Skanskas årlige sikkerhetsuke er i gang

25.4.2016 07:00 | Skanska Norge

I dag starter et av verdens største sikkerhetsarrangementer, Sikkerhetsuka 2016. Fra 25.-30. april vil 43 000 Skanska-ansatte og mer enn 200 000 ansatte hos underentreprenører og samarbeidspartnere ta del i ulike aktiviteter på bygg- og anleggsplasser i Europa og USA. På mer enn 10 000 prosjekter står sikkerhet og planlegging i sentrum gjennom hele uken.

Alle i Skanska skal ta ansvar og engasjere seg i at arbeidsdagen blir sikker og effektiv.

Tema for Skanskas tolvte sikkerhetsuke er planlegging av arbeidsdagen for å fjerne de seks dødsrisikoene fra alle Skanskas prosjekter.

For å ivareta vår egen og andres sikkerhet, må vi jobbe systematisk og planlegge arbeidsdagen, slik at vi fjerner, begrenser og beskytter oss mot de mest kritiske risikoene vi utsettes for på våre prosjekter. Vi har et kollektivt ansvar for å ivareta sikkerheten til dem som faktisk utfører jobben ute på bygge- og anleggsplassene våre. Deres sikkerhet er et resultat av alle beslutninger og all planlegging som gjøres, i alle faser at et prosjekt.

Grovt sett er det seks kritiske risikoer som tar livet av mennesker på bygge- og anleggsplasser. I Skanska kaller vi dem de seks dødsrisikoene:

• konflikt menneske maskin
  • fall fra høyde
  • fallende gjenstand (løfteoperasjoner)
  • konstruksjonssvikt
  • elektrisk spenning
  • eksplosjon

- Sikkerhet går foran alt i Skanska. Arbeidet med sikkerhet kan aldri hvile, men for å markere betydningen av temaet, har vi hvert år en uke hvor sikkerhet vies ekstra oppmerksomhet. Vi har et enormt fokus på å bedre sikkerheten på våre prosjekter. Derfor jobber vi hardere enn noensinne med bli bedre til å planlegge arbeidsdagen for å fjerne dødsrisikoene fra våre prosjekter. Alle i Skanska skal ta ansvar og engasjere seg i at arbeidsdagen blir sikker og effektiv, både for seg selv og for alle våre kollegaer. Selv om det fortsatt er rom for forbedringer, er jeg utrolig stolt over det fantastiske sikkerhetsarbeidet som gjøres på alle våre prosjekter og kontorer over hele landet. Jeg ser frem til å være en del av årets viktigste uke i Skanska, sier administrerende direktør i Skanska Norge, Ståle Rød.

På mer enn 100 prosjekter og kontorer rundt om i Norge vil markeringen av årets sikkerhetsuke sette sitt preg, i form av arrangementer, øvelser og oppgaver. Blant aktivitetene som gjennomføres i løpet av Sikkerhetsuka inngår beredskapsøvelser, sikkerhetssamtaler, hundretalls sikkerhetsinspeksjoner, gjennomføring av sikker jobbanalyse (SJA), omfattende kursvirksomhet og diskusjoner om sikkerhet. Media kan ta kontakt med Skanskas representanter sentralt eller lokalt for å følge ukas arrangementer.

Om Skanska:

For ytterligere informasjon, kontakt:

Skanska Norge AS:
Administrerende direktør, Ståle Rød, tlf 92 85 14 18.
Kommunikasjonsdirektør, Pål P. Syse, tlf 98 21 00 01.
Kommunikasjonsrådgiver, Christopher Griffiths, tlf 45 86 92 34.

Denne samt tidligere pressemeldinger finnes på www.skanska.no

- Vi har et enormt fokus på å bedre sikkerheten på våre prosjekter, Ståle Rød.

Skanska er et av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Norge er ett av ni hjemmemarkeder der Skanska har virksomhet.