Skattejakt på ti hemmelige steder i Norge

Søndag 9. september inviteres hele Norge til en søndagstur utenom det vanlige, når Friluftslivets uke avsluttes med Teltjakten på ti ulike steder i Norge.

SØNDAGSTUR MED VRI: Under Teltjakten søndag 9. september inviteres hele Norge med på skattejakt. Hvor teltene settes opp, er fortsatt hemmelig. Foto: Fjällräven

Neste søndag blir det plassert ut ti telt på ti hemmelige steder i Norge, når Teltjakten 2018 går av stabelen. Finner man teltet denne dagen, er man med i trekningen om å vinne det.

Teltjakten er et arrangement i regi av paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv, Fjällräven og Real Turmat.

Denne søndagsturen utenom det vanlige avslutter en uke med friluftsfeiring over hele landet.

- I år er fjerde året på rad at Friluftslivets uke avsluttes med teltjakt fra nord til sør. Av erfaring vet vi at dette blir like gøy for store som små, så det er bare å pakke sekken og komme seg ut 9. september, sier kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv, Linn Elise Jakhelln.

Slipper hint gjennom hele uka

Teltene plasseres på ulike hemmelige steder hvert år. For å finne ut hvor teltene blir satt ut søndag 9. september, må man følge med på hintene som slippes på Facebook-eventet «Teltjakten 2018».

- Vi passer på å plassere teltene på steder det er lett å finne frem til, også for småbarnsfamilier. Det er altså ikke meningen at man skal måtte legge ut på noen komplisert ekspedisjon for å finne et telt. Målet er at flest mulig skal komme seg ut og nyte naturen, forteller Linn Elise Jakhelln.

- Trenger ikke være førstemann

Når man har fulgt med på hintene, og funnet ut hvor teltene blir satt opp, kan man dra med seg venner og familie ut på en litt annerledes søndagstur, oppfordrer Norsk Friluftsliv.

- Det er ikke om å gjøre å være førstemann til å finne teltet. Alle som finner teltet, er med i trekningen av å vinne det. Men teltet står kun oppe mellom kl. 10 og 14, så det gjelder å planlegge skattejakten slik at man finner teltet i det tidsrommet, forklarer Jakhelln.

Det er lokale friluftsorganisasjoner og friluftsråd som står for de lokale arrangementene – og turmatprodusenten Real Turmat står for smaksprøver ved teltene.

Hovedpremien er Fjällräven-teltet man finner, mens andrepremien er boka Norges beste hytte til hytte-turer av Marius Nergård Pettersen. Vinner man ikke, kan man også dele et artig eller fint bilde av seg selv sammen med teltet på sosiale medier med taggen #teltjakten – og bli med i trekningen av et ekstra telt.

Norsk Friluftsliv er paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.