Skatteetaten velger Dønn grønn

Skatteetaten har valgt å inngå ny budbilavtale med Dønn grønn. De elektriske budbilene overtar en intern budtjeneste i etaten i Oslo, Lillestrøm og Sandvika. Avtalen vil spare Oslo for 500 kg CO2 i løpet av ett år.

Dønn grønn er en ny budbiltjenesten som består av utelukkende elektriske biler. Fra 1. desember skal budbilene erstatte fossile biler som har betjent den interne budtjenesten i Skatteetaten.

– Vi gir byen et pusterom. Våre budbiler vil redusere påvirkningen av bymiljøet. Dette er turer som ville blitt kjørt uansett, derfor kan vi si at vi sparer byen for utslipp, sier daglig leder Per-Jørgen Melnes i Transport-Formidlingen SA som står bak budbilkonseptet Dønn grønn.

Avtalen mellom Dønn grønn og Skatteetaten innebærer at budbilene skal kjøre en fast rute én ganger om dagen for å frakte varer mellom etatens kontorer i Oslo. I tillegg kommer tilfeldige turer til Lillestrøm og Sandvika.

– Den daglige ruten er på 20 km. Om vi hadde kjørt vanlige budbiler av samme modell ville det ført til 2,1 kg utslipp i osloluften for hver tur. Gjennom et helt år sparer vi byen for minst 500 kg CO2 og andre utslipp, sier Melnes.

Nytt konsept

Dønn grønn er etablert av Transport-Formidlingen SA, som har 70 års erfaring innen transportbransjen. Fra starten vil Dønn grønn ha hele 10 budbiler som skal operere i Stor-Oslo til å begynne med.

– Vi må tenke miljøvennlig. Som en stor aktør i transportbransjen er det helt naturlig at vi leter etter løsninger som gjør vår virksomhet bedre for omgivelsene, sier Per-Jørgen Melnes i Transport-Formidlingen SA.

De nye budbilene er godt mottatt i markedet, selv før tjenesten er skikkelig lansert. Avtalen med Skatteetaten er bare en av flere med stort aktører som vil gjøre de nye budbilene meget synlige i bybildet.

– Vi må gjøre det vi kan for å utforske mulighetene til å endre bransjen og finne gode løsninger. Som alle andre bransjer må vi tilpasse oss endrede krav fra omgivelsene. Løsningen på utfordringene med miljøet er at vi endrer miljøfokuset. Budbilene Dønn grønn er er et viktig steg, men vi følger også nøye med på utviklingen når det gjelder tyngre kjøretøy også, sier Melnes.

Per-Jørgen Melnes, daglig leder, tlf 928 49 010

Om Dønn grønn

Østre Aker vei 255

22 25 75 00http://www.donngronn.no

Dønn grønn er en 100 prosent elektrisk budbiltjeneste. Vi leverer gods innenfor Oslo by med miljøvennlig drift og hyggelige sjåfører.

Mange bedrifter har allerede inngått avtale med Dønn grønn om levering av varer i Oslo-området. Om kort tid vil det være 10 budbiler i drift i Oslo.

Dønn grønn er en tjeneste fra Transport-Formidlingen SA.