Skistjernen Anders Backe bryter grenser om bord på cruiseskip – i ny spektakulær skifilm

I den kommende ski- og snowboarddokumentaren «Supervention 2», utfører den profilerte jibberen Anders Backe et spektakulært skistunt om bord på Color Magic. Filmen er oppfølgeren til kritikerroste «Supervention», fra 2013, som har verdenspremiere på Colosseum kino i Oslo fredag 28. oktober.

Ifølge Backe selv, er trikset et av hans mest unike.

– Dette er et av de store stuntene, og jeg må innrømme at jeg var spent i forkant. Datoen hadde vært planlagt så lenge, og vi hadde kun én dag der alt bare måtte funke, sier den kjente skiprofilen.

Backe selv brukte halvannet år på å planlegge stuntet.

– Jeg ville pushe skikjøringen til steder ingen andre har kjørt før. Skru alt opp et hakk. Nye steder, nye høyder, rotere en runde ekstra. Ja, finne på noe som ingen andre hadde gjort før. Noe med wow-faktor, noe annerledes og unikt. Så kom jeg på det med skip. Å kjøre ski med vann på alle kanter – i bevegelse, sier han.

Det vågale trikset ble utført i januar i år – med fantastisk utsikt og med Operahuset i Oslo i bakgrunnen. I forkant ble 30 kubikk spesialbestilt snø fraktet om bord, og crewet tilbrakte to døgn med shredding av rails på Color Magic som går mellom Oslo og Kiel. Skipet er forøvrig verdens største cruiseskip med bildekk, og Europas 10. største hotell – dersom det hadde stått på land.

Color Hotel Skagen fyller 50 år4.5.2018 08:57Aktuelt

1,03 millioner nordmenn reiser til Danmark hvert år. Det gjør Danmark til det nest mest besøkte landet for nordmenn, etter Sverige og foran Spania, ifølge de siste tallene fra Statistisk Sentralbyrås reiseundersøkelse. Mange av dem som besøker Danmarks nordligste punkt overnatter på Skagens største og eneste 4-stjerners hotell - Color Hotel Skagen. Hotellet er populært blant danskene, men ca. 40 000 nordmenn overnatter årlig på hotellet som i år fyller 50 år. I anledning jubileet inviteres det til «åpent hotell», konserter og konkurranser.