ŠKODA FABIA i ny og forbedret utgave

ŠKODA presenterer de første bildene av FABIA med ny design, og bilen vises på bilutstillingen i Geneve i mars i år. Oppgraderingen inkluderer blant annet nytt front- og hekkparti og nye LED-lys foran og bak. I tillegg får FABIA nye assistentsystemer, nytt infotainment-system med 6,5 tommers skjerm og nye «Simply Clever» løsninger.

«Den populære småbilen har gjennomgått en oppgradering både når det gjelder design, motorprogram og utstyr, og er mer attraktiv enn noen gang», sier direktør Thomas Meiner hos ŠKODA-importøren.

Oppgradert ŠKODA FABIA leveres som tidligere i to utgaver, som 5-dørs kombi og stasjonsvogn. I tillegg til nytt utvendig design, har også interiøret fått en oppgradering. FABIA utstyres med siste versjon infotainment system inkludert DAB+ radio og 6,5’’ skjerm som standard.

De nye LED hovedlysene foran og bak gir bilen et moderne uttrykk i tråd med ŠKODAs nye designspråk. FABIA leveres også med nytt felgprogram som inkluderer lettmetallfelger opptil 18 tommer.

Motorprogrammet består av to økonomiske og effektive bensinmotorer. Den 3-sylindrede 1,0- liters motoren er på enten 95 hk eller 110 hk og leveres med TSI-teknologi som inkluder turbo og direkte innsprøyting. Begge TSI-motorene er i tillegg utstyrt med partikkel-filter for redusert utslipp. Toppmotoriseringen på 110 hk kan dessuten leveres valgfritt med manuell girkasse eller DSG automatgirkasse.

ŠKODA FABIA tilbys med flere nye førerassistent-systemer for økt komfort og sikkerhet.

Det inkluderer blindsone-varsler som varsler om andre kjøretøy i blindsonen, «Rear Traffic Alert» som varsler fører om hindringer blant annet ved rygging og ikke minst fjernlys-assistent som automatisk endrer fra fjernlys til normal lys ved møtende kjøretøy.

Det nye infotainment systemet leveres med en 6,5 tommer skjerm hvor fører kan styre alle funksjoner og online-tjenester fra ŠKODA Connect. Velger du «Amundsen» navigasjonssystemet, får du også online Trafikk-Informasjon. SmartLink+ sørger for enkel betjening av Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink og SmartGate.

ŠKODA er kjent for praktiske løsninger som forenkler hverdagen for kundene. FABIA er selvfølgelig ikke noe unntak når det gjelder «Simply Clever» løsninger. Den praktiske isskrapen i tanklokket, har blitt ytterligere forbedret med en måler for dekkmønsterdybde.

FABIA kan også leveres med USB-porter i baksete for øket komfort og en praktisk portabel LED lykt i bagasjerommet på FABIA stasjonsvogn.

«Vi planlegger introduksjon av den oppgraderte versjonen av ŠKODA FABIA i Norge i september i år», sier direktør Thomas Meiner.

ŠKODA Importeres i Norge av Harald A. Møller AS. ŠKODA AUTO ble grunnlagt I 1895 og er således en av de eldste bilprodusentene i Europa. Hovedkontoret ligger i Mladá Boleslav i Tsjekkia, og er siden 1991 en del av Volkswagen Group. ŠKODA tilbyr følgende bilmodeller i dag; CITIGO, FABIA, RAPID SPACEBACK, OCTAVIA, SUPERB, KAROQ OG KODIAQ. I Norge er det 42 forhandlere fordelt over hele landet som selger nye og brukte ŠKODA, og enda fler merke-verksteder knyttet til merket.

ŠKODA FABIA med oppgradert design18.1.2018 09:33Pressemelding

› ŠKODA FABIA oppgraderes med nytt utstyr › Moderne LED-lys foran og bak › Bilen vises på den internasjonale bilutstillingen i Geneve i mars Med nytt moderne design og nytt utstyr fremstår den oppgraderte FABIA som et attraktivt valg i småbil-klassen. ŠKODA FABIA leveres i to forskjellige utgaver, som kombi og stasjonsvogn. Kundene kan velge mellom 3 forskjellige moderne og drivstoff-økonomiske TSI bensinmotorer, som kan leveres med manuelt gir eller DSG automatgir. Utstyret omfatter blant annet nye LED lykter foran og bak, og flere nye designelementer. Nytt er også at FABIA nå tilbys med blant annet blindsonevarsling, Rear Traffic Alert og elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil. FABIA tilbys selvfølgelig også med ŠKODA Connect, og med den nyeste generasjon radio med DAB+. ŠKODA FABIA er solgt i mer enn 4 millioner eksemplarer siden 1999, og er en viktig modell og bidragsyter til ŠKODAs eventyrlige vekst de siste årene. Oppgradert ŠKODA FABIA kommer til Norge i løpet av høsten.