Skjeggkre sprer seg – styret har ansvar

Skjeggkre er ikke farlige og gjør ikke skade. Styret i borettslag og sameier kan likevel ha plikt til å bekjempe dem. I følge forskrift om skadedyrbekjempelse har eier av bygning ansvar for at det iverksettes tiltak for å utrydde skadedyr.

Henning Lauridsen, direktør for interessepolitikk og jus, NBBL. (Foto: Nadia Frantsen)

Et ufarlig skadedyr som ikke gjør skade

Skjeggkre regnes som et skadedyr selv om det ikke gjør skade. Årsaken er definisjonen av skadedyr i forskrift om skadedyrbekjempelse: Dersom man er redd for ufarlige insekter, kan de regnes som skadedyr.

- Så årsaken er at psykiske helseplager hos mennesker gjør at skjeggkre kommer under skadedyrdefinisjonen, forteller Henning Lauridsen, direktør for interessepolitikk og jus i NBBL.

Fagmiljøene regner med at halvparten av alle norske boliger vil ha skjeggkre i løpet av de nærmeste fire årene.

- Så snart folk venner seg til dem og slutter å være redde, vil de ikke regnes som skadedyr lengre i likhet med fluer og mygg, tror Lauridsen.

Umulig å gjøre det myndighetene krever

Skjeggkre kan ikke utryddes, men bestanden kan bekjempes slik at den kommer ned i et antall som er akseptabelt. I forskrift om skadedyrbekjempelse heter det at styret i borettslag og sameier har ansvar for å iverksette utrydding når forekomsten tilsier det.

- Siden det ikke er mulig å utrydde skjeggkre, er det heller ikke mulig å gjennomføre den utryddelsen som forskriften krever. Men styret må gjøre det som skal til for å få bestanden ned på et nivå som reduserer plagene, sier Henning Lauridsen.

Beboerne må bidra til bekjempelsen

Den enkelte eier eller leietaker i borettslag og sameier har også plikt til å bekjempe skadedyr.

- I de fleste tilfellene der skjeggkre er oppdaget, finnes de antagelig i alle leiligheter og fellesareal i bygget. Det beste er derfor at styret engasjerer et skadedyrfirma for å bekjempe dem, men hver enkelt eier og leietaker må også bidra, avslutter Lauridsen.

Trær til glede og besvær11.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Nordmenn er glade i å gjøre det fint rundt seg, både inne i boligen og på uteplassen. Når sola for alvor gjør seg til kjenne etter en mørk vinter, blir utearealene en like viktig ramme som interiøret. Trær og busker vokser og blomstrer til glede fordi det er vakkert, men også fordi det skjermer mot innsyn fra naboen. Men for noen kan akkurat de samme trærne være til irritasjon fordi det hindrer utsikt og fører til skygge på uteplassen.