Skanskas verdensomspennende sikkerhetsuke i gang

Denne uken vil 43 000 av Skanskas egne medarbeidere og 200 000 ansatte hos våre samarbeidspartnere delta i byggebransjens største sikkerhetskampanje. Ansatte på 10 000 prosjekter i ti land forplikter seg til å bedre sikkerheten og ta vare på alle som jobber i en næring som fortsatt rammes av alt for mange skader og ulykker.
Skanskas verdensomspennende sikkerhetsuke arrangeres for 13. gang. Temaet for Sikkerhetsuka 2017 er trygghet og trivsel.

Skanska setter sikkerheten til alle som arbeider på våre prosjekter først. For å unngå skader og ulykker må vi planlegge og tilrettelegge for sikker og effektiv produksjon. Samtidig er det også viktig at hver enkelt av oss har riktig fokus når vi gjør arbeidsoppgavene våre. En forutsetning for å klare dette, er at vi har det bra og trives på jobben.

Trivsel gir verdiskapning
Sikkerhetsuka har gjennom de siste tretten årene blitt en bærebjelke i sikkerhetskulturen til Skanska. I år setter vi ekstra fokus på trivsel på arbeidsplassen og hvordan det påvirker sikkerheten på våre prosjekter.
- En åpen og inkluderende arbeidsplass gjør at folk har det bra og trives på jobb. Da skaper vi gode resultater sammen – både på sikkerhets- og økonomisiden. Alle skal reise hjem trygge etter at arbeidsdagen er over med følelsen av at de har vært med på å skape verdi, både for Skanska og for samfunnet vi er en del av, sier administrerende direktør Ståle Rød.

Gode rutiner og sunne holdninger
Skanska jobber systematisk med å fjerne og unngå kritiske risikoer for å øke sikkerheten til alle som jobber på våre prosjekter. Kombinasjonen av håndfaste aktiviteter og tiltak, sammen med gode holdninger, er avgjørende hvis vi skal nå målet om null skader og ulykker på våre byggeplasser.
- Sikkerheten vår er i stor grad påvirket av rutiner, systemer og planlegging, men skal vi lykkes med sikker og effektiv produksjon, krever det at vi har hodet med oss i jobben vi gjør. Derfor er det viktig at alle tar ansvar og engasjerer seg i at arbeidsdagen blir sikker og effektiv, både for oss selv og våre kollegaer, sier HMS- og Kvalitetsdirektør i Skanska, Peer Christian Anderssen.

På mer enn 100 prosjekter og kontorer rundt om i Norge vil markeringen av Sikkerhetsuka 2017 sette sitt preg, i form av arrangementer, øvelser og oppgaver. Blant aktivitetene som gjennomføres i løpet av Sikkerhetsuka inngår beredskapsøvelser, sikkerhetssamtaler, hundretalls sikkerhetsinspeksjoner, gjennomføring av sikker jobbanalyse (SJA), omfattende kursvirksomhet og diskusjoner om sikkerhet.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Ståle Rød, administrerende direktør: 92851418
Peer Christian Anderssen, HMS&K-direktør: 90199943
Christopher Griffiths, kommunikasjonsrådgiver: 45869234

Denne samt tidligere pressemeldinger finnes på www.skanska.no

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Se vår adm. dir. Ståle Rød snakke om viktigheten av å trives på jobb.Videokanal

Adm.dir. i Skanska Norge, Ståle Rød.
HMS&K-direktør i Skanska Norge, Peer Christian Anderssen.

Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 43 000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA