Skanska bygger for Bertel O. Steen

Bertel O. Steen Eiendom AS har inngått kontrakt med Skanska om bygging av nytt logistikksenter og hoveddistribusjonslager for Bertel O. Steen-konsernet. Det 18 200 m2 store bygget skal ligge på Berger i Skedsmo kommune og overleveres i november 2018. Kontrakten har en verdi på 220,5 millioner kroner.

Til stede ved signering av avtalen var, fra venstre; Morten Andersen, prosjektleder – Magnus Brekke, produktsjef – Kristian Rannov Kårstad, prosjektutvikler og Camilla Krogh, konserndirektør bygg, samtlige fra Skanska Norge AS. Videre Øivind Solbakken, adm. direktør Bertel O. Steen Eiendom AS, Rune Carlsen, prosjektdirektør Bertel O. Steen Eiendom AS, Rune Hauglin, prosjektleder Prodecon AS og Stian Olaf Kalsaas, prosjektleder Prodecon AS. Foto: Jarle Nyttingnes / Bertel O. Steen

Etter en innledende konkurransefase ble Skanska valgt som samarbeidspartner i oktober i fjor, og siden har selskapene i fellesskap utviklet et produkt som dekker Bertel O. Steens behov og rigger bil- og eiendomskonsernet for fremtiden. Skanska har gjennom hele prosessen benyttet seg av selskapets VDC-baserte arbeidsmetodikk med involverende planlegging, ICE-møter og BIM. Dette har bidratt til et målrettet og effektivt samspill i forprosjektet.

Skanska har de siste årene spilt en viktig rolle i videreutviklingen av Berger som industri- og næringsområde. Tidligere i år åpnet Berger Teknologipark, et bygg som Skanska ikke bare har vært med på utvikle og bygge, men hvor selskapets maskinavdeling og spesialister også holder til. For kort tid siden ble også et annet Skanska-prosjekt i samme område åpnet, nemlig OneMeds nye lager- og logistikkbygg. Bertel O. Steen-prosjektet innebærer at Skanskas byggevirksomhet på Berger fortsetter.

– Vi er veldig fornøyde med at Bertel O. Steen Eiendom har valgt oss til å realisere dette prosjektet. De er en svært profesjonell aktør med høye ambisjoner og sterke verdier, og vi ser på dem som en flott samarbeidspartner. Her har vi virkelig fått mulighet til å bruke vår kompetanse og erfaring fra tidligfasearbeid og prosjektutvikling, slik at vi kunne skreddersy et prosjekt som bidrar til at Bertel O. Steen-konsernet kan nå sine mål. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet, sier konserndirektør i Skanska, Camilla Krogh.

Bertel O. Steen Eiendom satser tungt og har en ambisjon om å doble eiendomsporteføljen i årene som kommer. Logistikksenteret på Berger blir en viktig brikke i denne satsingen. Gjennom å etablere Norges beste hoveddistribusjonslager for bildeler, posisjonerer også Bertel O. Steen seg for å møte forhandlernes fremtidige behov.

– Etter en grundig vurdering av flere entreprenører, valgte vi Skanska til å bygge vårt nye logistikksenter og hoveddistribusjonslager. Skanska er et kompetent og profesjonelt selskap med fokus på å finne de gode og rasjonelle løsningene i samarbeid med oss som byggherre, sier adm. direktør i Bertel O. Steen Eiendom AS, Øivind Solbakken. Sammen med Skanska skal vi bygge et moderne og effektivt logistikkanlegg som vil gi oss kapasitet til videre vekst og til å møte fremtiden for Bertel O. Steen-konsernet, sier han.

Selve byggearbeidet starter i november og allerede etter ett år skal bygget være klart til bruk. Utover selve lagerbygningen, vil logistikksenteret også romme kontor og møterom for 80 ansatte.

Representanter fra Bertel O. Steen, Skanska og Prodecon var tilstede ved signering av avtalen. Foto: Jarle Nyttingnes / Bertel O. Steen

Camilla Krogh, konserndirektør i Skanska Norge: 98 21 00 69
Christopher Griffiths, kommunikasjonsrådgiver i Skanska Norge: 93 03 35 42
Øivind Solbakken, adm. direktør i Bertel O. Steen Eiendom: 91 37 06 06

Bertel O. Steen AS med datterselskaper er et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, smart®, Fuso og Setra til Norge og er en betydelig aktør innen bildetalj, bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.

Bil- og eiendomsvirksomheten Bertel O. Steen AS kunne i 2017 vise til driftsresultat på 555 millioner og omsetning på 16,7 milliarder kroner. Antall årsverk i konsernet ved utgangen av 2017 var 2499.