Skanska selger kontorbygg

Skanska Commercial Development Norway (Skanska CDN) har solgt sin halvdel av Sundtkvartalet i Oslo sentrum til Entra Eiendom for 795 millioner kroner. Salget bokføres i tredje kvartal 2017.
Sundtkvartalet ligger sentral plassert i Oslo sentrum og består av 31 300 kvadratmeter med lyse og moderne kontorlokaler. Foto: Christopher Griffiths / Skanska

- Vi har hatt et godt samarbeid med Entra gjennom hele prosjektet. Sundtkvartalet er et toppmoderne kontorbygg som har oppnådd BREEAM-NOR Excellent-sertifisering og en rekke ettertraktede leietakere har flyttet inn. Bygget rommer også en ny flerbrukshall som eies av Oslo kommune og snart skal vi i gang med byggingen av en ny gangbro over Akerselva. Denne broen vil bidra til å knytte Sundtkvartalet tettere sammen med andre deler av byen og fortsette utviklingen av området, sier Björn Mattsson, administrerende direktør i Skanska CDN.

Sundtkvartalet ligger sentral plassert i Oslo sentrum og består av 31 300 kvadratmeter med lyse og moderne kontorlokaler, hvor 92 prosent er utleid. Bygget ble utviklet i en joint venture mellom Skanska og Entra hvor begge selskapene eide 50 prosent hver. I tillegg til dette var også Skanska totalentreprenør på byggeprosjektet. Sundtkvartalet var Skanska CDNs første prosjekt i Norge og bygget åpnet i desember 2016. Skanska, Knowit, Manpower, IBM og Tidal er blant leietakerne som holder til i Sundtkvartalet. Entra overtar Skanskas aksjer i selskapet den 30. september og eier dermed 100 prosent av bygget.

- Sundtkvartalet passer godt inn i vår portefølje av kontorlokaler i Oslo og vi er godt fornøyd med at vi har blitt enige med Skanska om å overta deres aksjer og blir eneeier av bygget, sier Arve Regland, administrerende direktør i Entra.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Björn Mattsson, administrerende direktør i Skanska Commercial Development Norway:
Christopher Griffiths, kommunikasjonsrådgiver i Skanska Norge: 45 86 92 34

Denne samt tidligere pressemeldinger finnes på www.skanska.no

Administrerende direktør i Skanska CDN, Björn Mattsson (t.v.) og administrerende direktør i Entra Eiendom, Arve Regland.

Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 43 000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA