Skanska kjøper Sinsenveien 51-53 av Axer Eiendom AS

10.8.2016 13:00 | Skanska Norge

Skanska Eiendomsutvikling har kjøpt Sinsenveien 51-53 av Axer Eiendom AS. Tomten er på 14 000 m2 og er i dag bebygget med kontorbygg og garasjeanlegg. Eiendommen er en del av områdeplanen for Løren i Oslo, og en av de siste delene av denne planen som ikke er utviklet til boligformål. Prosjektet planlegges realisert i fire byggetrinn fra 2019 og utover.

- Vi er godt fornøyd med å ha sikret oss denne attraktive eiendommen som passer godt inn i eiendomsporteføljen vi holder på å bygge opp. Det er et av de siste områdene på Løren/Sinsen som ikke er utviklet til boligformål, og vårt langsiktige mål er å utvikle 300 – 350 leiligheter på eiendommen, uttaler Arne Brovold, konserndirektør i Skanska med ansvar for eiendomsutvikling.

Skanska Eiendomsutvikling har en offensiv strategi for å øke porteføljen av utviklingseiendommer for bolig og næringsformål i først og fremst Oslo, Bergen og Trondheim. Dette kjøpet er et ledd i denne strategien. Skanska Eiendomsutvikling har også tidligere i år investert i utviklingseiendommer som gir ca. 920 antall boliger og ca. 5.000 BTA næring.

Netto eiendomsinvesteringen til boligformål i dette prosjektet beløper seg til omlag 360 millioner, og er med det den største enkeltinvestering Skanska har gjort i utviklingseiendom i Norge etter år 2000.

- Det er første gang vi selger en eiendom videre uten å videreutvikle den, men denne gangen var det riktig. Salget av Sinsenveien gir oss mulighet til å gå inn i flere nye prosjekter mer tilpasset vår forretningsstrategi, sier Borger Borgenhaug, administrerende direktør og eier i Axer Eiendom.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Pål P. Syse, kommunikasjonsdirektør Skanska Norge AS: 982 10 001
Arne Brovold, Konserndirektør Eiendomsutvikling i Skanska Norge AS, 415 13 370