Skieliten kvesser teknikken med sensorer på kroppen

Norsk langrennssport går vitenskapelig til verks for å analysere hvordan våre gullhåp utnytter kreftene sine når de går på ski. Sensorbasert forskning skal gi løperne verdifulle treningstips og hjelpe dem med å finne det helt perfekte skipar.

Svein Ivar Moen, Haakan Nordbäck og Peter Blom i Madshus diskuterer egenskapene til et skisett som er laget for våt snø og varmt vær. Bildet er tatt under en skitest på Natrudstilen i ifjor vår. Foto: Stefano Zatta

Utviklinga av sensorsystemet som festes tett på skiløpernes kropper er det SINTEF som står bak. Dataene gir både idrettsforskerne og skiprodusenten Madshus ny innsikt i løpernes teknikk og skienes egenskaper.

Det unike med systemet, er at det kobler signalene fra flere sensormoduler som magnetometer, gyroskop og akselerometer i sann tid. Det gjør at alle bevegelser monitoreres nøyaktig og uten forsinkelser. Festet på kroppen og skiene til utøveren gir dette et bilde av løperens skiteknikk ned til minste detalj takket være den svært nøyaktige tidssynkroniseringen.

Nylig ble forskningen til SINTEF og samarbeidspartner NTNU publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Sports Engineering.

– Den detaljerte loggingen av løpernes treningsøkter viser hvor mye de staker, hvor mye de går diagonalt – med andre ord kan vi avsløre hvilken delteknikk løperen er best på og se frekvensen på både arm- og beinbevegelser. Og ikke minst antall teknikkbytter sett i forbindelse med løypa det er trent i. Alt kombinert med løpernes hastighet, forklarer SINTEF-forsker Trine M. Seeberg.

Ferdig analysert skal målingene gi ny kunnskap om både løpernes teknikk og sammenhengen mellom den og skienes egenskaper.

Datasettet gir også skiprodusent Madshus verdifull kunnskap i arbeidet med å utvikle skiproduksjonen og gjøre skiplukk mer kunnskapsbasert.

– Fordi skivalg er så følelsesstyrt, ønsker vi å finne en metode som gir oss konkrete måleparameter. Vi mener at det enorme datasettet som nå genereres av feltforsøkene vil gjøre det mulig å koble ytelsen i skiene mot produksjonen av dem, sier utviklingssjef Bjørn Ivar Austrem i Madshus.

Foto alle bilder: Stefano Zatta

Forsker Trine M. Seeberg
Epost: trine.seeberg@sintef.no

FORSKNING OG INNOVASJON FOR KUNDER OVER HELE VERDEN

SINTEF er et bredt, flerfaglig forskningsinstitutt med internasjonalt ledende spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap, medisin og samfunnsvitenskap. Vi utfører forskning som FoU-partner for næringsliv og forvaltning og er blant de største instituttene for oppdragsforskning i Europa.

Vår visjon er Teknologi for et bedre samfunn.