EasyPark Norge

Skandinavisk teknologi forenkler parkeringsjakten

Parkering er en stor utfordring i urbane strøk. Den gjennomsnittlige trafikanten kaster bort mer enn 2 500 timer av livet sitt på å lete etter parkeringsplass. Nå skal skandinavisk teknologi spare oss for tiden.

Find & Pay fra EasyPark bruker «big data», prediktive analyser og maskinlæring for å redusere tiden det tar å finne parkering. I byer med mye trafikk kan søketiden etter parkering reduseres med opptil 50 prosent. Teknologer hos EasyPark har forsket i ti år og brukt over ti millioner Euro på å utvikle den nye teknologien.

– Teknologiteamet vårt har jobbet hardt i mer enn ti år. Nå har de endelig løst en knallhard gåte – hvordan man fort kan finne parkering i byer med tett trafikk. Dagens navigeringssystem tar deg til destinasjonsadressen din, men har ikke sjans til å vise hvor du kan parkere, sier Johan Birgersson, administrerende direktør i EasyPark Group.

Det nye systemet blir tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger i løpet av det kommende halvåret. Først ut er Stockholm i september.

Reduserer klimagassutslipp

Studier har vist at opptil 30 prosent av trafikken i trafikkerte byer er personer som leter etter parkering. Bare i Europa kan denne andelen stå for hele 50 millioner tonn CO2 forurensing. Birgersson gleder seg over at den nye teknologien kan redusere både frustrasjon og klimagassutslipp.

– Det er frustrerende når du har kommet dit du må, men ikke får parkert bilen. Find & Pay løser denne utfordringen for bilister. Vi er svært glad for å lansere teknologi som kan redusere bilisters frustrasjon, fortetting av trafikk og forurensing av byene våre. Teknologien har potensiale til å redusere CO2-utslippene i byene med flere hundretusener av tonn, sier Birgersson.

Stor innovasjon

Parkeringsindustrien har opplevd relativt få teknologiske gjennombrudd, sammenliknet med navigasjons- og transportindustrien. I EU sysselsetter parkeringsindustrien 569 000 personer, og omsetter for over 26 milliarder Euro. Størrelsen gjør det mulig med store innovasjoner, noe EasyPark-sjefen er godt fornøyd med å ha fått til.

– Vi løser to store utfordringene som bilister peker på i uavhengige spørreundersøkelser: å finne parkering i nærheten av bestemmelsesstedet fort og at det blir enkelt betale for det. Med vår teknologi kan dette kan gjøres med mobilen. Og dette er bare første steg for oss. Teknologene våre vil fortsette å utvikle teknologi og tjenester for å forbedre opplevelsen til brukerne våre, avslutter Birgersson.

Slik fungerer søketeknologien

• Find & Pay kombinerer store volum av transaksjonsdata med folketetthetsinformasjon fra personer og IoT
  • Find & Pay regner ut sannsynligheten for å finne ledig parkering på hvilken som helst tid av døgnet
  • Find & Pay bruker informasjonen til å vise brukeren hvor det er størst sannsynlighet for å finne parkering, det vil si nærest mulig destinasjonen med minst mulig kjøretid
  • Find & Pay lar brukeren betale for parkering med mobilen ved ankomst

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Slik fungerer Find & Pay

Ludvik Eide, markedsansvarlig
E-post: ludvik.eide@easypark.net

Om EasyPark Norge

EasyPark Norge
Innspurten 9

23 30 88 80http://www.easypark.no

Easypark ble etablert i 2001. Siden da har den prisvinnende tjenesten hjulpet bilister med å finne og betale for parkering i nærmere 600 byer i ti land. EasyParks teknologi hjelper også bedrifter, operatører og byer med parkeringsadministrasjon og planlegging. Vi gjør bylivet bedre – en parkeringsplass av gangen.