – som deltok med en 2.0 190 hk TDI DSG 4x4 – også kåret til den beste bilen i prisklassen £33,000-£38,000, og den beste firehjulstrekkeren i kategorien under 1800 kg.

35 år etter sin første kåring, har den prestisjetunge Caravan and Motorhome Club Towcar of the Year-kåringen i dag flere av de grundigste, og mest omfattende testprosedyrene man finner i bilindustrien. Alle bilene som deltar må gjennom grundige tester på banen Milbrook i Bedfordshire. De blir ikke bare bedømt på trekk-egenskaper, men også hvor praktisk bilen er i hverdagsbruk som campingvognbil, hvor mye bil du får for pengene, og en rekke andre punkter.

Dommerpanelets dom etterlater liten tvil om KODIAQs kvaliteter:

- ŠKODA har igjen bygget en fantastisk, seriøs og rå trekkbil. KODIAQ leverte en av de beste testene i konkurransen. Rolig, stabil, og til å stole på – komfortabel turkjøring på sitt beste.

OCTAVIA SCOUT, vant også prisen for beste slepebil i prisklassen £26,000-£30,000. Testbilen, en 2.0 TDI 150 hk 4x4, høstet skryt for sin praktikalitet og sin kjørekomfort.

Om OCTAVIA SCOUT sa dommerpanelet følgende:

- Turbodiesel-motoren på to liter leverer krefter og akselerasjon sømløst hele veien. Grep, styring, kjørekomfort, ergonomi og de særdeles gode bremsene fikk alle toppkarakter.

ŠKODAs imponerende seire i den prestisjetunge kåringen styrker merkets navn og troverdighet ytterligere i camping-miljøet. I 2017 vant ŠKODA hele syv viktige titler, blant annet ble OCTAVIA kåret til Best Car (under 1,400kg), og SUPERB ble kåret til Best Car (1,400-1,549kg) i Tow Car Awards 2017.

ŠKODA viser designvideo og interiørskisser av VISION RS6.9.2018 15:30Pressemelding

Interiøret i ŠKODA VISION RS kombinerer sportslighet og bærekraft Videoklippet gir et glimt av interiørdesignet på konseptbilen Det sportslige, kompaktbil-studiet har sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris oktober 2018 ŠKODA VISION RS gir et frempek på ŠKODAs kommende RS-modeller. Designskissene gir et førsteinntrykk av konseptbilens interiør, før sløret løftes av på Paris Motor Show i oktober. I tillegg viser de en eksklusiv video med en sniktitt på det innovative interiøret. Videoklippet inviterer publikum inn i studioet i den tsjekkiske hovedstaden, ikke langt fra presidentpalasset, Karlsbroen, det Dansende Hus, og Žofín Palace. Det første designet for fremtidens ŠKODAs RS-modeller blir ikke bare tegnet i designstudioet i Česana / Mladá Boleslav, men også i det inspirerende miljøet og atmosfæren i en av Prahas art noveau-bygninger på Masarykovo nábřeží. I det eksklusive klippet ser du en ŠKODA-designer som med stødig hånd skisserer et sportslig, men også romslig interiør, me

ŠKODA VISION RS avslører designspråket for neste RS-generasjon og fremtidens kompaktbil30.8.2018 11:38Pressemelding

› Designskisser gir et førsteinntrykk av konseptbilen som skal vises på Paris Motor Show 2018 › Video som gir et eksklusivt innblikk i hvordan ŠKODA VISION RS tar form › Sportslig kompaktmodell som bygger på ŠKODAs 117 år lange motorsporthistorie Mladá Boleslav, 30 August 2018 – Med debuten av ŠKODA VISION RS-konseptet på Paris Motor Show 2018, gir ŠKODA et hint til en fremtidig konseptbil, samt at de viser i hvilken retning designsrpåket går for deres fremtidige RS-modeller. Før verdenspremieren i oktober viser ŠKODA frem sine egne skisser for å gi et førsteinntrykk av den dynamiske konseptbilen. I tillegg gir de ut en video som viser hvordan ŠKODA VISION RS tar form i designavdelingen, ledet an av designsjef Oliver Stefani. Selv de noe røffe skissene avslører at en nøkkelfaktor for denne bilen er aerodynamikk. Fronten er presist definert, og med de smale frontlyktene fremstår den som veldig dynamisk. Bakenden domineres av en kraftig støtfanger og en aerodynamisk utformet takspoiler.

Klar for verdenspremiere – ŠKODA KODIAQ RS23.8.2018 14:32Pressemelding

› Den første RS-SUVen fraŠKODA vises på Paris Motor Show › Firehjulstrekk med 239-HK 2.0 TDI biturbo-motor som standard › Den første modellen som bærer den nye, moderne RS-logoen – Den nye ŠKODA KODIAQ RS er klar for verdenspremiere på 2018 Paris Motor Show i oktober. ŠKODA viser nå frem de to første ofisielle bildene av bilen, og gir en sniktitt på deres første SUV i RS-portfolioen. KODIAQ RS blir også den første bilen med den nye RS-logoen, som nå skal pryde alle fremtidige RS-modeller. KODIAQ RS, som også er tilgjengelig med syv seter, får en 239-hester dieselmotor, den mest kraftfulle dieselmotoren i merkets historie. RS-emblemet har prydet ŠKODAs mest sportslige modeller siden år 2000. ŠKODA KODIAQ RS er merkets første SUV i den gjeve RS-klubben. Det tsjekkiske bilprodusenten tar nå nå merkets 117-år lange motorsport– og rallyhistorie med inn i et nytt segment – og markerer det med en ny, moderne RS.logo med røde detaljer. Følger i fotsporene til den første RS-modellen fra 1974 RS