Skanska rehabiliterer Granfosstunnelen i Oslo

7.9.2015 08:30 | Skanska Norge

Skanska har signert kontrakt med Statens Vegvesen om rehabilitering av Granfosstunnelen på Ring 3 i Oslo. Kontrakten har en verdi på 580 millioner NOK og inngår i ordrereserven for tredje kvartal.

Granfosstunnelen ble åpnet i 1992 og ble opprinnelig bygget av Skanska. Det er blant annet nye krav til sikkerhet som gjør at tunnelen nå må gjennom en fullstendig rehabilitering. Rehabiliteringsarbeidene vil gjennomføres i ett tunnelløp om gangen slik at trafikken blir minst mulig berørt.

Kontrakten innbefatter også bygging av et betonglokk over dagsonen mellom nordre og sørlige løp. Betonglokket vil forbinde østre og vestre del av Granfosstunnelen til to lange parallelle tunneler og bidra til å fjerne støy fra bymiljøet samt etablering av nye areal for boligformål.

Skanska vant prosjektet i en konkurranse gjennomført i henhold til et såkalt to-konvoluttsystem med tildelingskriterier 70 prosent pris, 15 prosent oppdragsorganisasjon og 15 prosent oppdragsgjennomføring.

Prosjektet har forventet oppstart medio oktober og innledes med en samspillfase. Det skal være ferdigstilt i september 2017.

Pål P. Syse, kommunikasjonsdirektør Skanska Norge AS: 98 21 00 01
Steinar Myhre, Konserndirektør Anlegg Skanska Norge AS: 92 85 12 53

Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 58.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA