Skanska bygger E16 Bagn-Bjørgo

1.7.2016 08:00 | Skanska Norge

Skanska har signert kontrakt med Statens Vegvesen om bygging av prosjektet E16 Bagn-Bjørgo. Kontrakten har en verdi på735millioner NOK eks. mva, og inngår i ordrereserven for andre kvartal.

Prosjektet omfatter omlegging og utbedring av dagens ca 11 km lange strekning mellom Bagn og Bjørgo til tofelts veg med 8,5 meter bredde. Prosjektet inkluderer blant annet en 4,3 km lang tunnel, en 150 meter lang bru over elven Begna samt flere mindre bruer, underganger og kryss.

Byggestart er august 2016 og prosjektet vil være ferdigstilt innendesember 2019.

- Dette er et viktig samferdselsprosjekt som passer godt til vår kjernekompetanse. Vi får benyttet vår spesialkompetanse på både masseforflytting, tunnel- og betongarbeider. Behovet for utbedring av denne strekningen er stor og vi er glade for at vi sammen med Statens Vegvesen nå skal sørge for at hverdagen blir enklere for trafikantene, forteller Steinar Myhre, konserndirektør med ansvar for Skanskas anleggsvirksomhet.

Pål P. Syse, kommunikasjonsdirektør Skanska Norge AS: 98 21 00 01
Steinar Myhre, Konserndirektør Anlegg Skanska Norge AS: 92 85 12 53