Skanska tar over driften av Vang masseuttak i Hamar kommune

Skanska Industrial Solutions har inngått en avtale med Vang Almenning om å drifte Vang masseuttak. Avtalen har en varighet på 20 år.
Bilde fra kontraktsigneringen (f.v.): Hans Petter Johannessen, distriktsleder Skanska Industrial Solutions, Magne Svenkerud, Almenningsbestyrer, Johs Wetten, styreleder Vang Almenning, Stig Lindland adm dir Skanska Industrial Solutions, Lars Ove Isaksætre, prosjektleder Skanska Industrial Solutions

Vang masseuttak ligger på Gåsbu ved Vang og har kun vært i drift i et år. Masseuttaket eies av Vang Almening og har til nå kun blitt brukt av til å løse det interne behovet til eierne. Når Skanska Industrial Solutions nå tar over driften vil masseuttaket videreutvikles kommersielt.

– Vi tror at Vang masseuttak kan bli en viktig aktør innenfor salg av pukk og grus i det lokale markedet i Hamar-regionen, forteller Stig Lindland, administrerende direktør i Skanska Industrial Solutions. Avtalen om driftingen av Vang masseuttak er et ledd i Skanska Industrial Solutions vekststrategi innen bergmaterialer. – Denne avtalen styrker vår virksomhet innen bergmaterialer og gir oss muligheten til å utnytte vår kompetanse og våre ressurser i en geografi som vi anser å være særdeles interessant, forteller Lindland.

Vang Almenning er også svært fornøyd med avtalen som er inngått med Skanska.

– Skanska representerer våre verdier og har tydelige utviklingsambisjoner for Vang masseuttak. Jeg er sikker på at denne avtalen er en god løsning for begge parter. Vang Almenning får tilgang til fjellmasser til eget bruk til samme kostnad som tidligere, og Skanska vil bidra til at Vang masseuttak vil bli en betydelig aktør i området i årene som kommer, forteller Johs Wetten, styreleder i Vang Almenning.

Vang Almenning vil sammen med Skanska sørge for å sikre effektive løsninger for vinteraktivitet og parkering på Gåsbu. – Vi setter i disse dager i drift en ny bomløsning som vil effektivisere og forenkle kjøp av billetter for vei og parkering slik at friluftsaktiviteten i området kan bli enda bedre. Det er svært viktig for Vang Almenning at området oppleves og brukes slik det gjør i dag, og gjennom våre planlagte tiltak er vi trygge på at driften av Vang masseuttak ikke vil forringe opplevelsen av Gåsbu som utfartssted, avslutter styreleder i Vang Almenning, Johs Wetten.

Skanska har en sterk posisjon i anleggsmarkedet på Hedmarken. Selskapet er i full gang med byggingen av norgeshistoriens største veiprosjekt OPS RV3/25. I tillegg er Skanska Industrial Solutions inne på eiersiden av det Løten-baserte pukkselskapet LA Pukk, som selvsagt også er en sentral leverandør til RV3/25. – LA Pukk, som vi driver sammen med Løten Almenning, har et litt annet marked enn Vang masseuttak, men vi har stor tro på at det er mulig å hente ut gevinster på et operasjonelt samarbeid i forhold til driften av de to masseuttakene. Den store veiutbyggingen vil bidra til at markedet i området utvikler seg positivt i mange år fremover, både som følge av den store aktiviteten, men også som et resultat av at infrastrukturen blir bedre, forteller Hans Petter Johannessen, distriktssjef for Bergmaterialer i Skanska Industrial Solutions.

Lederen for Vang masseuttak vil bli Lars Ove Iskaksætre som har 14 års erfaring med gjenvinningsterminaler og utvikling av masseuttkak, blant annet fra Skanskas gjennvinningsterminal på Fornebu.

Skanska Industrial Solutions AS:
Administrerende direktør, Stig Lindland, Tlf. 957 68 800
Distriktssjef Bergmaterialer, Hans Petter Johannessen, Tlf. 934 44 758

Vang Almenning:
Almenningsbestyrer, Mange Svenkerud, Tlf. 917 85 864
Styreleder, Johs Wetten , Tlf. 400 63 166

40 00 64 00http://www.skanska.no

Skanska Industrial Solutions

Skanska Industrial Solutions er en nordisk enhet i Skanska-konsernet som både jobber med løsninger knyttet til større infrastruktur utbygginger og har en industriell produksjon av ulike produkter. I Norge er det per i dag asfalt og bergmaterialer som utgjør leveransen, mens selskapet i resten av Norden også tilbyr betong, recyceling, infraservice og maskinutleie.

Skanska i Norge

Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt.

Følg pressemeldinger fra Skanska Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skanska Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skanska Norge