Skistjernen Anders Backe bryter grenser om bord på cruiseskip – i ny spektakulær skifilm

26.10.2016 08:00 | Color Line

I den kommende ski- og snowboarddokumentaren «Supervention 2», utfører den profilerte jibberen Anders Backe et spektakulært skistunt om bord på Color Magic. Filmen er oppfølgeren til kritikerroste «Supervention», fra 2013, som har verdenspremiere på Colosseum kino i Oslo fredag 28. oktober.

Ifølge Backe selv, er trikset et av hans mest unike.

– Dette er et av de store stuntene, og jeg må innrømme at jeg var spent i forkant. Datoen hadde vært planlagt så lenge, og vi hadde kun én dag der alt bare måtte funke, sier den kjente skiprofilen.

Backe selv brukte halvannet år på å planlegge stuntet.

– Jeg ville pushe skikjøringen til steder ingen andre har kjørt før. Skru alt opp et hakk. Nye steder, nye høyder, rotere en runde ekstra. Ja, finne på noe som ingen andre hadde gjort før. Noe med wow-faktor, noe annerledes og unikt. Så kom jeg på det med skip. Å kjøre ski med vann på alle kanter – i bevegelse, sier han.

Det vågale trikset ble utført i januar i år – med fantastisk utsikt og med Operahuset i Oslo i bakgrunnen. I forkant ble 30 kubikk spesialbestilt snø fraktet om bord, og crewet tilbrakte to døgn med shredding av rails på Color Magic som går mellom Oslo og Kiel. Skipet er forøvrig verdens største cruiseskip med bildekk, og Europas 10. største hotell – dersom det hadde stått på land.

Color Line AS er blant Europas ledende rederier innen Europeisk nærskipsfart med ca 2 300 årsverk i fire land. Selskapet har en flåte på seks skip, og opererer fire internasjonale linjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Selskapets aktiviteter inkluderer person- og godstransport, konferanse, hotelldrift, restauranter, butikker, underholdning og turproduksjon. Color Line transporterer årlig i underkant av fire millioner passasjerer fra og til Norge. Color Line har de senere årene investert nærmere åtte milliarder kroner i nye skip og infrastruktur. Selskapet er det eneste rederiet i den internasjonale passasjertrafikken til og fra Norge med norsk hovedkontor og med skip i norsk register. Color Lines visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport fra et norsk ståsted. http://www.colorline.no/om_oss

World’s largest plug-in hybrid vessel awarded Next Generation Ship Award30.5.2017 16:18Pressemelding

At the opening ceremony of the Nor-Shipping exhibition today, the ‘Color Hybrid’ plug-in hybrid ship was announced the winner of the Next Generation Ship Award. With a focus on innovation, the Award honors the most promising design for ships that will be at sea in the coming decade. The vessel has been designed by Fosen Yard and is being constructed by Ulstein Verft for ship owner Color Line. The Award was handed out by H.R.H Crown Prince Haakon of Norway.

Verdens største plug-in hybridskip er tildelt Next Generation Ship Award30.5.2017 13:17Pressemelding

Ved åpningsseremonien til Nor-Shipping-utstillingen i dag, ble plug-in hybridskipet med arbeidsnavnet «Color Hybrid» kåret til vinner av Next Generation Ship Award. Med fokus på innovasjon, hedrer prisen det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Fartøyet er designet av Fosen Yard og bygges av Ulstein Verft for eieren Color Line. Prisen ble utdelt av H.K.H. Kronprins Haakon.

Et godt år for Color Line i 201630.3.2017 08:50Pressemelding

Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner. Driftsresultatet er påvirket positivt av økt verdi per kunde og økt produksjon, godt hjulpet av lavere oljepris, en gunstig norsk valuta og en styrket tilskuddsordning for sysselsetting av norske sjøfolk. Kostnadsbasen i selskapet er samtidig redusert til lavere nivåer sammenlignet med tidligere år.

Color Line og Ulstein verft inngår intensjonsavtale om bygging av verdens største hybridskip24.1.2017 20:12Pressemelding

Color Line og Ulstein Verft har i dag inngått en intensjonsavtale om bygging av verdens største hybridskip. Skipet er planlagt satt inn i trafikk på strekningen Sandefjord-Strømstad fra sommersesongen 2019. Fergen blir en plug-in hybrid, der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg eller lades om bord fra skipets generatorer.

Color Line med verdens største hybridferge2.9.2016 06:10Pressemelding

Color Line vil bygge verdens største hybridferge og sette den i trafikk på strekningen Sandefjord–Strømstad fra 2020. Fergen blir en plug-in hybrid, der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg, eller lades om bord fra skipets generatorer. Den nye fergen inngår i konkurransen om tildeling av nye seilingstider i Sandefjord havn, og byggingen forutsetter at Sandefjord kommune tildeler 10-avgangen til Color Line.