Skatteetaten snur

Virke er glad for at Skatteetaten snur og trekker kravet om plikt til å skrive ut kvittering når utsalgsstedet har integrert kassasystem.
Direktør for Virke Handel, Harald J. Andersen.

-Mange har uttrykt frustrasjon over dette. Kravet til papirkvitteringer ville ramme alle virksomheter, fra frisører og serveringssteder til butikker. Plikt til å skrive ut kvitteringer – når kunden ikke ønsker kvittering - er både kostnadsmessig og miljømessig dumt når kassasystemene uansett har de opplysningene myndighetene trenger digitalt, sier Harald J Andersen, direktør for Virke Handel.

Virke jobber for at det skal være lønnsomt og enkelt å drive virksomhet i Norge.

-Da er tvang om papirkvitteringer å gå baklengs inn i fremtiden. Næringslivet vil få kostnader ved å innføre nye krav til kassasystemer fra 1.1.2019 og kravet om å måtte skrive ut kvittering var en helt unødvendig ekstrakostnad, sier Andersen. Vi vil ha mer digitalisering og mindre papir, understreker Andersen.

Direktør for Virke Handel, Harald J. Andersen.

Henrik Ibsens gate 90

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.