Skanska investerer i attraktiv tomt på Økern i Oslo

Skanska har kjøpt 100 % av aksjene i Hesselberg Eiendom Oslo AS. Selskapet eier tomt på 19 000 m2 midt på Økern i Oslo, og Skanska planlegger å bygge mellom 280 og 400 leiligheter samt næringseiendom på tomten.

– Dette er akkurat den typen tomt vi er på utkikk etter. Den ligger i et område i stor utvikling, midt i et knutepunkt. Her har vi alle muligheter til å utvikle et fantastisk flott prosjekt i en spennende og ny bydel. Det er helt i henhold til vår strategi for hva slags eiendommer vi investerer i, og vi er veldig fornøyde med dette kjøpet, sier Konserndirektør i Skanska Eiendomsutvikling, Thorbjørn Brevik.

Tomten Skanska har kjøpt ligger plassert midt på Økern, kun 300 meter fra kollektivknutepunktet med både T-bane og buss, og med det nye Økern-senteret i umiddelbar nærhet.

– Å utvikle tomter midt på knutepunkter er noe vi har god kompetanse på og lang erfaring med, og vi ser et stort potensiale både for denne tomten og for Økern og Hovinbyen generelt, sier Brevik.

Grønt boligprosjekt
I 2017 tok Skanska et strategisk valg om å utvikle alle fremtidige boligprosjekter som BREEAM-sertifiserte prosjekter.

– I den sertifiseringen ligger et viktig miljøansvar vi som utviklere må være bevisste på at vi har. Vi har allerede vårt første BREEAM-sertifiserte prosjekt i salg, og vi har flere i utvikling. I utviklingen av tomten vi nå har kjøpt på Økern vil vi ta med oss alle de erfaringene vi har gjort oss så langt, og vi har store ambisjoner for dette prosjektet, sier Brevik.

Prosjektet har planlagt oppstart i 2022, og leilighetene skal bygges over 4 byggetrinn som planlegges ferdigstilt i 2027.

For mer informasjon, kontakt:
Thorbjørn Brevik, Konserndirektør Skanska Eiendomsutvikling: 93 44 44 89

Skanska er et av verdens ledende eiendomsutvikler og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 40.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA.