Skavlan-nisser på årets julefrimerker

En julenisse som strever med pakkelevering og etterpå skynder seg hjem til sine egne er motivene på årets julefrimerker. De er tegnet av Fredrik Skavlan.

Fredrik Skavlan har illustrert årets offisielle julefrimerker. Foto: Håvard Jørstad, Posten Norge

De offisielle norske vil bli brukt som porto på mange millioner julekort og julebrev nordmenn sender til familie og venner den siste måneden før jul.

- Målet med Postens julefrimerker er å skape god stemning og gi en ekstra verdi både hos avsender og mottaker. Nissen er et tradisjonelt julemotiv, og i år har vi fått frimerker som både viser en nisse som strever i dypsnø opp en bakke med kjelken full av pakker – og en glad nisse i full fart ned den samme bakken på vei hjem til egen julefeiring, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Han er svært fornøyd med samarbeidet med Fredrik Skavlan, som er tegner i tillegg til å være en av NRKs mest profilerte programledere.

- Jeg synes frimerkene ble veldig fine. Det er tenkt at de kan stilles på skrå på konvolutten. Stiller man merkene slik at teksten blir vannrett, går det veldig mye fortere nedover med nissen som skal rekke fram til jul, forteller Fredrik Skavlan.

Frimerkene er i salg fra fredag 11. november, og kan brukes på alle vanlige postkort og brev inntil 20 gram i Norge.

Fakta om frimerkene
Nummer: NK 1948-1949
Motiver: Pakkene leveres, hjem til jul
Kunstner: Fredrik Skavlan