Skattemeldingen: Har du glemt noe? Funnet feil eller fått nye opplysninger?
Skatteforvaltningsloven, som trådte i kraft 1 januar i år, gir deg mulighet til å endre opplysninger i skattemeldingen. Det gjør du ved å endre opplysningene og levere skattemeldingen på nytt til Skatteetaten. Du kan endre opplysninger i tre år etter innleveringsfristen. Tidligere måtte du klage på ligningen for å endre opplysninger i en levert selvangivelse.
- Du er selv ansvarlig for å fastsette grunnlaget for skatten din. Det betyr at det er du som må sørge for at alle opplysningene som er oppgitt er riktige. Dette er i stor grad en videreføring av tidligere praksis, men ny lov tydeliggjør ditt ansvar for å gi riktige opplysninger, sier Helene Kruge, seksjonssjef i rettsavdelingen i Skatteetaten.
I følge Skatteforvaltningsloven skal den skattepliktige selv fastsette grunnlaget for formues- og inntektsskatt (egenfastsetting), mens myndighetene skal gjøre skatteberegningen.
Unngå tilleggsskatt
- Hvis du i etterkant av innleveringsfristen 30. april oppdager feil eller mangler i opplysningene du selv fylte ut eller godkjente, må du korrigere opplysningene. Dette gjelder også om du benyttet leveringsfritak, sier Kruge.
Det kan for eksempel være at en fradragspost ikke er fylt ut eller at enkelte inntektsposter ble feil ved utfyllingen av skattemeldingen. Hvis du endrer, fører det til en ny skatteberegning.
Dersom du frivillig retter tidligere opplysninger, vil du ikke bli ilagt tilleggsskatt, med mindre Skatteetaten har satt i verk kontrolltiltak eller fått opplysningene fra andre.
Du kan ikke selv endre opplysninger dersom Skatteetaten har endret fastsettingen etter at du har levert skattemeldingen din. Du må da levere en klage til Skatteetaten.
Muligheten til å endre gjelder kun fra og med inntektsåret 2016. Feil i selvangivelsen for inntektsåret 2015 eller tidligere kan bare endres ved å levere en klage til Skatteetaten.
Les mer om hvordan du endrer skattemeldingen.
Mer om ny skatteforvaltningslov.
Kontakter
Merete Bergeland JebsenPressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noBilder
Lenker
Om Skatteetaten
I Skatteetaten jobber vel 7000 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Pleier du å leie ut hytta? Husk å sjekke at det er riktig i skattemeldingen22.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Påskeferien er høysesong for utleie av hytter i fjellet. Siden 2019 er det en sterk vekst i hvor mange som oppgir inntekter fra utleie i skattemeldingen. Det er også en økning i innrapportering av utleie via utleiefirmaer som Airbnb.
Skatteetaten med storkontroll av fiskerinæringen21.3.2024 13:35:00 CET | Pressemelding
Skatteetatens skattepatrulje har de to siste ukene kontrollert 24 fiskebruk i Troms og Finnmark.
Skattemeldingene sendt ut: 3,5 millioner har allerede sjekket21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Skatteetaten blir fredag 22. mars ferdig med å sende ut alle skattemeldingene for inntektsåret 2023. Til sammen er omtrent 5,1 millioner skattemeldinger sendt ut, og de første har allerede fått skatteoppgjøret sitt.
5500 virksomheter fikk besøk av Skatteetatens skattepatrulje20.3.2024 08:00:31 CET | Pressemelding
Skatteetatens mobile og landsdekkende veilednings- og kontrollenhet har de to siste årene vært ute hos virksomheter over hele landet.
Skattedirektørens beste skattetips18.3.2024 07:00:00 CET | Kronikk
Sjekk hele skattemeldingen med like stor interesse som du undersøker om det blir restskatt eller penger til gode, skriver skattedirektør Nina Schanke Funnemark i denne kronikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom